Labrīt

Starptautiskās intereses pavadītā operas "Burvestība. Pajaci" pirmizrāde tuvojas

Labrīt

Mūzikas akadēmijā norisināsies mūsdienu mūzikas festivāls "Decibels"

Daudzsēriju filmai "Sarkanais mežs" tapusi tituldziesma. Drīz būs pati filma

Noklausies! Daudzsēriju filmai «Sarkanais mežs» tapusi tituldziesma

Aizvadītajā nedēļā notika daudzsēriju filmas “Sarkanais mežs” tituldziesmas ieraksts. Mūziku radījis komponists Zigmars Liepiņš, savukārt dziesmas teksta radīšana uzticēta vienam no filmas scenārija autoriem – Matīsam Gricmanim. Dziesmu “Nav laika gaidīt” iedziedājis Dailes teātra aktieris Gints Grāvelis.

Zigmars Liepiņš radījis visu daudzsēriju filmas muzikālo noformējumu, bet tituldziesma tapa ļoti strauji, informēja Latvijas Televīzijā.

“Producentiem lūdzu, lai sagādā tekstu, un pēc 12 stundām tas jau bija uzrakstīts, un tajā pašā dienā es uzrakstīju pavadījumu,” stāsta komponists. Viņš priecājas par to, ka Matīsa Gricmaņa teksts uzreiz devis radošo impulsu, kas neatsverami palīdzējis radīt sižetam nepieciešamo skaudrumu.

Liepiņš arī atzīst, ka, ņemot vērā sižetu, bija skaidrs, ka tituldziesma jāiedzied kādam, kurš nav tipisks Latvijas roka vai popa dziedātājs, tomēr pašam bijis grūti iedomāties kādu, kurš derētu “Sarkanajam mežam”. “Visu, ko es uzrakstu, es, protams, mājās atrādu,” atklāj Z. Liepiņš. Un tieši komponista sieva – dziedātāja Mirdza Zīvere – ierosinājusi, ka ir jāpaklausās, kā dzied Gints Grāvelis. “Pēc tam mēs satikāmies, tā bija tāda svētīga tikšanās, jo pirmajā sekundē man bija skaidrs, ka jādzied tieši Gintam. Un pēc trim četrām dienām mēs jau iedziedājām. Dieva pirksts,” smej Liepiņš.

Dziesmas teksts ir simbolisks atskats pagātnē. “Es centos domāt par visām tām paliekām no kara, kas cilvēka apziņā var uzmirgot –  par “Sarkano miglu”, kā nacisti nokristīja pirmo padomju okupācijas režīmu, par bēgļu laivām, kurās cieši saspiedušies svešinieki bēga no sava likteņa, par krastu, kas palika pēdējais, ko cilvēki redzēja atstādami Latviju,” stāsta scenārists, dziesmas teksta autors Matīss Gricmanis.

Viņš arī pauž gandarījumu, ka komponistam izdevies padarīt skaudrāku tekstā ievīto atsauci uz leģionāru dziesmu “Paliec sveiks, mans mazais draugs!”, no kuras pārņemts refrēns “ja nenošaus”, ko leģionāri mēdza dziedāt pēc katra piedziedājuma.

Matīss norāda, ka “Nav laika gaidīt” ievada skatītāju tajā pasaulē, kam cauri vedīs daudzsēriju filma. Filma ir stāsts “par karavīru, kurš vienreiz jau zaudējis savu valsti un ģimeni, vēlāk karojis zem sveša karoga, arī tur piedzīvojis zaudējumus un nolemj vēl pēdējo reizi, pretēji jebkādai loģikai, atkal doties karā un šoreiz uzvarēt ienaidnieku, kurš viņam atņēmis visu”.

Matīss arī ar nepacietību gaida seriāla pirmizrādi: “Esmu gandarīts par rezultātu, kādu izdevās sasniegt, strādājot pie tik apjomīga seriāla un tik sarežģītas tēmas. Kopā ar Ivo Briedi un Armandu Zvirbuli esam sagatavojuši stāstu, kas ne tikai atklās vienu līdz šim noklusētu Latvijas vēstures lappusi, bet iepazīstinās ar varoņiem, kuri – par spīti liktenim, dažādām varām un politikai – nav gatavi atkāpties savu sapņu priekšā.”

