Kultūras rondo

Zigmara Liepiņa "Mūzaīka" - subjektīvs un asprātīgs stāsts par dažādām brīvības pakāpēm

Kultūras rondo

Valmieras teātra sezona: Kā būvlaukumā motivēt aktierus un saglabāt savus skatītājus

Latvijas kino rudeni raksturo režisori, kuru filmas drīzumā redzēsim kinoteātros

Latvijas kino rudens. Pirmizrāžu gaidās ar filmām iepazīstina to autori

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 1 gada.

Mums ir ne tikai dzejas, bet arī kino rudens. Ar Aika Karapetjana filmas "Sema ceļojumi" pirmizrādi sākas Latvijas kino rudens maratons, kas no septembra iestiepsies decembrī. Gaidāmo kino rudeni raksturo filmu veidotāji, kuru veikumu drīzumā redzēsim kinoteātros.

"Sema ceļojumi"

Filma "Sema ceļojumi" ir asa alegorija. Stāsts ir par vīrieti vārdā Semjuels, īsāk – Sems, kurš ļoti diskrēti tiek pasniegts kā "vienkāršs eiropietis". Arī filmas darbībā nav akcentēts, ka šis stāsts risinās Latvijā. Tā ir teju vai Kārļa Skalbes stila zeme, kurā cilvēki ir ļoti vienkārši, ļoti drastiski, viņi audzē cūkas un viņu uzskati par to, kāda ir lietu kārtība, ir ļoti īpatnēji. 

Šai filmā, kā uzsver tās autors Aiks Karapetjans, nav ielikts nekāds sociāls vai politisks vēstījums. Viņa mērķis bija radīt citu, ar realitāti nesasaistītu pasauli. "Mūsdienās cilvēki no rīta līdz vakaram tiešraidēs skatās karus un epidēmijas, tā ka nevajag uz lielā ekrāna mēģināt projicēt vai kopēt to, ko cilvēki jau redz. Dažus mēnešus atpakaļ noskatījos Spīlberga "Vestsaidas stāstu" un es biju tik gandarīts; sapratu, ka mūzikli man tagad vairāk patīk nekā trīs gadus atpakaļ, jo tas ir tāds eskeipisms," stāsta režisors, 

"Es gribēju savu filmu uztaisīt pilnu eskeipisma, lai cilvēki pusotru stundu ir atrauti no savas realitātes, aizmirst, ko viņi ir lasījuši vai redzējuši, aizmirst par savām dusmām vai bailēm, bišķiņ atsvaidzina smadzenes. 

[..] Man mērķis bija tāds – lai pēc filmas beigām skatītājiem uz sejas būtu smaids, bet sirdī – skumjas." 

"Sema ceļojumi" pirmizrādi piedzīvoja 8. septembrī.

"Mīlulis"

Staņislava Tokalova filma "Mīlulis" ir vairāk sociāli aktuāls stāsts par jaunu un ambiciozu maksātnespējas administratoru. Šis jaunais vīrietis piedzīvo emocionālu triecienu, proti, iet bojā viņa draudzene, un viņam ir jāuzņemas atbildība gan par viņas dārgo īpašumu, gan par 10 gadus veco meitu Paulu. Galvenajā lomā ir Kārlis Arnolds Avots. Vēl redzēsim arī Kristīni Krūzi un Paulu Labāni, kurai tā ir debija uz lielā ekrāna.

"Tā ir filma par izvēli, ja vienā vārdā mēģina noformulēt," 

stāsta Tokalovs, "Kā teicis diemžēl aizsaulē aizgājušais Ābrams Kleckins – mūsdienu paaudzei ir jautājums nevis par izvēli, bet par to, ka tu izdari izvēli un jau zini, ka atsakies no visa pārējā, kas tev ir pieejams. Stāvot ļoti konkrētas izvēles priekšā, ko darīt ar bērnu, kuram nav nekādas saiknes ar tevi, kas ir vienkārši svešs bērns bez kādiem radiem, bez kādām iespējām – ko darīt šādā situācijā? Vai tu bērnu nodod bērnunamā vai adoptē? Vai tu atstāj sev divu miljonu [vērto] māju, kas piederēja mātei? Kādu izvēli tu kā cilvēks izdarīsi?" Rosinājumu filmai režisors guvis visupirms izvaicājot pats sevi. 

Ar Avotu Tokalovs strādājis ilgi. Kopā mēģinājuši divus gadus, no kuriem pusotru gadu Avots nav zinājis, vai loma maz būs viņa. Arī lēmums par to, kas filmā atveidos bērna lomu, nācis lēnam un ilgi – 600 jauno talantu atlasē piecās kārtās. 

"Man liekas, režisora pamatdarbs ir darbs ar aktieriem un tā darbība, ko viņš izveido. Tam es pievēršu visvairāk uzmanības. Es uzskatu – jo vairāk darba es tur ieguldīšu, jo labāka sanāks filma. 

[Sagatavošanās procesa] garumi man ir gads, divi gadi, piecas kārtas. Nākamajā filmā mēģināšu vēl ilgāk."

Attiecību drāmas "Mīlulis" pirmizrāde būs 21. septembrī.

"Mamma vēl smaida"

Melno komēdiju "Mamma vēl smaida" veidojusi režisore Elza Gauja un aktrises, tostarp scenārija līdzautores – Baiba Broka, Anta Aizupe un Daiga Kažociņa. Ekrānstāsts ir par trim māsām, kuru mamma aiziet mūžībā kādā Eiropas valstī (nav precizēts kurā). Meitas nolemj, ka mamma jāgulda Latvijas zemē, taču dažādām oficiālām procedūrām naudas nepietiek, un tā sākas ceļojums cauri Eiropai ar mašīnu un mammu jumta bagāžniekā. 

"Mamma vēl smaida" ir režisores debija pilnmetrāžas aktierkino. Vai debijai var sagatavoties? Elza Gauja atteic – visdrīzāk, ka ne, tu vienkārši sāc filmēt un strādā pie tā. Viņa turpina: "Esmu ļoti pateicīga kino centram par iespēju veidot šo filmu. Es biju pārsteigta, ka ieguvu finansējumu. Sākumā bija liels prieks, bet tad nāca atskārsme, ka tagad jāsāk strādāt, turklāt ātri. Jo [mazbudžeta filmu] konkursa noteikumi bija tādi, ka filma ir jāuzfilmē diezgan ātrā laika posmā. 

Tas bija kovida laiks. Viens no lielākajiem izaicinājumiem bija tas, ka tā ir ceļa filma, kuras darbība notiek pārsvarā citās valstīs. Bet kā šādu filmu uzfilmēt, ja ir aizliegts braukt uz citām valstīm? Tas ir tas, ar ko mēs cīnījāmies."

Līdzdarbošanos scenārija veidošanā komentē Baiba Broka: "Tās bija ļoti karstas diskusijas. Pamatā bija Elzas un Rasas Bugavičutes-Pēces ideja un radītie raksturi. Tad mēs – gan kā aktrises, gan kā scenāristes (tas skaļiem vārdiem teikts) – pieķērāmies katra savam tēlam; attiecību dinamika norisinājās arī rakstot scenāriju. Mums nācās ievērot vienai otras prasības vai pakļauties. To procesu var nosaukt par ārkārtā radošu, kas paredz strīdus, kas paredz kompromisus. [..] Tas tiešām bija liels kopdarbs. Arī īsais [filmēšanas] periods, kad nav laika ilgi izstrīdēties – vajag strīdēties ātri, asi un pieņemt lēmumus. 

Tā bija strauja lēmumu pieņemšana. Tas, man liekas, komēdiju žanram mazliet palīdz, ka tu nepārmuļļā vai nepārdomā par daudz." 

Jāpiebilst, ka Broku redzēsim arī divās citās šī rudens kino maratona filmās – "Mātes pienā" un "Janvārī". Bet filmas "Mamma vēl smaida" pirmizrāde gaidāma 29. septembrī. 

"Suflieris"

No 16. septembra kinoteātros visā Latvijā būs skatāms vēsturisks spiegu trilleris "Suflieris" ar Prītu Voigemastu, Agnesi Budovsku un Kasparu Znotiņu galvenajās lomās. Filma ir Latvijas, Igaunijas, Somijas un Lietuvas kopražojums, kurā atspoguļota Otrā pasaules kara priekšvakara spriedze.

Lai skatītu šo resursu, mums ir nepieciešama jūsu piekrišana sīkdatnēm.

"Upurga"

Režisora Uģa Oltes mitoloģiskais trilleris dabā – "Upurga" – ir par piedzīvojumu gidu Andreju, kurš mežonīgas upes ielejā pazaudē savu māsu un viņas kolēģus – reklāmas filmēšanas grupu. Un neviens no filmas varoņiem nezina, ka šajā ielejā rudeņos parādās, uzplaukst kāda dabas parādība, kurai piemīt neprātīgs spēks. 

Lai skatītu šo resursu, mums ir nepieciešama jūsu piekrišana sīkdatnēm.

"Filmas saknes aug tajā apstāklī, ka mēs esam ļoti neparastā zemē, kur cilvēki vai viņu bezapziņas katram akmenim, katram kokam, kurš izskatās mazliet atšķirīgs no citiem, automātiski piedēvē kaut kādu stāstu [..]. Kaut kā sanāca, ka es šādu dzīves uztveri esmu adaptējis. Vienreiz mežā, ieejot biezoknītī, kur dzīvoja mežacūka ar sivēniem, es tik ļoti pārbijos un viņa tik ļoti pārbijās, ka man pazuda jebkāda sapratne, kur es esmu, kāpēc es te esmu; katrā akmenī un kokā man sāka rādīties pārdabiskie spēki. Šo sajūtu es vēlējos pārtulkot filmā. [..] 

Tas ir mitoloģisks trilleris, kurš Latvijas dabu un Latvijas mazpilsētu attiecību specifiku pārvērš pusotras stundas piedzīvojumā."

Ekrānstāsta galvenais piecinieks esot šāds: Igors Šelegovskis, kurš speciāli šai lomai apguva kajaka braukšanu, ar viņu kopā ir Inga Tropa, Reinis Boters, Jaunā Rīgas teātra jaunpienācēja Elvita Ragovska un Rihards Sniegs. Līdzās viņiem pulka interesantu tēlu, ko atveido gan profesionāļi, gan neprofesionāļi. "Upurgas" pirmizrāde notiks 4. oktobrī. 

Visbeidzot par paveikto un Latvijas filmu maratonā skatāmo ziņo operators Aleksandrs Grebņevs. Viņš uzņēmis ne vien melno komēdiju "Mamma vēl smaida", bet arī Matīsa Kažas jauniešu drāmu "Neona pavasaris" (pirmizrāde 14. oktobrī) un režisores Lindas Oltes pusaudžu adopcijas stāstu "Māsas" (pirmizrāde 21. oktobrī).

"Neona pavasaris"

""Neona pavasaris" ir jaunietes pieaugšanas stāsts. Vide kopumā ir Rīgas reiva ballīšu vide. [..] Mēs aicinājām daudzus Rīgas reiva ballīšu pārstāvjus; viņi pēc kovida bija "izsalkuši" un mums paradoksālā kārtā ir daudz masu skatu šajā filmā," atceras Grebņevs,

"Matīsam Kažam bija drosmīgs lēmums veidot filmu, izmantojot vienu platu objektīvu. Tas bija izaicinājums ne tikai man kā operatoram, bet arī aktieriem, konkrēti – galvenajai varonei Marijai Luīzei Meļķei, kura ir arī scenārija līdzautore šai filmai. Brīžiem, lai nofilmētu tuvplānu, kamerai bija jāatrodas 20 centimetru attālumā no aktiera sejas.

Līdz ar to bija jāizstrādā specifiskas horeogrāfijas, lai to vispār paveiktu. Pie tam filma veidota, izmantojot savirknējuma kadru principu: tātad viena aina – viens kadrs; attiecīgi tas ir ļoti intuitīvs, sajūtās balstīts process."

"Māsas"

"Filma "Māsas" ir jauniešu drāma par māsām, kuras dzīvo bērnunamā un gaida adopciju uz Ameriku. Režisore Linda Olte jau sen ir strādājusi pie šī projekta. Ar viņu pirms tam bijām attīstījuši dokumentālu filmu pa šo tēmu, bet dažu regulu dēļ mēs to nevarējām realizēt, un Linda izdomāja izlēma veidot spēlfilmu. Šajā filmā galvenā varone ir Emma Skirmante. Ļoti patīkami bija strādāt ar jaunieti, kura nesēž visu laiku telefonā. Tas tāds interesants novērojums, ka tā ir diezgan liela problēma šobrīd – atrast jaunieti, kurš vienmēr ir fokusā, vienmēr klātesošs, neskatoties uz sarežģītajiem filmēšanas apstākļiem (bija auksts, bija liela fiziska slodze)," pauž kinooperators, 

"Filma ir ļoti aktuāla tieši šobrīd, jo nesen stājušās spēkā izmaiņas Bērnu tiesību aizsardzības likumā, kas paredz ierobežojumus adopcijai uz ārzemēm [..]."  

Ekrāndarbs "Māsas" ir radīts sadarbībā ar Itāliju. Filmas veidotāju komanda ir starptautiska. 

Kopumā līdz gada beigām iecerētas pirmizrādes 20 jauniem darbiem – spēlfilmām un dokumentālā kino stāstiem.

Latvijas filmu Rudens maratons

Vairāk

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti