Kultūra

Ingas Ābeles "Dunā" savijas cilvēku un šķirnes zirgu likteņi kolhozu un deportāciju ēnā

Kultūra

„Nenotveramais” Dons Žuans Denisa Hanova jaunākajā pētījumā par slaveno Mocarta operu

Liepājas muzejā atklāj somu mākslinieka fotoizstādi «Dāvanas pēc protokola»

Liepājas muzejā atklāj somu mākslinieka fotoizstādi «Dāvanas pēc protokola»

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 7 gadiem.

"Dāvanas pēc protokola" – ar šādu nosaukumu 9. februārī Liepājas muzejā tiks atklāta somu mākslinieka Henrika Dunkera fotogrāfiju izstāde. Mākslinieks fotografējis diplomātiskās dāvanas prezidenta pilī, Melngalvju namā, Saeimā un Ministru kabinetā. Kopumā Liepājā muzejā apskatāmas 30 Henrika Dunkera fotogrāfijas. Liepājas muzejs ar mākslinieku sadarbojies jau iepriekš.

„Ar mākslinieku mēs sadarbojāmies arī jau pagājušā gadā, kad notika "Studio Kapsēde" izstāde. Henriks Dunkers fotografēja Kapsēdes cilvēku personīgās lietas ar viņu stāstiem. Vēlāk Henriks nāca ar ideju, ka varētu izlikt šī projekta darbus," Liepājas muzeja galvenā muzejpedagoģe Marutu Eistere atklāj, ka diplomātisko dāvanu fotografēšanas iecere aizsākās, kad Anna Volkova uzaicināja mākslinieku izveidot diplomātisko dāvanu bilžu sēriju "Orbītas" izdevumam "Talka". Fotogrāfijās redzami citu valstu dāvinājumi Latvijas valstij un tautai, kā arī Latvijas cilvēku dāvanas valstij un amatpersonām, piemēram, bobslejistu ķiveres, kas izstādē aplūkojamas kopā ar smalkiem keramikas, stikla, metāla izstrādājumiem no Ķīnas, Islandes un citām zemēm. Henriks Dunkers nosauc vairākus priekšmetus, ka piesaistījuši viņa uzmanību.

"Bobsleja komandas inventārs, ķiveres mani pārsteidza, arī video kasetes no kinemotogrāfa. Tad arī šī Islandes parlamenta dāvana - keramikas ola. Tas ir ļoti skaits un mistisks objekts, kas veido tādu kā stāstu par dāvanas dēvēju un saņēmēju,” atklāj Dunkers.

Pats fotogrāfs saka, ka šis fotoprojekts simboliski atdod dāvanas tautai. Tas piedāvā ne tikai vienkārši apmierināt ziņkāri, bet arī ieskatīties demokrātiskas valsts funkciju un mehānismu kulisēs, padarot tās caurskatāmākas. Muzeja pārstāve Maruta Eistere uzsver autora īpašo darba stilu, veidojot krāsainus un piemērotus fonus katram priekšmetam, tā izceļot lietu unikalitāti.

„Henriks strādā ļoti rūpīgi. Zinot mākslinieku, viņš pedantiski meklējis fonus katram priekšmetam. Viņam ir sava pārvietojamā studija, lai nofotografētu šos darbus. Tie ir unikāli darbi, jo tiešām nezinu, vai kāds to iepriekš ir darījis,” norāda Eistere.

Agrāk autors strādājis ar dokumentālo fotogrāfiju ārpus telpām, taču tagad jau piecus gadus izmanto savu paštaisīto un pārvietojamo studiju, kas veidota no koka rāmja, kā arī baltiem un melniem auduma gabaliem. Studija tiek izmantota tikai dienas gaismā, tāpēc fotogrāfa darba dienas ritmu nosaka rītausma un saulriets. Šo darba metodi viņš tagad izmanto, gan strādājot Helsinkos, gan dzīvojot vasarās Latvijā.

"Es improvizēju ar krāsām, izmēģinu dažādas kombinācijas un skatos, kas izdodas labāk, kas ne. Katram priekšmetam tas ir atšķirīgi, kādam krāsa ir vajadzīga, lai to izceltu, bet citam, lai piešķirtu citu veidolu,” par krāsu izvēli fotogrāfijās vairāk stāsta Henriks Dunkers.

Henrika Dunkera darbi atrodas laikmetīgās mākslas muzeja "Kiasma" kolekcijā Helsinkos, kā arī "Moderna Museet" kolekcijā Stokholmā un Somijas Fotogrāfijas muzejā. Par viņa nozīmīgākajām izstādēm var uzskatīt „If Nokia were a place” (2007) un „Hay on the Highway” (European Photography Award, 1993). Latvijā viņš sadarbojies ar Latvijas Laikmetīgās mākslas centru un Rīgas Porcelāna muzeju, veidojis izstādes Rīgā un Ventspilī. Henrika Dunkera fotogrāfijas publicētas "The Independent", "The Sunday", "Telegraph", "The New York Times", "Wired", "Süddeutsche Zeitung", "Helsingin Sanomat", "Rīgas Laiks" un citos izdevumos.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti