Sabiedrība neizpratnē par staciju nojaukšanu Jūrmalā un jauno būvju izskatu

Nākamās nedēļas vidū būvnieks sola Vaivaros uzstādīt pirms pāris nedēļām demontēto un nu restaurēto bijušo stacijas ēku, kam piešķirts kultūrvēsturiska pieminekļa statuss.

Vaivaru stacijā modernizācijas gaitā nojaukta vēsturiskā ēka, kas celta pirms 60 gadiem un kam piešķirts kultūrvēsturiska pieminekļa statuss. Arhitektūras entuziasts Mārtiņš Ķibilds novērojis, ka nojauktā nama koka krāsmatas pievāc bezpajumtnieki, bet veco ķieģeļu paliekas liekot domāt, ka "Latvijas dzelzceļš" nav pildījis rudenī solīto ēku atjaunot. Savukārt jaunā stacija veidota no metāla konteinera un neiederas Jūrmalas ainavā, sašutuši iedzīvotāji.

Pirms 60 gadiem celtās būves nojaukšana sabiedrībā raisījusi neizpratni, jo sociālajos tīklos parādījusies informācija, ka veco namu pa daļām pievākuši bezpajumtnieki. Turklāt sašutumu vēl vairāk pastiprina fakts, ka peronu modernizācijas gaitā jaunā stacija iekārtota neizteiksmīgā un Jūrmalas pilsētvidē neiederīgā pelēkā metāla konteinerā.

Kopš rudens uzņēmums «Latvijas dzelzceļš» (LDz)Jūrmalas virzienā rekonstruējis un modernizējis 13 staciju. Vairāk nekā 12 miljonu eiro vērtie darbi veikti salīdzinoši lielā steigā, jo bijis jāpagūst izlietot Eiropas Savienības piešķirtā nauda, kas ir daļa no neiztērētās neveiksmīgajos vilcienu iepirkumos.

Pasažieru galvenie ieguvumi ir paaugstināti peroni, ērta piekļuve cilvēkiem ar kustību traucējumiem, mūsdienīgas labierīcības, apgaismojums, monitori un apziņošanas sistēmas. Tāpat atjaunotas staciju ēku fasādes, bet Vaivaros vecā koka ēka nojaukta, tās vietā uzliekot pelēkus un kantainus metāla konteinerus. Iedzīvotājiem tie nepatīk.

„Kā tādi lauki! Pilnīgs neprāts!” saka kāda sieviete. Viņai pievienojas vēl kāda pasažiere. „Tā ir tā jaunā? Nu, ūnikums! Briesmīgi! Es tiešām meklēju kādu vēsturisku celtni, (..) kur tukšo taru nodot, teiksim tā,” viņa, smejot nosaka. Savukārt kāds kungs secina, ka tā „ārzemēs izskatās tualetes”.

Peronu paaugstināšanai stacijas vecais koka namiņš un sausā tualete atradušies pārāk zemu, turklāt telpas bijušas par šauru, norāda «Latvijas dzelzceļa» pārstāvis Māris Ozols. Pēc Valsts kultūras pieminekļu aizsardzības inspekcijas rīkojuma ēkas renovētas un nākamnedēļ tiks uzliktas turpat netālu mežmalā. Par to pielietojumu vēl nav domāts. Savukārt peronu pārbūvei un jaunajai kases ēkai izvēlēts lētākais būvnieks, un Ozols par moduļu tipa būves iekļaušanos Jūrmalas ainava runā izvairīgi. „Tas ir subjektīvs jautājums. LDz to ir saskaņojis gan ar Jūrmalas pašvaldības būvvaldi, gan ar visām citām iesaistītajām institūcijām. Mūsu prioritāte bija nodrošināt pieejamu peronu visām personām, padarot to ērtāku,” saka Ozols.

Valsts kultūras pieminekļu aizsardzības inspekcijas Kultūras mantojuma politikas daļas vadītājs Jānis Asaris saka – par jauno būvi inspekcijai nav bijis teikšanas.

„Tas ir ārpus pieminekļu būvniecības teritorijas. Mēs jaunajam veidolam nepievērsām lielu vērību, bet mēs cīnīsimies par vecās stacijas saglabāšanu. Protams, tā vecā, utilitārā būve, kas tur ir uzlikta, nav nekāds dizaina meistardarbs, bet to jau skatās Jūrmalas pilsētas būvvalde,” norāda Asaris.

Taču Jūrmalas Pilsētplānošanas nodaļas vadītāja Vita Zvejniece uzsver, ka stacijas ēkas izskats domē saskaņots nav, turklāt tādām pārvietojamām būvēm tas nav īsti nepieciešams. Saskaņots vien kopējais modernizācijas projekts. „(..) Mēs bijām informēti par šādu projektu, taču tas nav skaņots kā arhitektūras projekts. Tā ir inženierprojekta sastāvdaļa,” saka Zvejniece.

Jau vēstīts, ka Jūrmalā nojaukta arī vecā koka nojume Lielupes stacijā, tomēr tā atjaunota netiks, jo nebija kultūrvēsturisko pieminekļu sarakstā. Turklāt nojume bijusi nolietojusies un satrunējusi, bet pēc peronu paaugstināšanas pasažieri tai nemaz nevarētu piekļūt. Bet neapmierinātība par jaunās stacijas ēkas izskatu vērojama arī Ogrē.

 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti
Kultūrtelpa
Kultūra
Jaunākie
Interesanti