Rojā rezumē starpdisciplinārās mākslas laboratorijas devumu

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 6 gadiem.

Rojā norisinās starptautiskā mākslas rezidence un starpdisciplinārā mākslas laboratorija “ROJA ART Lab”. Tā noslēgsies ar radīto performanču, multimediju un vizuālās mākslas darbu izstādi  Rojas Kultūras centrā sestdien, 22. jūlijā, informē projekta kurators Māris Grosbahs.

Divu nedēļu ilgajā mākslinieku rezidencē “ROJA ART Lab” mākslinieki no dažādām valstīm dalījās pieredzē, eksperimentēja un izzināja lokālo kontekstu.  Mākslinieki uz radošām darbnīcām Rojā pulcējas jau 20 gadu garumā, un, pateicoties tam, pilsēta ir iemantojusi unikālu pilsētvides mākslas kolekciju, jo katrs pasākums bagātina Kurzemes piejūras pilsētiņu ar jauniem mūsdienu mākslas darbiem. 
 

Sestdien svinības atklās pl. 17 ar izcilā angļu tēlnieka  Rodžera Klarka (Roger Clarke)  "Ierakstu atskaņotāju orķestra” performanci  Rojas Kultūras centrā. “Ierakstu atskaņotāju orķestris“ ir performatīva instalācija, kas sastāv no ierakstu un plašu atskaņotājiem, kā arī ekskluzīva vinila plates ieraksta kopijām. Muzikālie skaņdarbi ir veidoti, izmantojot šo īpaši taisīto vinila plates ierakstu, kura apgūta ievērojamajā Abbey Road Studios un iespiesta Vinila rūpnīcā Londonā.

Sestdienas vakarā Rodžers Klarks ar savu “Ierakstu atskaņotāju orķestri” izpildīs skaņdarbu paralēli vecai, melnbaltai latviešu filmai, kas tiks izrādīta tajā pašā laikā. Šādām filmām netika ierakstīti skaņdarbi, bet filmu izrādes laikā tām pavadījumu spēlēja pianists vai ērģelnieks, atbildot uz notikumiem filmā un tādā veidā radot unikālu skaņas pieredzi katras filmas izrādes laikā.

Rodžers Klarks radījis arī skulptūru “Rojas statiskais/ripojošais vilciņš”. Šī skulpūra ir radīta, veidojot formu ap vertikālu asi. Skulptūras formas pamatā ir gan vilciņi, kas kādreiz bija ļoti populāri bērnu vidū, gan bojas, kas ir noenkuroti, peldoši objekti, kuri norāda uz sēkļu tuvumu vai pietauvošanās iespējām.

Rojas mākslas laboratorijas 2017 dalībnieks īrs Siarans Našs (Ciaran Nash) Rojas un tās apkārtnes kontekstā turpina savu projektu “Occupy_Something Sometime Somewhere” (Okupē_Kaut ko kaut kad kaut kur). Viņš ir izvēlējies apgūt jaunu prasmi  izveidojot lielu keramikas megafonu. Našs uzskata, ka keramiskā materiāla izmantošana radīs megafonu (ierīci, kas bieži tiek izmantota, lai ieviestu kārtību) no jauna - kā trauslāku rīku parasti ne tik līdzjūtīgo likuma un domstarpību mehānismu kopumā. Latviešu māksliniece Dārta Sidere, pārtulkoja tekstu/dzejas fragmentu latviešu valodā, lai tas varētu tikt pārstrādāts un izrādīts Rojas publikai. Projekta laikā māklinieks caur fotogrāfijām arī iemūžina savus Rojā gūtos iespaidus,  izmantojot savu tekstu kā norādi.

Kanādas latviete Kistīne Mifsuda (Kristine Mifsud) strādā ar atrastiem priekšmetiem un paštaisītu darvu un oglēm, kas iegūti no vietējās izcelsmes kokmateriāliem; šis darbs aplūko kontekstu, nejaušību un nenoteiktību. Intuitīvi strādājot ar neidentificējamiem objektiem,  darbs turpina autores nezināmo objektu sniegto iespēju skulpturālo izpēti. Materiālu ievākšana ir svarīga procesa daļa, un šim projektam eksprimentālā bērzu un priežu darvas un kokogles pārstrāde kļuva tik pat svarīga.

Atrasto objektu kombinēšana ar darvu parāda veco, industriālo procesu un materiālu saistību ar jaunajiem. Tas bija arī veids, kas ļāva autorei reprezentēt Rojā pavadīto laiku un iespēju atgriesties pie savām latviešu saknēm.

Skota Endrjū Patersona (Andrew Paterson) veikums Rojas mākslas laboratorijā 2017 ir strapdisciplinārs, prakses rezultātā veidojies izpētes process, kas savieno Rojā iegūtu mālu ar skābētu dārzeņu kultūru, kultūras mantojumu un mākslas amatniecību plus zinātnisko praksi. Darba iedvesmas avots ir latviešu dieviete Māra. Savienojot zemi, ūdeni, dzīvas būtnes, labu veiksmi un māju ekonomiku, mākslinieks pēta, kā šie elementi varētu tiks savienoti pagaidu konteineros un  mikrobakteriālu biomu aizsargos.