Filmas idejas autors, arī režisors un mākslinieks Normunds Pucis stāsta, ka filmas varoņus vēl daudz personiskāk viņam sajust un saprast palīdzēja dažādu detaļu tuvāka iepazīšana un tikšanās ar vairākiem cilvēkiem: “Ļoti interesanti, ka man izdevās Vitolda Berķa pierakstus dabūt no viena trimdas latvieša. Žēl tikai, ka tie ir tik slikti nokopēti, ka var izlasīt tikai pāris lapaspuses. Bet tie ļāva uzzināt vairākas interesantas nianses. Piemēram, es izlobīju faktu, ka viņš esot Rīgā, gāja uz tēva kapu Mirušo piemiņas dienā, un mēs šo faktu ielikām arī filmā.

Protams, ļoti interesants ir arī fakts, ka Centrālā Izlūkošanas pārvalde Amerikā atslepenoja arhīvus par operācijām, kas bija 50. gados, un vēsturnieks Zigmārs Turčinskis visā tajā gūzmā atrada mūsu varoni Vitoldu Berķi. Arī viņa interviju, kas ir notikusi Ņujorkā, un arī tajā mēs varējām daudz ko uzzināt. Tādas detaļas, kas piešķir ticamību un kaut kādā mistiskā veidā rada patiedības izjūtu.”

Filmas darbība norit Latvijā un Anglijā, bet visa filma uzņemta Latvijā, iedzīvinot šeit arī Anglijas ainas, kas bijis visai liels izaicinājums, jo mūsu arhitektūra ir stipri atšķirīga no angļu vides.

Galvenā varoņa Vitolda lomā redzēsim aktieri Jēkabu Reini, kuru kastingā ieraugot – uzreiz bijis skaidrs – tieši viņš ir kā radīts šai lomai.

“Es esmu ļoti daudz iedziļinājies, esmu ļoti daudz lasījis visu pieejamo literatūru, pētījis dokumentus, arī CIP atslepenotos angļu valodā, kur ir visas šīs pratināšanas. Tas viss veido vajadzīgo sajūtu. Protams, ļoti daudz ir arī vietējo resursu, kur smelties,” stāsta aktieris.

Jau vēstīts, ka daudzsēriju filma “Sarkanais mežs” ir viens no pēdējo gadu nozīmīgākajiem televīzijas projektiem Latvijā. To raksturo vēriens, kino kvalitāte un iztirzāto vēsturisko norišu nepārejošā aktualitāte, jo par mūsu neseno vēsturi mākslas valodā ir runāts maz. “Sarkanais mežs” – no 2. marta, sestdienās plkst. 21.25 LTV1 un RePlay.lv. Savukārt 1. martā plkst. 21.15 LTV1 un RePlay.lv būs skatāms stāsts par vērienīgās daudzsēriju filmas tapšanu. Portālā LSM.lv no 18. februāra būs pieejami plašāki materiāli par filmas tapšanu, savukārt no 1. marta preses tirdzniecības vietās būs pieejams īpašs žurnāla “Rīgas Viļņi” speciālizlaidums – veltīts tikai “Sarkanajam mežam”.

Daudzsēriju filmas “Sarkanais mežs” idejas autors, režisors un mākslinieciskās koncepcijas autors ir Normunds Pucis, scenārija autori – Ivo Briedis, Matīss Gricmanis, Armands Zvirbulis, režisors inscenētājs – Armands Zvirbulis, galvenais operators – Uldis Jancis, vēstures konsultanti – Zigmārs Turčinskis un Inese Dreimane, mūzikas autors – Zigmars Liepiņš, tērpu māksliniece – Evija Džonsone, izpildproducente – Kristīne Āboliņa, producente – Arta Ģiga. Lomās – Jēkabs Reinis, Agnese Cīrule, Jānis Vimba, Dainis Grūbe un citi.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Kino, foto un TV
Kultūra
Jaunākie
Interesanti