Kaut arī grāmata radusies, strādājot ar topošajiem kinooperatoriem Latvijas Kultūras akadēmijā, grāmata būs saistoša ikvienam kinoskatītājam, jo tajā no operatora skatu punkta aplūkotas daudzas pasaules kino zelta fonda filmas.
Valdis Eglītis ir viens no izcilākajiem Latvijas kinooperatoriem, kurš karjeras laikā sadarbojies ar Ansi Epneru, Hercu Franku, Jāni Streiču, Gunāru Cilinski, Aivaru Freimani, Juri Podnieku, Arvīdu Krievu un citiem režijas grandiem.
Par ieguldījumu kinomākslā meistars vairākkārt saņēmis arī nacionālo kino balvu “Lielais Kristaps”. Pēdējo – 2019. gada rudenī par izcilu operatora darbu Brigitas Eglītes dokumentālajā filmā “Sestā diena”.
Savas gaitas kino pasaulē viņš sāka vidusskolas laikā, kad 1967. gadā, būdams septiņpadsmitgadīgs jauneklis, vasaru pavadīja kā gaismotājs kinostudijā un strādāja pie filmām, kas tagad pieskaitāmas klasikai – “Elpojiet dziļi” un “Kad lietus un vēji sitas logā”.
Jubilejas vakarā meistars pulcēja kolēģus un kino cienītājus, lai noskatītos emocionāli iespaidīgākās epizodes no sava veikuma un atvērtu grāmatu “Filmas vizuālā stila noslēpumi”.
“Es ļoti daudz tos gabaliņus nebiju redzējis un bija ļoti patīkami noskatīties. Kā viņš izsakās, kā viņš paskatās uz cilvēkiem, kā viņš paskatās uz aktieri. Un tam visam, protams, apakšā, ka operators ļoti domā, kā tas viss notiks. Ka viņš ir daudz ko izdomājis jau iepriekš,” iespaidos dalījās kinorežisors Ivars Seleckis.
Savulaik kopā ar Jāni Streiču tapusi filma “Tikšanās uz Piena ceļa”, kas bijusi arī Eglīša pirmā pieredze aktierkino lauciņā.
“Protams, kā saka, īsti karā pabijām ar viņu. Pie tam jūs redzējāt, ko operators var veikt ar niecīgu tehnikas daudzumu, kas mūsu rīcība bija – tās mašīnas uz pirkstiem varēja saskaitīt, kad daudzi tur pēc tam redzēja to filmu, prasīja cik liela jums armija, cik bija mašīnu, tas viss… Tā visa ir ilūzija. Tas viss tika panākts ar kameras, ar kino palīdzību,” par Valdi Eglīti stāstīja kinorežisors Jānis Streičs.
Grāmatā “Filmas vizuālā stila noslēpumi” apkopota gan Valda Eglīša ilgā operatora pieredze, gan no operatora darba viedokļa analizētas izcilas pasaules filmas, tāpēc šī būs interesanta lasāmviela arī vienkāršam kino skatītājam.
“Vizuālais stils no operatora viedokļa ir kaut kas tāds specifisks, ko tikai viņš ar saviem pamata instrumentiem var piedāvāt režisoram. Sākot ar plaknes kompozīciju, turpinot ar telpu un kadra iekšējo vizuālo dramaturģiju, faktu un tēlu attiecībām,” skaidro Valdis Eglītis.