Skābētie dārzeņi ir veidoti Rojas mākslas laboratorijas laikā sadarbībā ar 'Lactobacillus' baktērijām, sāļos apstākļos brīvā dabā, bet bez skābekļa. Keramiskā māla slogi ir veidoti, lai uz tiem varētu novietot sadzīves plastiskos konteinerus, tādā veidā parādot nepieciešamo mājokļa ekonomikas no vecā uz jauno, kas tendēta uz labklājību. Konteineros ievietota skābēto dārzeņu izlase. Lai būtu iespējams pagatavot picai līdzīgu produktu (Flammküchen, Tarte flambée) kā piedevu skābēto produktu ēšanai, tiks izveidota paštaisīta māla krāsns.

Patersons gatavos picas, lai skulptūra veidojas apmeklētājos.

Māksliniece Mila Paniča (Mila Panic) izveidoja 49 minūtes garu video darbu Nepārtrauktā ainava”, kurš tiks izvietots Rojas pludmalē. Autore ir ieinteresēta ainavas un identitātes saitībā, kā arī tajā, kā ainava kā psiholoģisks koncepts veido sevis konceptu un otrādi. Ainava, tāpat kā atmiņas, mainās, tomēr daudz lēnāk. Viena no cilvēka dziļākajām nepieciešamībām ir identitāte un piederības sajūta. Nereti cilvēki jūtas saistīti ar ainavu, kā arī ar tās palīdzību atrod savu identitāti ainavā un vietā. Dzīvojot ar to, ainava kļūst par daļu no mums, tāpat kā mēs esam daļa no tās. Horizonts ir vienīgā līnija kas nemainās, tomēr to veido viss, kas mums ir apkārt. Autore ir izveidojusi intervāla fotogrāfiju video, kurā attēlots septiņas dienas filmēts horizonts.

Jaunā Francijā studējošā latviešu māksliniece Dārta Sidere strādāja pie darba “Vertikālā līnija”.  Tā ir līnija, kas ir iezīmēta kā vadlīnija, pārvietojoties uz Rojas ziemeļrietrumu mola akmeņiem. Iegravējusi vairākas līnijas, kas veido vienu pārtrauktu līniju, viņa aicina pievērst uzmanību gan daļām, gan kopumam. Atsaucoties uz blakus esošo horizontu, šī līnija ir kā paralēle, un vertikalitāte ir sajūtama, esot kustībā, virzoties uz priekšu vai atpakaļ.

Svinības noslēgsies pl.23 ar franču mākslinieku Annemarijas Dženno un Zigfrīda Vappera (Anne-marie Jeannou un Siegfried Wappler) performatīvo instalāciju "Alacrité, Eurythmie and Cadence".  Infrasarkano gaismu un citas kameras filmēs apmeklētāju kustības dejojot pie Happy House light skaņas. Projicēto dalībnieku silueti tiks attēloti viņu ceļojumā no Francijas uz Latviju, kā arī pavadīto laiku Rojā. Papildus jaunajām attēlu veidošanas tehnoloģijām viņi pārveidos Rojas sporta zāles sienu.  Uz blakus esošā laukuma jūs varat nākt un spēlēties, sajust un dejot kopā ar mūsdienu mākslu.

 “ROJA ART LAB” ir multidisciplinārs projekts, kam aizsākumi meklējami 1997. gadā saistībā ar Latvijas Mākslas akadēmijas studentu simpoziju ROJARAKU. Deviņdesmito gadu beigās šeit tika veikti eksperimenti keramikas apdedzināšanas tehnikās – japāņu “raku” un augstās temperatūras malkas krāsnīs. Vēlāk intereses epicentrs tika pārnests no mākslas objektu radīšanas uz vides veidošanu starpdisciplinārā mākslas laboratorijā ROJARAKU.  Rojas pilsētvidē tika izstādīti mākslas darbi, radīts un rādīts eksperimentāls teātris, kā arī rīkoti brīvdabas kinoseansi. Pāris gadus šādas mākslas laboratorijas norisinājās mākslinieku rezidenču centrā “Serde” Aizputē. 2011. gadā, daļēji balstoties ROJARAKU pieredzē, tika īstenots pirmais kino un mākslas festivāls ROJAL, kura ietvaros darbojās arī mākslas laboratoriju. 

Projekta vadmotīvs ir eksperimentāla attieksme pret idejām, mākslu un telpu, un rezultātā tiek radīti konceptuāli mākslas darbi, vienlaikus radot vidi un telpu – gan to, kas apkārt, gan to, kas mūsos iekšā. Intensīvā darbā, lekcijās un savstarpējās diskusijās mūsdienu mākslas teorijas tiek pārbaudītas praksē. 

Mākslas laboratorijas atbalstītāji: VKKF, Kurzemes plānošanas reģions, Bātas univesitātes Mākslas un dizaina skola, Īrijas mākslas koncils, Rojas novada dome, viesnīca”Roja”, SIA “Būvserviss Roja”, SIA “Skandināvs”, Grosbahu ģimene, SIA “Magnum NT”, SIA “Par Krāsām”, SIA “Banga Ltd”, Rojas Kultūras centrs un citi uzņēmumi un privātpersonas.

Vairāk informācijas: www.facebook.com/RojaArtLab

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti