Kultūra

Sāk restaurēt grandiozo Lestenes baznīcas altāri

Kultūra

Svētdien gaidāmi atvēršanas svētki grāmatai "Džūkste cerību Latvija"

Filmā par «Pērkonu» velk paralēles starp PSRS un Trampa ievēlēšanu

Filmā par «Pērkonu» velk paralēles starp PSRS un Trampa ievēlēšanu

Sestdien, 1.septembrī, Rīgā, galerijā „Noass”, notiks Amerikā tapušās 3D īsfilmas „Rockumentary. Pērkons VR” pirmizrāde. Tajā varēs satikt arī īsfilmas idejas autoru un radošo direktoru Koriju Makleodu. Viņam ir latviešu saknes, bet viņš dzimis Kanādā un pašlaik dzīvo Amerikā.

Makleods stāsta, ka sākotnēji filma bijusi plānota kā vēsturisks stāsts, bet saistībā ar Donalda Trampa ievēlēšanu tā ieguvusi vēl citu dimensiju.

Trīsdimensiju 80., 90. gadi Latvijā

Uzliekot 3D brilles, skatītājs pārceļas laikā uz 80., 90. gadu Latviju. Viņu ielenc tā laika interjeri, priekšmeti un zīmīgākie simboli. Taču - smagnējums, pelēcība un nomāktība kontrastē ar ļoti spilgtām parādībām, un viena no tām ir grupa „Pērkons”.

Caur „Pērkona” mūziku un likteni Korijs Makleods 3D īsfilmā savā ziņā izstāsta visas Latvijas tā laika stāstu, kas noslēdzas ar Atmodu un neatkarības atgūšanu. Pirms tam „Pērkons” ir divas reizes aizliegts, vajāti gan tā dalībnieki, gan fani, tomēr – par spīti visam, tas grandējis tikai vēl jo spēcīgāk.

Ar 3D tehnoloģijām Korijs Makleods sācis strādāt pirms diviem gadiem, kad arī sapratis, ka beidzot ir uzgājis visprecīzāko veidu, kā izstāstīt „Pērkona” stāstu. Grupas „Pērkons” mūzika Makleodu dziļi iespaidoja jau pirms 30 gadiem, kad viņš pirmo reizi to dzirdēja platē „Vēl ir laiks: Latvijas roks”. Pēc tam viņš atklāja, ka tikpat jaudīgs ir pašas grupas stāsts, ko prasīt prasās izstāstīt arī plašākai publikai ārpus Latvijas.

 „Es atceros, kad es pirmo reizi dzirdēju „Pērkonu”, es līdz tam pat nebiju dzirdējis, ka vispār jauni cilvēki runā latviešu valodā. Es uzaugu, un man šķita, ka tikai veci cilvēki kā pirmo valodu tekoši runā latviski. Toreiz izdzirdēt, ka runā arī jauni, man bija šoks. Un dzirdēt tādu mūziku, tas man bija kā klausīties mūziku no pilnīgi citas dimensijas. Es sapratu, ko tie vārdi burtiski nozīmē, bet dziļākie nozīmes slāņi man bija nepieejami,” atceras Makleods.

Šos nepieejamos slāņus Korijs Makleods sāka jau labāk saprast, kad pats pirmo reizi viesojās Latvijā 1987. gadā. Visvairāk viņu toreiz pārsteidza lielie kontrasti, ko tagad viņš īpaši akcentējis arī īsfilmā, un ar 3D iespējām to var izdarīt īpaši spilgti:

„Kāda bija Rīga tajos laikos… No vienas puses – viss izlikās tik pelēks, visur tās brutālisma stila ēkas, padomju karogi un propaganda. Bet, no otras puses – tā bija tik radoša vieta,

visur bija māksla, cilvēki sajūsminājās par dzeju, teiksim, es atceros, ka cilvēki teica – es dabūju Klāva Elsberga jauno dzejas krājumu, ko nekur nevar atrast… Kaut kāda tāda sadursme starp absolūti neradošu un ārkārtīgi radošu pasauli, un tās sadūrās vienā telpā. Neko tādu es līdz tam nebiju piedzīvojis un neesmu piedzīvojis līdz pat šim laikam”.

Mūsdienu stāsts par Trampa laiku ASV

Sākotnēji 3D īsfilma bija iecerēta kā vairāk vēstures stāsts, kas atklāj, cik liela loma var būt mūziķiem kādas sistēmas saārdīšanā, bet vienā brīdī projekts pēkšņi kļuvis arī mūsdienīgi ļoti aktuāls, it īpaši Amerikā.

„Kaut kur filmas veidošanas pusceļā tāda lieta notika, ko es nebiju pareģojis, ka ievēlēja Trampu. Un pēkšņi tas projekts kļuva nevis par vēstures projektu, bet par ļoti mūsdienīgu projektu.

„Filmā ir uzsvērtas tās alternatīvās realitātes, kas bija Padomju Savienībā, un mūsu Amerika tagad sāk pārvērsties par tam ļoti līdzīgu realitāti.

Un mēs šo filmu taisām, lai tiem cilvēkiem, kas Amerikā vairs Trampa laikmetā neredz jēgu radīt mūziku, rakstīt dzeju vai veidot filmas, mēs pateiktu – skatieties, ko šī grupa panāca! Mums tagad pat telefonā ir vairāk tehnoloģiju pieejamas, nekā viņiem bija, tāpēc mums tikai atliek ņemt un darīt,” stāstīja Makleods.

3D īsfilmas par grupu „Pērkons” pirmā izrādīšana notika maijā Francijā, „Viva Tech” konferencē. Pēc tam tā izrādīta arī Mineapoles mākslas muzejā, Amerikā, un kā stāsta Makleods – liels prieks viņam bijis par publikas atsaucību.

Gaidot projekta pirmizrādi Latvijā, Makleods vērš īpašu mūsu skatītāju uzmanību uz to, ka tas tomēr veidots, domājot par galvenokārt amerikāņu skatītāju:

„Mēs to veidojām amerikāņu auditorijai un visu ļoti vienkāršojām, lai amerikāņiem tas būtu ātri saprotams un sagremojams, jo es domāju, tas ir veids, kā var ieinteresēt amerikāņus par latviešu stāstu caur modernajām tehnoloģijām,” stāstīja mākslinieks.

Makleoda 3D īsfilmas par „Pērkonu” pirmizrādē sestdien būs pieejamas arī īpašās 3D brilles, lai varētu filmu noskatīties.

1 komentārs
Jānis Krūmiņš
vienmēr esmu apbrīnojis mākslinieku konsekvento stulbumu, ko viņi sauc par asociatīvo domāšanu, pilnīgu loģikas, un faktu iztrūkumu. PSRS tā ir sociālistiska sistēma, kura novesta līdz totalitārismam, Tramps pretojas totalitārismam, iestājas par cilvēka tiesībām maksāt mazākus nodokļus, brīvāk strādāt, mazāk atskaitīties valstij. Tieši demokrāti ir par sociālismu, par lielāku valsti, un tieši viņi novestu ASV līdz totalitārismam.
Pievienot komentāru
Komentēt vari ar kādu no saviem sociālo mediju profiliem
Kino, foto un TV
Kultūra
Jaunākie
Populārākie
Interesanti