Sadaļas Sadaļas

Sīmanis: Žanis Lipke ir piemērs, kā nepalikt malā netaisnības brīdī

Žanis Lipke ienīda varas uzliktos ierobežojumus un nereti izvēlējās stāvēt likuma otrā pusē, ja uzskatīja likumu par nepareizu. Un tieši tas ļāva viņam uzņemties risku, kādu vācu okupācijas laikā uzņēmās retais – slēpt ebrejus un izglābt dzīvību vairāk nekā 50 cilvēkiem. Žaņa Lipkes personību savā jaunajā spēlfilmā “Tēvs Nakts” portretējis režisors Dāvis Sīmanis.

Intervija ar Dāvi SīmaniMāra Rozenberga

Tapšanas procesā Sīmaņa filmas nosaukums bija “Puika ar suni” – tāds pats kā Ineses Zanderes topošajai grāmatai par Žaņa Lipkes dēlēnu Zigi, kuram bija ļoti svarīgs uzdevums – laikā, kad viņu mājās slēpās ebreji, vaktēt, vai netuvojas svešinieki. Tomēr scenārija tapšanas gaitā kļuvis skaidrs, ka filmas centrā tomēr būs pats Žanis Lipke un viņa neordinārā personība.

“Žanis Lipke ir centrālais tēva tēls ģimenē, un nakts ir laiks, kad viņš darbojas – gan diennakts tumšais laiks, gan viss šis vēsturiskais laika posms, tumsība visapkārt,” saka Sīmanis.

Lipkes personībā viņu fascinē spēja pieņemt lēmumus, neietekmējoties no sabiedriskās domas, bet vienīgi no paša sajūtām.

“Daudzi holokausta pētnieki, kuri pievērsušies glābēju analīzei, secina, ka viņi nav tādi klasiski labi cilvēki. Jo tiem labajiem cilvēkiem bieži vien ir labi nodomi, bet viņi ir pārāk naivi un pārāk ātri iekrīt, jo viņiem nav šī “know-how”, kā šos cilvēkus paglābt. (..) Žaņa Lipkes gadījumā mēs redzam cilvēku, kuram jau ir iemaņas atrasties ārpus likuma. Viņš jau zina, kā kaut kas ir jāslēpj. Viņš slēpj dažādas kontrabandas preces, turklāt Ulmaņa režīma sākumā viņš ir slēpis arī sociāldemokrātus, kurus Ulmanis gribēja ietupināt cietumā. Viņa azarts paglābt kādu savienojās ar spējām darboties slepeni,” secina Dāvis Sīmanis.

Filmu skatoties, ir jādomā, kur šādā situācijā atrastos mēs paši. Žanī Lipkē ir bijis kas īpašs, kas ļāvis viņam pieņemt riskantus lēmumus.

“Viņš konstanti ienīda varu un varas uzliktus ierobežojumus. Īpaši brīžos, kad vara rīkojas pret viņa ētosu,” uzskata Sīmanis. “Šī rīkošanās “pret” viņam ļauj būt aktīvam. Lielākā daļa cilvēku šādās aktivitātēs nepiedalās, jo ir pasīvi. Bet Žanis Lipke ir konstanti aktīvs.”

Žanis Lipke var kalpot par piemēru, lai aicinātu sevi uz rīcību, ir pārliecināts filmas režisors. Pamudināt, nevis ieņemt novērotāja pozīciju, bet gan iesaistīties un rīkoties.

“To var ņemt kā paraugu savai dzīvei, būšanai pašam par sevi,” saka Sīmanis.

Filmā ir kāda spilgta epizode, kur Žaņa Lipkes sieva Johanna ar dēlu iet iepirkties un redz, ka kādam ebrejam nepārdod kartupeļus. Viņa atdod ebrejam savu nopirkto ēdienu, un pārdevējs viņu izsmej, sakot, ka vajag lasīt avīzes.

“Kad ir autoritāra vai totalitāra vara, tiek izmantoti visi propagandas kanāli un radīta situācija, kad cilvēki tiek nozombēti,” norāda Sīmanis. “Šāda veida propaganda ir bīstamāka nekā tad, ja tu redzi, kas notiek. Žanis Lipke atrodas uz ielas, viņš redz, kas notiek. Viņam ir paziņas ebreji, ar kuriem viņam ir bijuši biznesa darījumi. Un viņš saprot, kas reāli notiek.”

Filmas uzņemšanas procesā komandai nācās pārradīt Rīgu tādu, kāda tā vairs nav. Sīmanis uzskata – daži skatītāji būs vīlušies par to, ka pilsēta izskatās nošņurkusi un novalkāta. Taču filmas veidotāji ir uzmanīgi sekojuši līdzi tam, kāda izskatījās vēsturiskā Rīga, un centušies būt maksimāli reālistiski, rādot gandrīz naturālu vidi. Izmantota ir arī datorgrafika, taču par sarežģītāko Sīmanis atzīst apstākli, ka nav vairs vecās 40.gadu Ķīpsalas. Žaņa Lipkes laikā tas bija zvejnieku ciemats, kurā lielākoties dzīvoja nabadzīgi cilvēki, taču mūsdienās tas ir bagāts un sakopts rajons. Pamatā Žaņa Lipkes māja filmēta Kaugurciemā.

Režisors skaidro – ar Artūru Skrastiņu kā izņēmumu viņš vēlējies, lai pārējās aktieru sejas ir skatītājam nepazīstamas un nenes līdzi aktiera karjeras nospiedumu. “Aktrise Ilze Blauberga, kas karjerā darbojas vairāk kā producente, ir unikāla un ar īpašu kinematogrāfisku pievilcību, kadrs viņu mīl,” uzskata Sīmanis.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Ekrāns
Kultūra
Jaunākie
Interesanti

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt