Vēlētos līdz asarām sasmīdināt skatītāju. Saruna ar kino režisori Ludmilu Roziņu

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 1 gada.

"Gribu nest prieku un smīdināt arī citus. Tas gan nenozīmē to, ka komēdijās nevar runāt arī par nopietnām, svarīgām un aktuālām tēmām, " saka režisore Ludmila Roziņa, kas skatītājiem nodod savu īsfilmu, maģistrantūras diplomdarbu "Tu pārāk klusi runā!".

Skaties latviešu jauno režisoru filmas katru ceturtdienas vakaru no 31. marta līdz 26. maijam pulksten 22.30 LTV7 un REplay.lv. Savukārt portālā LSM.lv lasi intervijas ar režisoriem. 

LTV7 līdz 26. maijam ceturtdienu vakaros pulksten 22.30 skatāmas Latvijas Kultūras akadēmijas (LKA) Nacionālās filmu skolas jauno režisoru filmas visdažādākajos žanros. Roziņas režisētās komēdijas "Tu pārāk klusi runā" galvenā varone ir Astra, kas strādā bibliotēkā un sapņo par mīlestību. Viņas dzīve ir ikdienas rūpju un dažādu neveiksmju virkne. Taču daži "Tinder" klišķi ienes dzīvē jaunas vēsmas un izaicinājumu izzināt pašai sevi.

Aiga Leitholde: Kā aizsākās tava interese, un kā izvēlējies studēt kino režiju?

Ludmila Roziņa: Studēt kino režiju ir mans bērnības sapņa piepildījums.

Kino bija mana pirmā lielā mīlestība.

Es būtu studējusi jau pēc vidusskolas beigšanas, bet tajā gadā kino režisorus neuzņēma. Iestājos Latvijas Kultūras akadēmijā, lai studētu dramaturģiju. Mana profesija ir saistīta ar tekstiem – pēc dramaturgiem mācījos lietuviešu valodu, pabeidzu arī filologus. Dzīvē esmu strādājusi dažādus darbus. Vajadzēja saņemt drosmi, lai piepildītu šo ilgi loloto sapni. Kad LKA izsludināja jaunu maģistra studiju programmu, ilgi domāju, stāties vai nestāties. Man bija 30 gadu, pamodos augusta rītā pulksten četros un sacīju sev – tagad! Tā es iestājos LKA maģistros studēt kino režiju. Filma "Tu pārāk klusi runā!" ir mans diplomdarbs audiovizuālās un skatuves mākslas maģistru studijās.

Filma "Tu pārāk klusi runā!"
Filma "Tu pārāk klusi runā!"

Filmai "Tu pārāk klusi runā" ir spēcīgs scenārijs – attapīgi joki, veikla notikumu attīstība. Cik daudz tava pieredze darbā ar tekstiem palīdzēja scenārija veidošanā?

Filmas pamatā ir vairāki gegi – pārpratumi un komiskas situācijas, kas notikušas ar mani vai draugiem. Man bez iepriekšējās izglītības filmas veidošanā noderēja arī iegūtā dzīves pieredze. Tas viss bija ierakstīts scenārijā, bet, lai būtu arī smieklīgi, mēs, protams, daudz mēģinājām ar aktieriem. Paldies dievam, viss saslēdzās! Savukārt

mana iepriekšējā pieredze ar tekstiem filmas veidošanu nepadara vieglāku un dažreiz pat traucē.

Katru reizi tā ir jauna ideja, kas ir jāpieraksta un jāapstrādā. Kad esi scenārists, tad atbildi tikai par tekstu, kuram režisors vēlāk iedod interpretāciju un dzīvi. Kad esi gan scenārists, gan režisors, šīs lomas ir jānodala. Ar scenāriju nekas nebeidzas – viss tikai sākas. Filmas veidošana bija arī brīnišķīga iespēja, lai pārbaudītu savas dramaturga spējas un saprastu, kā strādā tas, ko rakstu. Tā, piemēram, viens teikums – "Astra skrien" – izvērtās par trīs dienu filmēšanu trijos gadalaikos. Kad esi režisors, kas pats raksta scenāriju, tad vienā brīdī vienkārši jābeidz rakstīt un jāieslēdz cita loma, kurā jādomā audiovizuālā veidā – attēlos un ritmā. 

Zināšana par to, kad likt punktu – tā ir tā gudrība.

Zini kā, ir cilvēki, kas ir perfekcionisti. Viņiem liekas, kamēr tev nav ideāls scenārijs, tu nevari iet tālāk. Tā var iestrēgt tekstā. Īstenībā tieši tā – ir jāpasaka, ka šis darba posms ir beidzies. Filmēšanas laikā daudz kas var mainīties. Ir konkrēti aktieri un vide, tāpat ir neparedzami apstākļi, kam nākas pielāgoties, jo ir jāiet tālāk! Pasakot to visu, piebildīšu – protams, ja scenārijs ir izdevies labs, tas ir ideāli. 

Filma "Tu pārāk klusi runā!"
Filma "Tu pārāk klusi runā!"

Pastāsti par Astras lomas atveidotāju Elizabeti Skrastiņu!

Filmas galvenajai lomai es meklēju tipāžu un arī komēdijas aktrisi. Es biju redzējusi Elizabeti Ģertrūdes ielas teātra izrādē "Nelabā roka", kurā viņa bija ļoti smieklīga. "Tu pārāk klusi runā!"  viņa spēlē meiteni, kas sākumā ir kautrīga, bet filmas gaitā izaug par spēcīgu sievieti – tas bija svarīgi. Elizabetei piemīt talants būt komiskai.

Filma "Tu pārāk klusi runā!"
Filma "Tu pārāk klusi runā!"

Galveno vīriešu lomu atveido Jurijs Djakonovs. Viņš ir pieredzējis aktieris ar komiķa dotībām, kuram ir savs pievilcīgā vīrieša profils. Vai šī ir apzināta izvēle? 

Jā, Jurijs ir apzināta izvēle. Es gaidīju, kamēr viņam būs brīvs laiks un viņš varēs filmēties. Man ir ļoti liels prieks, ka viņš piekrita, jo Jurijs tik tiešām ir ļoti aizņemts un pieprasīts. Es zināju, ka filmas žanrs būs komēdija un galvenajam varonim Gatim būtu jābūt harismātiskam, kā arī fiziski pievilcīgam. Šķita, varbūt jāmeklē kāds muskuļains mačo, bet tad es sapratu, ka komisks aktieris filmai dos vairāk. Jurijs bija fantastisks arī uz laukuma. Viņš daudz improvizēja, bija ļoti laba saspēle. Elizabete, Gundars Āboliņš, Rūdolfs Miķelsons, Laura Atelsone – mīlu savus aktierus. Viņi ir brīnišķīgi! Daudz domāju par lomām un tipāžiem, pirms izvēlējos aktierus un, manuprāt, izvēlējos pareizi.

Filma "Tu pārāk klusi runā!"  ir par visiem zināmu situāciju, kas ir teju sadzīviska. Kur ir tas triks, kas šo sadzīvisko padara dzīvīgu un asprātīgu? Kā skatīties uz ikdienu asprātīgāk?

Diemžēl nevarēšu piedāvāt universālu recepti, kā uz ikdienu skatīties asprātīgāk.

Dramaturģija ir māksla vērot, pamanīt un notvert dzīvi. Un uz dzīvi var paskatīties no dažādām pusēm, vismaz no divām noteikti.

Vajag tikai gribēt!

Filma "Tu pārāk klusi runā!"
Filma "Tu pārāk klusi runā!"

Režisors ir komandas spēlētājs. Ko vari pastāstīt par savu radošo komandu, kas tev bija līdzās filmas tapšanas laikā?

Es gribētu izteikt pateicību un publisku atzinību diviem Mārtiņiem. Filmas operators ir Mārtiņš Jansons, kurš ir kadra perfekcionists. Tas ir viņa nopelns, ka šī filma vizuāli ir tik skaista. Otrs ir montāžas režisors Mārtiņš Urķis, ar kuru kopā mēs daudzus vakarus sēdējām un likām kopā kadrus. Filmas dinamika – izdevušies joki un filmas ritms, tas viss ir, pateicoties Mārtiņa montāžas režijai. 

Filma ilgst 15 minūtes – salīdzinoši īsa, bet, galvenais, iecere attaisnojas. Vai filmas garums ir svarīgs?

Tu gribi jautāt, vai garumam ir nozīme? (smejas)

Jā, šīs filmas kontekstā šis pat ir atbilstošs jautājums.

Veidojot īsfilmas – jo īsāk, jo labāk. Tā ir māksla izstāstīt stāstu ļoti koncentrēti.

Mūsu filma sākotnēji bija garāka – 20 minūtes. Tā kā bijām nodomājuši filmu pieteikt festivāliem un daudzos festivālos īsfilmu garums nedrīkst pārsniegt 15 minūtes, tad filmu saīsinājām. Galvenais ir palicis – ritms, žanrs, gegs, notikums un darbība. Viss strādā.

Filma "Tu pārāk klusi runā!"
Filma "Tu pārāk klusi runā!"

Kā redzi savu vietu kino nozarē un Latvijas kino nozari kopumā?

Latvijas kino nozare attīstās – ir daudz jauno režisoru ar foršām idejām, kuras atbalsta Valsts kultūrkapitāla fonds un Nacionālais kino centrs. Attiecīgi –

cilvēkiem vienkārši ir jātic sev un jādara. Ja tu gribi taisīt filmas, tad uz priekšu – viss notiks! Es tam ticu.

Runājot par manu vietu kino – man pašai ir ļoti daudz lomu: esmu dramaturģe, kino režisore, daru vēl citas lietas. Vajag fokusēties!

Es vēlētos līdz asarām sasmīdināt skatītāju.

Gribētu turpināt savu ceļu komēdijas žanrā – man jau ir dažādas idejas pilnmetrāžas filmām, arī mini seriālam. Tagad vien jāapsēžas, jāuzraksta un jāķeras pie darba.

Filma "Tu pārāk klusi runā!"
Filma "Tu pārāk klusi runā!"

Kāpēc komēdija tev ir tik tuva?

Dažreiz esmu arī depresīvs cilvēks, bet, kā jau minēju, man pasaule pati par sevi šķiet komiska vieta.

Dzīvi neuztveru pārāk nopietni un uz lietām skatos ar humoru. Gribu nest prieku un smīdināt arī citus.

Tas gan nenozīmē to, ka komēdijās nevar runāt arī par nopietnām, svarīgām un aktuālām tēmām. Komēdija ir viens no veidiem, kā šo sarunu par pasauli ar cilvēkiem veidot.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti