Labrīt

Covid-19 ietekmē lejupslīdi piedzīvoja arī pensiju uzkrājumi

Labrīt

Labklājības ministre pieļauj bezdarbnieka pabalsta izmaksas termiņa pagarinājumu

AKKA/LAA prioritāte arī ārkārtas situācijā ir autori

AKKA/LAA prioritāte arī ārkārtējā situācijā esot autori

Kultūras dzīve pēdējās nedēļās no teātriem, izstāžu un koncertzālēm masveidā pārcēlusies uz interneta vidi. Autortiesību un komunicēšanās konsultāciju aģentūra / Latvijas Autoru apvienība (AKKA/LAA), kas pārstāv vairāk nekā 5000 Latvijas autoru un gādā, lai viņi gūtu atlīdzību par saviem darbiem, saņem lūgumus no dažādām iestādēm par tarifu samazināšanu kultūras saturam internetā. Aģentūras galvenā prioritāte arī šajā situācijā tomēr ir un paliek autoru intereses.

Tomēr līdzīgi kā daudzās citās dzīves nozarēs, šobrīd būtu jāmēģina rast kompromisus un zināmas atkāpes no ierastās autoratlīdzību iekasēšanas prakses, jo kultūras satura veidotāji uzsver, ka tieši tagad ir svarīgi, lai pie cilvēkiem nonāktu pēc iespējas daudzpusīgāks un bagātīgāks kultūras saturs.

Simtiem veikalu, kafejnīcu, sporta centru un citu iestāžu savu darbību ir apturējušas, vienlaicīgi apturot arī mūzikas publiskās atskaņošanas licences. AKKA/LAA jeb Autortiesību un komunicēšanās konsultāciju aģentūrai / Latvijas Autoru apvienībai tas nozīmē ievērojamu darba pieaugumu saistībā ar līgumu apturēšanu vai laušanu, bet mūzikas autoriem tas nozīmē ievērojamu ienākumu sarukumu.

Galvenā ienākumu iespēja mūzikas un arī citiem autoriem tagad ir interneta vide, uz kuru – līdzās radio un televīzijai – tagad pārcēlusies teju visa kultūras dzīve.

Kultūras satura publicētāji, piemēram, teātri, dažādu kultūras nozaru portāli, uzskata, ka šajā ārkārtējā situācijā AKKA/LAA varētu nebūt tik strikta kā līdz šim ar autoratlīdzību iekasēšanu, jo galvenais ir, lai pie cilvēkiem nonāktu pēc iespējas daudzpusīgāks un bagātīgāks kultūras saturs.

AKKA/LAA pārstāve Ieva Kolmane uzsver, ka aģentūras galvenā prioritāte arī šajā situācijā tomēr ir un paliek autori, kas tagad cieš jo īpaši, tomēr dažās situācijās ir pieļauti kompromisi.

Piemēram, Latvijas Nacionālā bibliotēka (LNB) ir saņēmusi licenci, kas līdz ārkārtējās situācijas beigām atļauj brīvu piekļuvi Nacionālās digitālās bibliotēkas periodisko izdevumu krātuvei periodika.lv. Līdz šim portāls autortiesību ierobežojumu dēļ pilnā apjomā bija pieejams tikai LNB lasītavās un Latvijas publiskajās bibliotēkās.

Ieva Kolmane atzīmē: “Šajā gadījumā ārkārtas situācijā mēs ņemam vērā to, ka ļoti mazs mūsu pārstāvēto autoru darbu procents ir periodikā – avīzēs, žurnālos. Protams, tur ir dažkārt dzeja, dažkārt ilustrācijas. Bet tas ir tas solis pretim, kur mēs esam gājuši.”

LNB Digitālā mantojuma centra vadītāja Jana Ķikāne stāsta, ka šo iespēju ļoti novērtē arī lasītāji. Periodikas portāls vienmēr bijis populārs, arī ierastajā ikdienas ritmā to apmeklēja aptuveni 800 cilvēku dienā, īpaši dažādu nozaru pētnieki.

Par īpašas licences iegūšanu pie AKKA/LAA vērsušies arī Latvijas teātri, lai varētu piedāvāt tiešsaistē aktuālas izrādes. Noslēgts līgums, kas paredz, ka autoram par darba izmantošanu atlīdzība pienākas 40% apmērā no tiešsaistē demonstrētās izrādes kopgaruma.

Ieva Kolmane skaidro: “Saskaņā ar datiem, ko mums sniedz teātri, ne visi noskatās pilnas izrādes tiešsaistē. Paskatās, paknakstās. Kā sacīt jāsaka – sērfo. Un nebūtu īsti taisnīgi prasīt pilnu samaksu par izrādi, ko cilvēks ir paskatījies piecas minūtes.

Šobrīd tas slieksnis ir 40% no izrādes kopgaruma, no kura tad varētu sākt rēķināt autoram atlīdzību. Jo nevar arī būt tā, ka autors nesaņem pilnīgi neko.

Nacionālā teātra pārstāve Līga Rimšēviča atzīst, ka teātrim šis noteiktais tarifs ir pietiekami ievērojama summa, bet šajā brīdī teātris tomēr lēmis to maksāt, lai uzturētu saikni ar savu skatītāju.

Šo licenci teātris izmanto, lai parādītu jaunākas un aktuālākas izrādes, jo virkne senāku jau pirms tam ir bijušas brīvā piekļuvē.

Izrāžu izvēli savā ziņā veic skatītāji. Proti, teātris katru trešdienu piedāvā divas izrādes, no kurām skatītāji nobalso par vienu, ko izrāda piektdienas vakarā un ko var noskatīties līdz svētdienas pusnaktij. Pagājušajā trešdienā skatītāju izvēle bija par labu Kirila Serebreņņikova iestudējumam “Mirušās dvēseles”.

Par skatītāju interesi Līga Rimševiča stāsta: “Mēs savā “Youtube” kontā redzam šo atskaiti.

Kopumā skatījušies ir gandrīz 5000 cilvēku, bet to norādīto laiku, par ko iestājas autortiesības – respektīvi, vairāk nekā 40 minūtes – ir skatījušies 664 skatītāji.”

Pie AKKA/LAA vēršas arī citas iestādes, lūdzot tarifu samazināšanu kultūras saturam internetā, bet aģentūra šos lūgumus izvērtē ļoti stingri, vienmēr paturot prātā autoru intereses – stāsta aģentūras pārstāve Ieva Kolmane.

Tikko AKKA/LAA publiskojusi arī savus “Autora balvu 2020” laureātus, un tie ir Guntars Godiņš, Frančeska Kirke, Arnis Rītups un Gints Zilbalodis. Balvu, kas naudas izteiksmē ir 1111 eiro, viņi šoreiz saņems attālināti 23. aprīlī.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Kultūrtelpa
Kultūra
Jaunākie
Interesanti