Kultūra

JRT savu jauno sezonu sāks ar A.Hermaņa iestudēto "Marķīze de Sada"

Kultūra

JRT "Garās dzīves" radošā komanda 400.izrādes priekšvakarā: šodien spēlējam pavisam citādi

Festivāls "Re Rīga!" šogad pirmoreiz sadarbosies ar Rīgas cirku

Festivāls «Re Rīga!» šogad pirmoreiz sadarbosies ar Rīgas cirku

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 6 gadiem.

Jau piekto gadu ceļu pie rīdziniekiem un Rīgas viesiem šonedēļ sāk laikmetīgā cirka un ielu mākslas festivāls „Re Rīga!”. Ar meistarklasēm un pasaules laikmetīgā cirka profesionāļu veidotām izrādēm pilsētvidē un koncertzālē „Palladium” festivāla rīkotāji pacietīgi turpina iepazīstināt skatītājus ar ļoti plašo cirka pasauli, kas dzīvo līdzās daudziem tik pierastajam tradicionālajam cirkam ar dzīvniekiem un trikiem kā galveno priekšnesuma mērķi.

Sācies kā ielu mākslas festivāls galvaspilsētas sagurušo ielu uzmundrināšanai, piecos gados „Re Rīga!” izaudzis par galveno laikmetīgā cirka popularizētāju Latvijā – cirka, kur akrobātika un burvju triki joprojām ir klātesoši un neticami meistarīgi, bet tie nav pašmērķis, tikai līdzeklis stāsta izstāstīšanai.

Ko jaunu nesīs piektais „Re Rīga!” festivāls, iepriekš Latvijas Radio 3 - „Klasika” stāstīja tā mākslinieciskais vadītājs Mārtiņš Ķibers: „Šogad esam sākuši dažādas jaunas lietas. Viena no tām – šogad esam sākuši sadarboties arī ar Rīgas cirku, jo arī Rīgas cirks ir nostājies uz šī laikmetīgā cirka attīstības ceļa. Mums šogad ir apmēram 35 meistarklašu stundas profesionāļiem, un pēc mūsu izrādēm būs apmēram pusstundu garas sarunas ar auditoriju, kur skatītāji varēs jautāt, kādā veidā mākslinieki ir nonākuši pie savas idejas, saviem trikiem. Tas ir jaunums, kāds iepriekš nav bijis.”

 

Lai skatītu šo resursu, mums ir nepieciešama jūsu piekrišana sīkdatnēm.

Atzīmējot jau piekto festivāla gadadienu, arvien vairāk uzmanības tiek pievērsts tā ilgtermiņa ietekmei un spējai attīstīt laikmetīgā cirka jomu Latvijā, uzsver „Re Rīga!” producente un laikmetīgā cirka pētniece Māra Pāvula.

„Ja uz izrādēm skatītājs un mākslinieks var atnākt iedvesmoties, tad man liekas, ka šīm meistarklasēm ir potenciāls ļaut Latvijas skatuves mākslas profesionāļiem – ne tikai cirka māksliniekiem, bet arī dejotājiem, scenogrāfiem režisoriem – mazliet pieskarties šim cirka brīnumam, sajust to caur savu profesionālo prizmu un saprast, ko no tā viņi varētu izmantot savā mākslas izpausmē,” norāda Pāvula.

Lai skatītu šo resursu, mums ir nepieciešama jūsu piekrišana sīkdatnēm.

Vienu no šādām meistarklasēm režisoriem un scenogrāfiem visas nedēļas garumā vada somu iluzionists un instalāciju mākslinieks Kalle Nio. Viņa uzvedumos mijas gadsimtiem seni maģijas paņēmieni un jaunākās mūsdienu tehnoloģijas.

„Savu karjeru sāku kā burvju mākslinieks, bet daudzus gadus esmu darbojies arī filmu veidošanā un vizuālajā mākslā. Tāpēc video projekcijas veidoju ar burvju mākslinieka aci, pieņemot, ka kino ir tikai maģijas paplašinājums. Šajās meistarklasēs gribu iemācīt, kā izmantot video projekcijas dzīvos priekšnesumos, kur tās nav tikai fons māksliniekiem, bet neatņemama šova daļa,” - tā Kalle Nio.

Kalles Nio vizuālā teātra un laikmetīgā cirka trupas „WHS” izrādi „Ardievas” varēs skatīt trešdien koncertzālē „Palladium”. Zinātāji teic, ka „WHS” izrādes lielā mērā sekmējušas laikmetīgā cirka strauju uzplaukumu Somijā pēdējā desmitgadē, tādēļ jautāju Kallem Nio, kā tas izdevies.

Lai skatītu šo resursu, mums ir nepieciešama jūsu piekrišana sīkdatnēm.

 

„Mums ļoti palīdzēja tas, ka pilsēta mums iedeva telpas, kur mēģināt, un bija arī telpas, kur uzstāties. Tomēr galvenais ir izrādes saturs un ideja. Ja gribat atbalstīt laikmetīgā cirka kustību, jums jāatbalsta mākslinieki, kuri grib to darīt,” turpina Kalle Nio.

Un tieši tāds ir Rīgas laikmetīgā cirka festivāla rīkotāju mērķis, uzsver Māra Pāvula, kura ir arī jaunizveidotās Rīgas Cirka skolas vadītāja. Jau šoruden skola sāks darbu izmēģinājuma režīmā kā maksas nodarbības vienreiz nedēļā. Priekšzināšanas nevajadzēs.

„Tas ir drīzāk vērsts uz publikas audzināšanu un uz iespēju ieviest Latvijā šo cirka pedagoģiju, kas ir ļoti izplatīta gan Eiropā, gan Dienvidamerikā un Austrālijā. Tajā cirks tiek izmantots kā attīstību ļoti veicinoša izglītības forma gan bērniem, gan pieaugušajiem, kurā caur spēlēm, radošo un fizisko attīstību cilvēks var iemācīties sevi pārvarēt, samierināties ar kļūdām, iemācīties darba nozīmi un vienkārši labi pavadīt laiku,” skaidro Pāvula.

Bet ilgtermiņā Rīgas Cirka skolu plānots veidot kā nopietnu, intensīvu, gadu garu sagatavošanas programmu jauniešiem, kuri vēlas iestāties pasaules prestižākajās cirka skolās. Šādas programmas izveide varētu prasīt piecus līdz septiņus gadus. Bet festivāls „Re Rīga!” šogad pirmo reizi arī pats producēs jaunu cirka izrādi, kas vēlāk apceļos Latvijas skolas, lai popularizētu jauno cirka izglītības sistēmu.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti