Trūkstošos ikonu restaurācijas speciālistus jau otro gadu apmāca Rēzeknē

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 8 gadiem.

Vien otru gadu pastāvošajā studiju apakšnozarē - glezniecības restaurācija uz koka pamatnes – šogad Latvijas Mākslas akadēmijas Latgales filiālē Rēzeknē dokumentus iesniedza četri studētgribētāji. Specifiskās ikonu restaurēšanas studijas šobrīd iespējamas vien Latvijas Mākslas akadēmijas Latgales filiālē Rēzeknē. Tā kā šādu speciālistu trūkst, bet ikonu, kurām būtu nepieciešama restaurēšana, kļūst aizvien vairāk, šo studiju beidzējiem darba netrūkšot.

„Šī ir ikona, tikai pagaidām neko nededz, tā ir aizlīmēta jo tiek nostiprināts krāsu slānis,” kādas ikonas restaurācijas darba procesu Latvijas Mākslas akadēmijas Latgales filiālē  izrāda viens no mācību iestādes docētājiem Anatolijs Zelčs, „tas restaurācijas process ir ļoti ilgstošs, var ilgt gadiem. Pie šīs ikonas strādā vairāki audzēkņi.”

Bakalaura programmā Rēzeknē Latvijas Mākslas akadēmijas Latgales filiālē iespējams studēt ne vien glezniecību, grafiku, tekstilmākslu, tēlniecību, bet arī šo specifisko glezniecības restaurācijas uz koka pamatnes apakšnozari. „Pagājušogad bija pirmā reize kad glezniecības apakšnozares studentiem bija iespēja izvēlēties virzienu restaurācijā,” stāsta akadēmijas Latgales filiāles vadītāja Ilma Šteinberga, cerot ka nākotnē tas varētu kļūt par pieprasītu studiju virzienu.

„Šobrīd ir četri pieteikumi tieši uz restaurāciju, bet tas arī ir tik, cik mēs varam uzņemt, jo programma ir diezgan dārga. Principā, lai to uzsāktu, mums vajadzēja vispirms diezgan lielu sagatavošanās darbu veikt, arī finansiāli ietilpīgu. Pirms tam mums bija sarunas ar Latvijas pareizticīgo baznīcas metropolītu Aleksandru un arī ar protoreju Oļegu Pelevinu par šiem jautājumiem, un tad ar viņu svētību un atbalstu mēs šo programmu uzsākām. Ir skaidrs, ka ne tikai pareizticīgo baznīcā, vispār baznīcā ir ļoti daudz ikonu, kuras, varētu pat teikt, “brēc” pēc restaurācijas,” stāsta Šteinberga.

„Tieši Latgales reģionā šī glezniecība ir ļoti sliktā stāvoklī un ļoti daudz. Speciālistu gandrīz nav Latvijā, jo Rīgā sagatavo restauratorus, kas galvenokārt ir tendēti uz laicīgās mākslas eļļas glezniecības restaurāciju, bet tādas nodaļas, kā pie mums šeit, Latvijā vairāk nav,” skaidro Anatolijs Zelčs. Ikonu restaurācija esot specifiska tieši ar to, ka tās pamatne ir koks: „Materiāls pats par sevi vai gleznas pamatne nosaka to, ka arī šīs restaurācijas metodes ir sarežģītas.”

Arī rēzekniete Jurika, kas glezniecību jau studējusi gan bakalaura, gan maģistra programmā, šobrīd ir iecerējusi padziļināti apgūt tieši ikonu restaurāciju: „Diezgan atšķiras glezniecības nodaļa kā tāda. Šeit ir pavisam cita specifika. Nezinu, vai strādāt, nezinu, laiks rādīs, vai tas pavērs plašākas iespējams.”

„Es domāju, ka šī ir lieta, kurā darbs noteikti būtu un darba lauks ir ļoti plašs,” saka Ilma Šteinberga.

Jau šobrīd mācību iestāde sadarbojas ar dievnamiem un studiju procesā ir iespēja strādāt ar reāliem mākslas darbiem.

Anatolijs Zelčs atklāj, ka jau šobrīd ir iedibināti sakari arī ar restaurācijas nodaļu Mākslas akadēmijā Pēterburgā, kur nākotnē varētu noritēt arī studentu prakse un zināšanu papildināšana. „Ja no kā var mācīties, tad no Krievijas restaurācijas skolas, jo - kur gan labāk var iegūt zināšanas par ikonas restaurāciju. Tur jau tā skola ir ļoti sena un arī restaurācijas tradīcijas,” teic Zelčs.

Latvijas Mākslas akadēmijas Latgales filiālē mācās 48 studenti, bet, tā kā studentu skaits samazinās visur, to izjūt arī šī augstākās izglītības iestāde. Par spīti tam, specifisko ikonu restaurācijas apakšnozari arī šogad ir izvēlējušies vairāki studētgribētāji, kam šonedēļ sākušies iestājpārbaudījumi.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti