Attālināto norišu priekšrocības: digitālie «Skolas somas» projekti veicina kultūras pieejamību

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 3 gadiem.

Arvien bagātāka ar interesantiem digitālajiem piedāvājumiem kļūst kultūrizglītības programma “Latvijas skolas soma”. Kā pirmie jaunajā formātā pērn startēja teātra projekti, kam šogad arvien aktīvāk piepulcējas koncertstāsti, lekcijas, muzeju nodarbības, radošās darbnīcas un citas attālinātas norises. Lai pēc iespējas saistošāk uzrunātu skolēnus, projektu veidotāji cenšas atrast arvien jaunus ceļus un paņēmienus. Attālinātajām kultūras norisēm ir arī vairākas priekšrocības.

Attālināto norišu priekšrocības: digitālie «Skolas somas» projekti veicina kultūras pieejamību
00:00 / 05:30
Lejuplādēt

Arvien biežāk pēdējos mēnešos “Latvijas skolas somas” programmu papildina jauni digitāli notikumi. Februārī vien to ir vesels birums. Piemēram, tapusi Antona Kūkoja dzejā balstīta jauna izrāde latgaliešu un zīmju valodā, muzikāls dzīvesstāsts “No Veidenbauma neaizbēgsi”, iluzionistu Pecolli nodarbība, kas iepazīstina ar burvju skatuves mākslu, un vēl daudzi citi notikumi.

Programmas “Latvijas skolas soma” vadītāja Aija Tūna ļoti novērtē radošo cilvēku iniciatīvu un piedāvāto saturu, kura pasniegšanas veids arī kļūst aizvien saistošāks.

“Man ir milzīgs prieks tieši par jaunajiem māksliniekiem, kuri pēdējā laikā ar lielu degsmi, paši izmantojot savas rezerves, savus līdzekļus, veido programmas un uztver to kā tādu sava veida misiju – doties pie skolēniem, stāstīt par to, kas viņiem svarīgs, un dalīties savā izpratnē par kultūru. Digitālās norises pieaug aizvien vairāk ar katru dienu. Gan lielās kultūras institūcijas, gan atsevišķi mākslinieki un radošie kolektīvi iesaistās šajā programmā,” stāsta Aija Tūna.

Šis kopumā ir trešais gads, kopš programma darbojas visās Latvijas skolās. Tās mērķis ir nodrošināt, lai vismaz reizi semestrī katram skolēnam klātienē būtu pieejama kāda kvalitatīva kultūras norise.

Līdz ar pandēmijas situāciju mērķi par klātieni vairs īstenot nevar, bet izrādās, ka savas priekšrocības ir arī attālinātajai sadarbībai.

Viena no tām – tagad labas programmas ir patiesi pieejamas visā Latvijā un visām skolām, skaidro programmas vadītāja Aija Tūna.

“Ja agrāk, neskatoties uz to, ka programmas līdzekļi to atļāva, bija sarežģīti aizbraukt no, teiksim, Rēzeknes uz muzeju Liepājā vai Ventspilī, tad tagad šo muzeju brīnišķīgās digitālās programmas ir pieejamas skolēniem jebkur Latvijā,” norāda Aija Tūna.

“Ja agrāk skolai ar nelielu skolēnu skaitu bija samērā problemātiski ataicināt pie sevis māksliniekus vai izrādi, jo skolēnu skaits ir neliels un līdz ar to arī pieejamie līdzekļi attiecīgi mazāki, tad tagad viņi var nopirkt tik pieejas uz koncertu vai izrādi, cik skolēniem tas ir nepieciešams. Un līdz ar to vairs nav starpība, vai mēs esam lielā vai mazā skolā, tuvu vai tālu no kultūras institūcijas.”

Šos aspektus kā pozitīvo ieguvumu no digitālā piedāvājuma vērtē arī Daugavpils novada programmas “Latvijas skolas soma” koordinatore Inese Zuģicka. Viņa norāda: “Es arī uzskatu, ka priekšrocība ir tāda, ka tiešām šīs norises, ja mēs tagad esam attālināti, var arī baudīt ģimenes lokā. Tādējādi var arī piesaistīt pārējos ģimenes locekļus, lai arī viņi iepazīst kādu norisi. Vispār šīs digitālās norises ir iespēja papildināt mācību procesu, kas neierobežo laikā un telpā.”

Inese Zuģicka gan atzīst, ka

attālinātie pasākumi nekādi nevar aizvietot klātieni, jo skolēniem vispiesaistošākais programmā bijušas tieši dzīvās tikšanās un iespēja iepazīt kultūras pasauli, tā teikt, ārpus sava burbuļa.

Taču nu pirmā skepse pret attālinātajiem projektiem ir pārvarēta, un arī tie tiek pieņemti ar interesi kā jauna iespēja.

Mūziķis Mikus Abaroniņš ar māsu Artu jau kopš otrā programmas gada bijuši lieli tās entuziasti  un ar saviem projektiem apbraukājuši visu Latviju. Tagad arī viņi bija vieni no pirmajiem, kas sāka veidot digitālo piedāvājumu, viens no tiem – koncertlekcija “Atmodas dziesmas”, kas caur dziesmu stāstiem iepazīstina ar Atmodas laika notikumiem, noskaņām un simboliem.

Tieši gandarījums, ka izdodas sasniegt un iedvesmot jauniešu auditoriju arī vistālākajās Latvijas vietās, ir galvenais iemesls, kāpēc Mikus un Arta Abaroniņi ir tik aktīvi “Latvijas skolas somas” projektu veidotāji.

Arta un Mikus Abaroniņi jau izveidojuši arī vairākas digitālā piedāvājuma programmas, jaunākā no tā ir komponistam Imantam Kalniņam veltīta koncertlekcija.

Bet pats, pats jaunākais piedāvājums “Skolas somas” programmā ir divu mūziķu – Leldes Zaržeckas un Ineses Fedorovskas – interaktīvā koncertlekcija “Redzēt skaņu”, kurā viņas visai neparastā veidā iepazīstina ar dažādiem stīgu mūzikas instrumentiem.

“Latvijas skolas somas” norise iekļaujas Latvijas simtgades programmā. Tā kā šis ir pēdējais simtgades programmas gads, tad “Skolas somas” īstenotāji šobrīd aktīvi strādā pie tā, lai projekts varētu iegūt līdzekļus un turpināties arī pēc 2021. gada.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti