Kultūršoks

Kultūršoks: «Vai valsts varēja novērst LNT kanāla slēgšanu un ziņu dienesta likvidēšanu?»

Kultūršoks

Kultūršoks: «Vai (ne)aizliegt svētku uguņošanu?»

Kultūršoks: «Kas notiek operā?»

«Kultūršoks»: Interešu konflikts vai mākslinieciskā stratēģija – kas notiek operā?

Jaunais Latvijas Nacionālās operas un baleta (LNOB) valdes priekšsēdētājs Egils Siliņš amatā stājās 5. novembrī, un jau 10 dienas vēlāk izskanēja ziņas par atlaistiem darbiniekiem. Šobrīd darbu zaudējuši arī trīs solisti, vairāki citi darbinieki aizgājuši paši. Tikmēr mākslinieki un arodbiedrība izsaka bažas par LNOB valdes stratēģiju vairāk sadarboties ar ārvalstu māksliniekiem. Avoti atklāj, ka viesmāksliniekus dalībai LNOB jauniestudējumos jau sākusi uzrunāt Egila Siliņa sievas aģentūra.

ĪSUMĀ:

Valde apgalvo – darba attiecības pārtrauktas pēc abpusējas vienošanās

Novembrī darbu LNOB zaudēja leģendārais scenogrāfs Andris Freibergs un mākslinieciskā darba koordinatore jeb kastinga direktore Ilze Sprancmane. Kļuvis zināms, ka štata vietas zaudējuši arī solisti Aira Rūrāne, Kristīne Gailīte un Viesturs Jansons. Kaut arī operas vadība apgalvo, ka neviens nav atlaists un darba attiecības pārtrauktas pēc abpusējas vienošanās, notikušais kolektīvā radījis nedrošību, spriedzi un arī baumas.

Citi darbinieki atlūgumus uzrakstījuši paši – pagājušajā nedēļā pēdējā darba diena bija finanšu direktorei Nellijai Tabunei, tikai līdz gada beigām strādā tehniskais direktors Guntars Krūmiņš.

Taču, raugoties vēsturē, redzams, ka, mainoties LNOB vadībai, mainījušās arī komandas, jo jaunā valde darbu uzsāk ar savu redzējumu.

Arī pirms sešiem gadiem, kad darbu uzsāka valdes priekšsēdētājs Zigmars Liepiņš, daļa administrācijas un radošo darbinieku esot nomainījusies, un līdzīgs process notiekot šobrīd – tā uzsver LNOB valdes loceklis Sandis Voldiņš.

No iepriekšējās valdes darbu operas vadībā turpina par finanšu jautājumiem atbildīgā Inese Eglīte. Kādreizējais Kultūras ministrijas valsts sekretārs Sandis Voldiņš tagad pārzina administratīvos jautājumus. Viņš apgalvo, ka valde savā redzējumā par LNOB virzību ir vienota un arī par personālpolitikas jautājumiem valdē domstarpību neesot.

Sandis Voldiņš

LNOB jaunā stratēģija – kopražojumi ar ārvalstīm

Sandis Voldiņš arī norāda, ka notiekošās pārmaiņas neietekmējot LNOB darbību. Tieši pretēji – tiekot pastiprināti strādāts pie organizācijas nākotnes plānu īstenošanas, kuros vairāk tikšot iesaistīti ārvalstu mākslinieki un domāts par kopprodukcijām.

Noraizējies par operā notiekošo bijis arī operas valsts kapitāldaļu turētājs, kultūras ministrs Nauris Puntulis (Nacionālā apvienība) kurš pieprasījis LNOB valdei skaidrot tās  personālpolitiku.

LNOB vadības nosūtītajā atbildē ministram skaidrots, ka Latvijas Nacionālā opera un balets arī turpmāk būs repertuāra teātris, bet “atbilstoši tendencēm ārvalstīs attīstīs kopprodukciju ražošanu.”

Nauris Puntulis saņemto atbildi komentē, sakot, ka nedrīkst iejaukties LNOB personālpolitikā un ka neesot paustajā stratēģijā atradis pretrunu:

“Juridiski viss ir korekti, un man nebūtu nekādu pretenziju pret šo.”

Taču kultūras ministrs arī uzsver, ka valde ir atbildīga par prasmīgu komunikāciju šajos jautājumos: “Tie ir ļoti jūtīgi jautājumi, ja raugāmies no ētiskā viedokļa. Šī komunikācijas prasme gan ar kolektīvu, gan ar sabiedrību ir ļoti svarīga, un to nevajadzētu aizmirst.”

Nauris Puntulis

Mākslinieciskā darba vadītāja funkciju pilda Egils Siliņš kopā ar galveno diriģentu

Tomēr operas valdes vēstulē ministram netiek skaidroti vislielāko satraukumu raisījušie lēmumi likvidēt scenogrāfa un mākslinieciskā darba koordinatora amata vietas, ne arī lēmums daļu štata darbinieku nodarbināt ārštatā.

Satraukumu par to, ka darbu zaudējusi mākslinieciskā darba vadītāja Ilze Sprancmane, pauduši vairāki pasaulslaveni latviešu operdziedātāji – arī Marina Rebeka, kura uzsvēra, ka opera nevar strādāt bez kastinga direktora.

Operas valdes priekšsēdētājs Egils Siliņš laiku sarunai neatrada, jo atrodas komandējumā Apvienotajos Arābu Emirātos. E-pastā, atbildot uz raidījuma “Kultūršoks” jautājumiem, viņš raksta:

“Manā kompetencē ir māksliniecisko jautājumu – solistu, režisoru, scenogrāfu, diriģentu u.c. izvēle un nolīgšana. Solistu un diriģentu izvēli veicu kopā ar operas galveno diriģentu.”

Uz jautājumu, vai valdes jaunā stratēģija nozīmē, ka mākslinieciskā darba vadītāja amata vieta kļuvusi lieka, LNOB valdes loceklis Sandis Voldiņš atbild, ka šobrīd tā ir, un apstiprina Egila Siliņa teikto, ka šo funkciju pilda valdes priekšsēdētājs kopā ar galveno diriģentu.

Bažījas, ka ārvalstu mākslinieku piesaiste samazinās vietējo mākslinieku nodarbinātību

LNOB skatuves mākslinieku neatkarīgās arodbiedrības vadītājs Aldis Grunde pauž bažas, ka valdes jaunā stratēģija aicināt māksliniekus no ārzemēm nozīmēs Latvijas mākslinieku mazāku nodarbinātību. Viņš to salīdzina ar laiku, kad LNOB vadīja Andrejs Žagars:

“Nopirkt no malas jau nav māksla, ja. Liepiņa kungs bija atjaunojis trupu. Tas finansējums nebija liels, bet kaut kā viņš tika galā ar to, ka mēģināja iztikt ar saviem solistiem.

Ja mēs tagad atgriežamies pie tā, ka brauks tikai ārzemju režisori, ārzemju solisti...”

Grunde gan arī norāda: “Ja ir nauda, var atvest veselu teātri, veselu trupu. Visdrīzāk mēs nevaram to atļauties. [..] Nevaram krist galējībās, ka tikai pirksim no ārzemēm, bet, protams, tā visa būs valdes priekšsēdētāja atbildība.”

LNOB valde noliedz, ka ārštata dziedātājiem būs jāsadarbojas ar Siliņa sievas aģentūru “Cademi Artists”

Aleksandrs Antoņenko

Ilzes Sprancmanes atbrīvošanu no amata savā “Facebook” kontā asi kritizējis arī operdziedātājs Aleksandrs Antoņenko. Viņš norāda uz iespējamo interešu konfliktu:

“Visiem maniem draugiem, kuri dziedājuši Rīgā un pazīst Ilzi Sprancmani. Ar jaunā direktora lēmumu viņa ir atlaista. Viņš grib, lai jūs visi turpmāk sadarbotos ar viņa mākslinieku aģentūru.

Visi piedāvājumi turpmāk būs caur viņam piederošo aģentūru. Ja vēlaties turpināt dziedāt Rīgā un maksāt viņam dividendes, ok.” 

 

Un – “Korumpētā valstī korumpēts direktors izmantos savu amatu, lai piesietu visus ārštata dziedātājus pie savas aģentūras. Lai sokas!”

Operas valde aizdomas par interešu konfliktu noraida.

Egils Siliņš raidījumam “Kultūršoks” raksta: “Sociālajos medijos izskanējušais apgalvojums nav patiess.”

Arī Sandis Voldiņš noliedz Antoņenko teikto: “Šīs ir pilnīgas baumas. Opera vienmēr ir slēgusi un arī turpmāk slēgs līgumus, kad fraktēs radošās komandas, solistus, ar konkrēto fizisko personu. Neviens no šiem līgumiem nav slēgts un arī netiks slēgts ar kādām aģentūrām.” Viņš uzsver – kastinga jomā ārpakalpojumi netiek un netiks izmantoti.

Kultūras ministrs atklāj, ka saņēmis apliecinājumu no LNOB valdes, ka Egils Siliņš šajā jautājumā jau vērsies pie LNOB kolektīva, izskaidrojot situāciju un kliedējot bažas.

Viņš arī uzsver:

“Kultūras ministrija ļoti rūpīgi seko līdzi visam, kas notiek operā, un arī šeit esmu uzdevis valsts sekretārei rūpīgi sekot līdzi, lai no juridiskā viedokļa viss būtu absolūtā kārtībā un nevainojami.”

Aģentūra “Cademi Artists” jau uzrunājot viesmāksliniekus par dalību operas iestudējumos

Egils Siliņš

Tomēr vairāki savstarpēji nesaistīti avoti raidījumam “Kultūršoks” apgalvoja, ka par dalību operas jauniestudējumos viesmākslinieki piedāvājumus saņēmuši tieši no Egila Siliņa sievai piederošās aģentūras “Cademi Artists”.

Aizdomas, ka Egils Siliņš operas vadītāja amatā gūs labumu no līgumiem ar solistiem, pastiprina arī atbildē ministram izklāstītais nodoms veidot kopražojumus un vienlaikus notiekošā atbrīvošanās no štata solistiem.

Pat ja, kā apgalvo LNOB valde, līgumus ar viesmāksliniekiem opera slēgs bez starpniekiem, ja tos dziedātājiem būs izgādājusi aģentūra, tad tā saņems procentus no honorāriem.

Jau pavasarī, kad Egils Siliņš uzvarēja konkursā uz valdes priekšsēdētāja amatu, raidījums “Kultūršoks” vērtēja viņa pieredzes trūkumu un spēju vadīt 600 cilvēku lielo operas kolektīvu, jo kā vienīgo pieredzi vadošā amatā viņš bija norādījis darbu savai sievai piederošā aģentūrā “Cademi Artists”, kas arī apkalpo viņu pašu.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Kultūrtelpa
Kultūra
Jaunākie
Interesanti