1. ARTE Concerts - Elīnas Garančas debija Eboli lomā Parīzes Nacionālajā operā
Daži to nosauca par sensacionālu, kāds piekasījās zemajam reģistram, bet Elīnas Garančas jaunā Verdi loma operā „Dons Karloss” ir liela mēroga notikums, kuru vajadzētu noklausīties kaut datorā, lai dzirdētu, cik skaista, erotiska, greizsirdības un nožēlas caurausta ir spāņu princeses balss, bet noskatīties, lai redzētu, ka latviešu zvaigznei ir ārkārtīgi liels (kino)aktrises potenciāls.
Ne tik bieži gadās vienkopus satikties ar šādu izcilu sastāvu – Kaufmanis, Jončeva, Abdrazakovs, Garanča, Tezjē. Varļikovska (viņš dievina Elīnu!) režijā mani priecēja tieši mūzikai atstātā telpa un, gluži iespējams, tas izriet no nepieblīvētās skatuves. Ir zīmes, atsauces, detaļas, kas spēcīgi rezonē ar šodienu.
Paņemiet līdzās glāzi laba franču sarkanvīna vai lāsīti spāņu heresa (par ko dzied Lielinkvizitors) un četras stundas Filipa Žordāna vadībā paies vienā elpas vilcienā. Un tajā brīdī, kad 3.cēliena autodafē skatā uz ekrāna parādīsies filmas „Dantes elle” vieplis, kas starp lūpām iesūc spirinošos cilvēku, tad aizskatuvē ieskanēsies Silgas Tīrumas balss no debesīm.
Operas ierakstā būs redzamas arī intervijas ar māksliniekiem, bet varat iepriekš noklausīties Elīnas Garančas teikto „Klasikai”: „Domāju, ka Eboli patiesi mīlēja Filipu. Sāpīgākais, ka viņa gribēja izmantot pārējos, un arī viņu izmantoja”.
2. Pārdaugavas koncertzālē - Reiņa Zariņa „Taustiņu dejas”
Pianists Reinis Zariņš, lai arī dzīvo Londonā, Latvijā viesojas bieži un priecina mūs dāsni. Tikko Cēsīs eleganti atskaņots Rahmaņinova Otrais klavierkoncerts, kad pēc trim dienām viņš jau aicina uz Stradiņa Universitātes aulu, lai solokoncertā izspēlētu taustiņu dejas.
Kā saka mūziķis, „visas šīs gan ir dejas, bet ne dejošanai rakstītas – skaņdarbi paši sevī nes tādu bagātību, ka fona mūzika no tiem nu nekādi neiznāks.” Un nevajag ar' – viendaļīgā koncertā lūkosim uzmanīgi izsekot, kā žanru tvēruši Bahs (partitās), Šopēns un Adešs (mazurkās), Vītols, Villa-Lobušs un Ravels (valšos). Pārdaugavas koncertzālē skan labi. Tiekamies 24.oktobrī 18.00!
3. Dziesmas, kuras neviens vairs nedzied jeb vīru vokālais ansamblis „Daile”
Kad dzirdu šādu pieteikumu, tad ausīs skan GAP (Galvenās aptieku pārvaldes) vīru vokālā ansambļa balsis no Radio arhīva. Vai arī uzaust kadri no skatēm un draudzības vakariem, kas beidzās ar somu pirtīm un vispārēju līksmi.
Sirsnīgas dziesmas par dzimto zemi, darbu tīrumā, pastaigu pa bulvāriem, koķetas piesliešanās vienam pie otra, kādu muzikālu repliku par meitenēm iekrāsojot…
Un te pēkšņi Zigfrīds Muktupāvels, koridorā satikts, aicina uz koncertu mūzikas namā "Daile" – būšot vīru ansambļa dziesmas! Tādas, kuras neviens vairs nedzied – tātad tās, par ko tikko rakstīju. Astoņi dziedoši vīri (Ivaru Cinkusu ieskaitot) un devītais pie klavierēm (Raimonds Petrauskis).
Nu, kā var neiet?! Ceturtdien, 26.oktobrī pulksten 19.00.
4. Klāt “ORGANismi” - VIENS PRĀTS AR OTRU jeb Iveta Apkalna, Renārs Kaupers un bērni
Ķelnes radiokolēģis, kurš šobrīd praktizē Latvijas Radio, pēc Rēzeknes apciemojuma bija pārsteigts: klusajā pilsētā, starp necilajām mājām, pēkšņi tāda ēka! Pēc koncerta viņš konstatēja, ka GORS ir dzīvāks par dzīvu un akustika tur ir lieliska. Šonedēļ Rēzeknē notiks Elbas Filharmonijas Goda ērģelnieces Ivetas Apkalnas iniciētais festivāls “ORGANismi”.
Būs ne tikai žilbinošs viesis noslēgumā (29.oktobrī) – ungāru improvizators Lāslo Fassanga, pašas Ivetas solokoncerts viducī (27.oktobrī) ar Bahu, Šostakoviču un Listu, bet arī tradicionālais bērnu koncerts sākumā (25.oktobrī).
Uzvedumam „Viens prāts ar otru” tapušas Renāra Kaupera dziesmas jaunos aranžējumos, ko pats „prātinieks” dziedās, bet jaunieši izspēlēs.
Kā tur ērģeles pa vidu – jādodas klausīties.
Ieskatieties arī "Kilograma kultūras" mājaslapā, iepazīstiet balvas nominantus un žūrijas komentārus!