Pirmizrādi piedzīvo Ginta Grūbes filma par Alvi Hermani

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 10 gadiem.

Otrdien vakarā kinoteātrī „Splendid Palace” pirmizrādi piedzīvos Ginta Grūbes dokumentālā filma „Vairāk nekā dzīve”. Tās uzmanības centrā ir mūsu slavenais teātra režisors Alvis Hermanis un viņa režijas metode, ar kuru viņš iemantojis uzmanību arī ārpus Latvijas.

Filma piedāvā  izsekot vairāku izrāžu tapšanas procesam Latvijā un Vācijā, un viens no tās jautājumiem ir: kas ir patiesāks - reālā dzīve vai tomēr māksla?  

„Ņemot par iemeslu izrādei visgarlaicīgākā un pelēcīgākā cilvēka dzīvesstāstu, no tā var uztaisīt ļoti, ļoti brīnišķīgu drāmu,” tā  saka Alvis Hermanis režisora Ginta Grūbes filmā. Tieši šajā pārliecībā ilgāku laiku bija balstīta viņa režijas metode, uz skatuves transformējot patiešām reālu cilvēku dzīvesstāstus. Ar šo metodi viņš arī kļuva pazīstams ārpus Latvijas.

Gints Grūbe savā filmā piedāvās īpašo iespēju ielūkoties Hermaņa radošajā laboratorijā, strādājot pie izrādēm Latvijā un Vācijā.

„Lai arī viņš ar šo metodi vairs nestrādā, tā viennozīmīgi ir Latvijas teātra vēsture, un kaut kādā ziņā Alvja Hermaņa radošās biogrāfijas vēstures viens posms. Tas nenozīmē, ka par Alvi Hermani nebūs citas filmas, viennozīmīgi būs, bet

šī ir tāda mūsu versija - pārbaudīt paša Hermaņa izvirzīto hipotēzi, ka katra cilvēka dzīvi var izstāstīt ar trim epizodēm, kas telpiski aptver visu šī cilvēka dzīvi. Mēs gribējām pārbaudīt, vai šis uzstādījums atbilst patiesībai un vai to var attiecināt arī uz pašu Alvi Hermani,” stāsta Grūbe.

Grūbe filmu sāka veidot pirms aptuveni pieciem gadiem, kad Hermanis kopā ar aktieri Vili Daudziņu Jaunajā Rīgas teātrī strādāja pie izrādes „Vectēvs”. Filmā redzēsim, kā darbs aktierim aizsākas ar prototipu meklēšanu izrādes galvenajiem varoņiem un kā viņš šos cilvēkus iepazīst dažādās viņiem raksturīgās vidēs.

Filmā būs unikālā iespēja iepazīt arī konkrētos prototipus, uz kuru stāstiem balstās izrāde „Vectēvs” - tie ir divi savulaik pretējās frontes pusēs karojoši latvieši, katrs ar savu ļoti stingru pārliecību arī šodien.

Grūbe stāsta, ka „no Latvijas skatītāja viedokļa tā patiešām ir unikāla iespēja redzēt, kā tapa izrāde „Vectēvs”, un savā ziņā varbūt „dzelteni”, bet iepazīt prototipus, kuri tika izmantoti izrādei, un tad meklēt atbildes uz to pašu Alvja Hermaņa izvirzīto jautājumu: „Kur tad ir patiesības vairāk - teātrī no šiem stāstiem vai šajos  dokumentālajos stāstos, kuros šie cilvēki dzīvo realitātē?”

Filmā izsekos arī Alvja Hermaņa darbam Ķelnē un Minhenē, kur tapa viņa izrādes „Ķelnes afēra” un „Senču asiņu balss”, arī balstītas cilvēku dzīvesstāstos, ko aktieri iepazina, dodoties ielās. Vācijas skatītāji rezultātu novērtēja ar lielu atsaucību, atzīstot, ka uz skatuves ir ieraudzījuši paši sevi.

Protams, ka latviešiem kā mazai nācijai ir īpaša attieksme pret savas tautas lielajiem cilvēkiem, un Alvis Hermanis šajā ziņā nav izņēmums. Un mums savā ziņā izdevās redzēt to, kā šī ar talantīgajiem Latvijas aktieriem sāktā metode strādā citur, un kas ir tas Alvja Hermaņa konvertējamības fenomens Rietumos,” saka Grūbe.

Ginta Grūbes dokumentālās filmas „Vairāk nekā dzīve” pirmizrāde skatāma otrdien vakarā kinoteātrī „Splendid Palace”. Līdz 1. februārim Rīgas kinostudijā turpinās arī Alvim Hermanim veltīta izrāžu nedēļa, piedāvājot viņa Vīnē un Minhenē radītās izrādes. 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti