Izveidota digitālā latgaliešu valodas ābece

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 9 gadiem.

Latviešu valodas aģentūra sadarbībā ar Juri Cibuļu un Lidiju Leikumu ir izstrādājusi pirmo digitālo latgaliešu ābeci, kas no 14.maija pieejama visiem interesentiem.

Ābece ir papildināta ar darba burtnīcu "Skreineite. Vuicūs raksteit" un uzziņu materiālu pedagogiem. Šis mācību līdzekļu komplekts pieejams bez maksas Latviešu valodas aģentūras mājaslapas apakšvietnē "Māci un mācies latviešu valodu".

Digitālās latgaliešu valodas ābeces atvēršanas svētki notiks 14.maijā plkst. 12 Austrumlatvijas radošo pakalpojumu centrā "Zeimuļs" Rēzeknē.

2014.gadā aprit 246 gadi, kopš izdota pirmā ābece latgaliešiem ar nosaukumu poļu valodā. Lai gan pēc 1934.gada 15.maija latgaliešu mācību grāmatas tika izņemtas no skolu bibliotēkām un pat sadedzinātas, tomēr vēl 1937.gadā Rīgā apgādā "Grāmatu Zieds" iznāca Sīmaņa Svennes ābeces "Mozō abece un pyrmō losomō grōmota mōjā un pyrmskūlā" astotais izdevums. Padomju varas gados Latvijā neviena latgaliešu ābece izdota netika.

1992.gadā pēc 55 gadu pārtraukuma apgādā "Lielvārds" iznāca jauna latgaliešu ābece (autori Juris Cibuļs un Lidija Leikuma), kurā lietota tā dēvētā Pītera Stroda pareizrakstība, bet ar vairākiem jauninājumiem.

Jaunā latgaliešu ābece "Skreineite" ir klasiskā tipa pirmmācības grāmata, kas paredzēta lasītmācīšanai latgaliešu valodā. To var izmantot mājmācībā, pirmsskolā vai sākumskolas 1.klasē, tā paredzēta skolēniem, kas neprot lasīt.

Ābece "Skreineite" sastādīta pēc analītiski sintētiskās skaņu metodes. Latgaliešu ābecē pirmais skaņu metodi lietojis Francis Kemps. Jaunās ābeces veidošanā vērā ņemti 2007.gadā apstiprinātie "Latgaliešu rakstības noteikumi" (Valsts valodas centra Latviešu valodas ekspertu komisijas Latgaliešu ortogrāfijas apakškomisijas lēmums Nr. 1).

Šī jaunā ābece un rakstītmācīšanas burtnīca "Vuicūs raksteit" skolotājiem un vecākiem piedāvā plašas iespējas pakāpeniski sagatavot skolēnu lasītprasmes apgūšanai, iepazīstināt ar burtiem, saskatīt tos dabā, izveidot pašiem, iemācīt tos salasīt vispirms zilbēs, viegli lasāmos vārdos, bet pēc tam arī nedaudz sarežģītākos vārdos, īsos teikumos, vēlāk arī saistītos tekstos. Darbs ar ābeci laika ziņā nav noteikts. Skolotājs katra burta mācīšanai var veltīt tik daudz laika, cik vajadzīgs. Tas ir atkarīgs no tā, kā skolēni apgūst lasītprasmi.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti