Aspazijas māja Jūrmalā atdzimst pēc rekonstrukcijas

Pēc teju divu gadu rekonstrukcijas ekspluatācijā nule kā nodota Aspazijas māja Jūrmalā. Šajā divstāvu koka vasarnīcā izcilā dzejniece pavadīja sava mūža nogali un vēlējās, lai nams kļūtu par radošu personību satikšanās vietu. 

Tāda tā patiešām bijusi jau gandrīz 20 gadus, kopš padomju laikos vasarniekiem nodoto namu atguva pašvaldība, taču ēkas stāvoklis bija ļoti bēdīgs. Tagad, ieguldot 1,2 miljonus eiro, šis Jūrmalas koka arhitektūras paraugs atguvis sev pienākošos krāšņumu, plašākas telpas ekspozīcijai un interjeru, kas maksimāli pietuvināts Aspazijas laikam. Rekonstrukcija muzeja darbiniekiem nesusi arī vairākus interesantus atklājumus par mājas vēsturi.

„Kā teica Anna Žīgure, labi, ka dzejniekiem ir tik lielas mājas! Bet tagad dzejniekiem ir arī otra māja - Filipsonu māja, un muzeja māja” saka Aspazijas mājas saimniece Ārija Vanaga.

Kādreizējo spožumu atguvušas ne vien zilās koka mežģīnes nama apdarē, bet arī ieeja turpmāk būs no Aspazijas mājai cieši piegulošā kaimiņu nama, kas iepriekš kalpoja kā saimniecības ēka, bet tagad savienots ar muzeja telpām, atklāj Ārija Vanaga.

Tagad šeit ir savienota tā ēka, uz kurieni ir „izbraucis” pats muzejs, bet Aspazijas dzīvojamā ēka ir palikusi viena pati un ekspozīcijas platības tajā ir palielinājušās. Māja ir atguvusi vēsturisko guļamistabu, kā arī blakus istabiņu, kur ģērbties,” stāsta Vanaga.

Atjaunotajā ekspozīcijā ir Aspazijas plašā ēdamistaba un viesu salons ar bagātīgi rotātu podiņu krāsni, puķainām mēbelēm un antīku radio, kurā var dzirdēt pašas Aspazijas balsi, ierakstītu 30.gadu beigās.

Šauras koka kāpnes ved uz Aspazijas darbistabu, kur saglabājušās vairākas rakstnieces oriģinālās mēbeles.  

Sekreteru Aspazijai uzdāvināja Ķuzes fabrikas direktora vietnieks, un viņa tiešām pie tā arī ir rakstījusi. Tā ir bijusi visgreznākā lieta visā mājā. (..) Te ir viņas oriģinālais grāmatu skapis. (..) Vēl šajā telpā ir ļoti daudz muzicēts, jo Aspazijas brāļa meita Virēna Rozenberga studēja mūziku un bija skolotāja,” stāsta muzeja speciāliste Baiba Freimane.

„Ar ko tad atšķiras mūsu jaunā ekspozīcija no tās, kas bija pirms tam? Pirms tam viss iekārtojums bija diezgan nosacīts, bet šobrīd sadarbībā ar mākslas zinātnieci Inu Līni tika pētīti visi iespējamie avoti, un priekšmeti ir maksimāli pietuvināti tam, kā tas tiešām bija Aspazijas laikā,” atklāj Freimane.

Atjaunota arī istabu apdare - piemeklētas trīsdesmito gadu stila tapetes, nomainīti durvju rokturi, atjaunotas krāšņās podiņu krāsnis. Padomju laikā vasarnīca bija sadalīta īrniekiem, un, atjaunojot oriģinālo interjeru un stiprinot pamatus, atklājies daudz interesantu detaļu. Būvdarbu brigadieris Aivars Ziediņš no kompānijas „Balsts R” rāda uz atraktu arku ēkas pamatos, kas tagad aplūkojama caur stiklu izstāžu zāles grīdā.

„Jūrmalā visām mājām parasti ir ķieģeļu pamats, kādi 60-70 centimetri. Šeit rakām tālāk un tālāk, un atklājās tādas trīs arkas. Šeit ir saglabāta vidējā. To neviens nezina, kādos nolūkos tā bijusi domāta, jo tas viss bija zem zemes,” saka Ziediņš.

Meistars atzīst, ka darbs pie nama atjaunošanas bijis grūts, bet ļoti interesants. Daudzas detaļas burtiski pa gabaliņam izjauktas, atjaunotas un saliktas atpakaļ. Kaimiņu māju pat nācies pacelt pavisam gaisā un pamatus ieliet no jauna.

Aspazijas mājas atjaunoto interjeru ar laiku papildinās arī „Dd Studio” digitalizācijas projekts, kas patlaban vēl ir skiču stadijā, stāsta mākslinieks Jānis Mitrēvics.

„Tas būtiskākais ir sapludināt šīs divas lietas, lai mēs varētu izstāstīt stāstu, nesamaitājot autentisko vidi, kas ir pats būtiskākais muzejā, vienlaikus izmantojot visas iespējas, ko dod šie digitālie aparāti. (..) Būs projekcijas, būs skārienjūtīgie ekrāni, skaņas - visas iespējas, kas šobrīd ir,” sola Mitrēvics.

Digitalizācijas projekts taps līdz pavasarim, bet pati atjaunotā Aspazijas māja Dubultos apmeklētājiem atkal būs pieejama jau no 3.oktobra. 

 

Saistītie raksti
0 komentāri
Pievienot komentāru
Komentēt vari ar kādu no saviem sociālo mediju profiliem
Kultūrtelpa
Kultūra
Jaunākie
Interesanti