Viens no neparastākajiem šī brīža TV projektiem. Recenzija par HBO seriālu «The Rehearsal»

Pēdējā mēneša laikā esmu vairākas reizes draugiem un paziņām centusies izskaidrot, kas tieši ir kanāla "HBO" un kanādiešu komiķa Nātana Fīldera projekts "Mēģinājums" ("The Rehearsal", 2022, pieejams TET+). Un katru reizi tas ir bijis ļoti sarežģīts uzdevums, jo, lai arī oficiālais žanriskais apzīmējums ir "dokumentāla komēdija", šī projekta robežas ir tik izplūdušas, ka nespēju to īsti ievietot nevienā kastītē. Tas ir reizē realitātes šovs, iestudējums, spēles seriāls, sociāls eksperiments vai – kā norāda "Mēģinājuma" kritiķi – iedomīgs un auksts Fīldera narcisma atspoguļojums. Taču, lai vai kā to definētu, šis ir viens no neparastākajiem televīzijas projektiem, kāds šobrīd skatāms.

Ar Nātana Fīldera māksliniecisko darbību es līdz šim nebiju pazīstama – lai arī, izrādās, biju viņu redzējusi "Comedy Central" lieliskajā internetseriālā "Piedzērusies vēsture ("Drunk History", 2013–2019), kā arī vairāki viņa seriāla "Nātans jums" ("Nathan for You", 2013–2017) fragmenti bieži vien figurē vietnē "TikTok". Tāpēc "Mēģinājums" bija vēl jo lielāks pārsteigums, jo nezināju, ko no tās veidotāja gaidīt. Un jāsaka, ka tam arī nav iespējams īsti sagatavoties. Robežas starp patiesību un imitāciju tiek brucinātas arvien tālāk, beigu beigās nonākot sirreālā pasaulē, no kuras grūti izkārpīties laukā.

Lai skatītu šo resursu, mums ir nepieciešama jūsu piekrišana sīkdatnēm.

Pirmajā sērijā Fīlders, kurš pats ir gan projekta veidotājs, gan arī atveido sevi (jeb tēlu vārdā Nātans), stāsta skatītājiem, ka viņš ir veltījis lielāko daļu savas karjeras, analizējot cilvēku uzvedību tiktāl, lai varētu līdz sīkumiem precīzi paredzēt viņu reakcijas visdažādākajās situācijās. Un tieši šī gadiem ilgā izpēte ir tas, kas viņu pamudinājis radīt šo eksperimentu ar nosaukumu "Mēģinājums". Fīlders ar internetsludinājumu palīdzību ir sameklējis brīvprātīgos, kuri ir gatavi piedalīties viņa projektā, piedāvājot viņiem iespēju izmēģināt konkrētas problēmsituācijas. Pirmais dalībnieks ir vīrietis vārdā Kors, kura dzīvē svarīga loma ir t.s. "prāta spēlēm". Kors ar saviem komandas biedriem piedalās erudīcijas sacensībās vietējā bārā, bet visu sarežģī fakts, ka vīrietis pirms vairākiem gadiem samelojis, ka viņam ir maģistra grāds. Laikam ritot, šie it kā nevainīgie meli ir sarežģījuši attiecības ar komandas biedriem, kuri Koram sūta darba piedāvājumus, kas atbilstu viņa izglītībai, un vīrietis ir spiests melot arvien vairāk. Kors ir gatavs atklāt patiesību saviem "prāta spēļu" biedriem, taču viņu satrauc tieši sievietes vārdā Triša reakcija.

Tā nu šajā situācijā iesaistās Nātans Fīlders ar piedāvājumu izmēģināt šo smago sarunu ar Trišu. Tajā brīdī skatītāju gluži nesagatavotu pārsteidz veidotāja obsesīvā pieeja detaļām, smalki izstrādātās manipulācijas un shēmas, kuras tiek attaisnotas ar pēc iespējas lielākas ticamības panākšanu. Fīlders noalgo aktrisi, kurai būs jāatveido Triša, uzbūvē precīzu prāta spēļu norises vietas – bāra – repliku, un mēģina paredzēt visus iespējamos scenārijus. Lai Trišas atveidotāja spētu pēc iespējas autentiskāk komunicēt ar Koru viņu sarunas mēģinājumā, aktrise izmanto izdomātu iemeslu, lai satiktos ar Trišu, uzzinātu par viņu pēc iespējas vairāk un spētu viņu atdarināt, cik precīzi vien iespējams.

Vai šis jau šķiet sarežģīti un neprātīgi? Neuztraucieties, tas ir tikai sākums.

"Mēģinājums"

Šī it kā vienkāršā problēmsituācija kļūst arvien samudžinātāka brīdī, kad Nātans apjauš to, ka spēj paredzēt visus iespējamos apstākļus, atskaitot cilvēku emocijas. Un, tā kā cilvēki nav nedz marionetes, nedz algoti aktieri, "Mēģinājums" kļūst par tādu kā mācību procesu pašam Fīlderam (vai viņa atveidotajam tēlam – mēs nekad līdz galam nevaram būt pārliecināti, vai mēs redzam patieso Nātanu), kurš nespēj izprast cilvēku emocijas. Viņa racionālā un kalkulējošā pieeja, cilvēku attiecības novienādojot ar algoritmiem, piepilda šo projektu ar filozofiskiem jautājumiem par empātiju, cilvēku dabu, kā arī liek aizdomāties par realitātes televīzijas un mediju ētiskajām robežām. Jo, lai arī visi dalībnieki ir piekrituši brīvprātīgi vai arī ir profesionāli aktieri, skatītāji visu laiku pieredz to, kā Nātans viņiem arī melo vai izveido tik izsmalcinātas situāciju imitācijas, ka rodas jautājums, vai tiešām visi projekta dalībnieki zina, uz ko tieši ir parakstījušies.

Lai arī sākotnēji šķiet, ka "Mēģinājums" izmantos ierasto realitātes šovu formulu – katru sēriju jauns varonis, kuram "palīdz tikt galā ar problēmu" – fokuss diezgan ātri pārvirzās. Kad Fīlders satiekas ar sievieti vārdā Andžela, kura vēlas izmēģināt to, kā ir būt mātei, dažādu negaidītu pavērsienu rezultātā viņš pats iesaistās šajā eksperimentā. Andžela un Nātans sāk atveidot vecāku lomas bērniem, kuri toties spēlē viņu dēlu Ādamu. Lai radītu pēc iespējas pilnvērtīgāku bērna audzināšanas pieredzes imitāciju, Andželai un Nātanam nemanot, Ādami tiek nomainīti ar arvien vecākiem "aktieriem". Un palēnām mēģinājums, kurš bija paredzēts Andželai, kļūst par pārbaudījumu pašam Nātanam. Vai viņš spēs būt tēvs, vai viņš spēs pastāvēt par sevi potenciālās attiecībās un vai viņš, šo atbilžu meklēšanas procesā, netraumēs bērnus, kurus šajā projektā ir iesaistījuši viņu vecāki.

"Mēģinājums"

Atsauksmes par "Mēģinājumu" ir ļoti dažādas – tiek slavēta projekta eksperimentālā un žanriski plūstošā pieeja dokumentālajam žanram, kā arī komēdijai kā tādai, bet reizē izskan arī daudz pārmetumu par ētisko un morālo robežu pārkāpšanu, manipulāciju un paša Fīldera paštīksmināšanos, un cilvēku izmantošanu. Taču, lai vai kāda būtu attieksme pret "Mēģinājumu", šīs sešas sērijas neatstāj vienaldzīgu.

Lai arī brīžiem grūti saskatīt komisko absurdajās un bieži vien sāpīgi neērtajās situācijās, Fīlders kā šo izdomāto un reizē reālo pasauļu demiurgs spēj noturēt uzmanību un pārsteigt arvien no jauna.

Ņemot vērā to, ka projekta veidotāja metodes ļoti līdzinās kognitīvi biheiviorālās terapijas (KBT) izmantotajiem paņēmieniem, ir viegli noticēt, ka dalībniekiem viss pieredzētais ir palīdzējis. Taču nepamet sajūta, ka patieso analīzi un terapiju veic Nātans Fīlders pats sev un visi iesaistītie ir tikai sekundāri aktieri viņa lielajā "dzīves mēģinājumā", meklējot atbildi uz jautājumu, ko nozīmē būt īstam cilvēkam.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti