Kultūras ziņas

Atklāts piemiņas cilnis Aleksandram Čakam

Kultūras ziņas

Kultūras ziņas

Atklāts Rīgas Starptautiskais kino festivāls

Ar saukli «Laiks (kino) ir vienmēr» sākas Rīgas Starptautiskais kino festivāls

Ceturtdien, 14. oktobrī, sākas Rīgas Starptautiskais kino festivāls (Riga IFF), kura notikumi, kā plānots, notiks gan klātienē, gan tiešsaistē, taču savas korekcijas ārkārtas situācija festivāla norisēs ieviesīs. Tā kā līdz 18. oktobrim noteikts tā sauktais pārejas posms publiskiem pasākumiem, tad festivāla pirmās dienas varēs notikt kā iecerētas, savukārt pēc tam gandrīz nedēļu arī festivālu skars laika un skatītāju skaita ierobežojumi. Taču festivāla filmas tiks izrādītas pilnā apmērā, un, tā kā lielākā daļa no tām ir pieejamas arī tiešsaistē, tad skatītāji ir īpaši aicināti izmantot šo tiešsaistes iespēju.

Sākas Rīgas Starptautiskais kino festivālsBaiba Kušķe

Rīgas Starptautiskais kino festivāls ir vērienīgs pasākums, ar ļoti daudz iesaistītiem cilvēkiem, starptautiskām līgumsaistībām, tādēļ tik strauji ieviesti ierobežojumi uz to atsaucas ļoti skarbi un smagi.

Šai saistībā festivāla rīkotāji nedēļas sākumā lūdza valdību kultūras nozarei kopumā noteikt divu nedēļu pārejas periodu, lai mazinātu ierobežojumu negatīvo ietekmi.

Taču nedēļu garais pārejas periods nav ticis pagarināts, un tas nozīmē, ka gandrīz puse festivāla varēs notikt, kā iecerēts, tikai pasākumos visiem būs jābūt maskām, bet otru pusi, kas ir gandrīz nedēļa, jau skars ierobežojumi. Festivāla vadītāja Liene Treimane skaidro: “Sākot no 19. oktobra, mūsu kinozāles skatītāju skaita ziņā samazinās uz pusi, un izskatās, ka mums būs jāpārceļ vai jāmaina norises laiki dažiem vakara seansiem. Pie tā mēs šobrīd strādājam, un par to mēs informēsim skatītājus gan mūsu publiskajos kanālos, gan arī visus skatītājus, kuri ir iegādājušies biļetes, mēs informēsim tiešā veidā.”

Var garantēti prognozēt, ka ierobežojumi festivāla plānotos ieņēmumus no biļešu tirdzniecības samazinās uz pusi –

atzīst Liene Treimane, un tas ļoti būtiski apgrūtinās saistību izpildi pret ļoti daudziem cilvēkiem kā Latvijā, tā ārvalstu partneriem. Liene Treimane uzsver: “Tas ir arī viens no iemesliem, kāpēc mēs ārkārtīgi gaidām valdības lēmumus atbalsta mehānismu kontekstā. Jo šobrīd nav izskanējis neviens vārds par to, kā tiks kompensēti zaudējumi, kas ir radušies organizatoriem šo ierobežojumu sakarā.”

Ierobežojumu dēļ vairāki klātienes viesi atsaukuši savu piedalīšanos festivālā, bet, piemēram, atklāšanās pasākumā viesi būs, un ļoti īpaši, stāsta festivāla radošā direktore Sonora Broka: “Festivālu mēs atklāsim ar Latvijas–Itālijas kopražojuma filmu “Es piedzimu Rosellīni”. Un šo  filmu apmeklēs mūsu Itālijas viesi – Rīgā būs gan filmas producents Rafaelo Brunetti, gan filmas montāžas režisore Ilārija de Lavrentis, gan arī pats filmas režisors Alesandro Rosellīni. Tādēļ kaut vai vismaz atklāšanā mums būs tā sajūta, ka kinofestivāls, šīs svinības, notiek, un mēs varam izbaudīt sajūtu, ka pasaules kino vēsture ir vienlaikus arī mūsu kino vēsture.”

Kopumā festivāls piedāvās vairāk nekā 100 filmu, kas izvietotas 10 tematiskajās sadaļās, tostarp 5 konkursu programmās.

Parasti visvairāk skatītājus interesējošā sadaļa ir “Festival Selection”, kurā ik gadu iekļauj lielākajos starptautiskajos kinofestivālos jau pamanītas un apbalvotas filmas, kas ir darbi, kas diktē kino modi un akcentus. Šoreiz sadaļa piedāvā 16 filmas, tostarp, arī franču kino giganta  Leosa Karaksa filmu "Anete" – psihedēlisku un ar operas vērienu apveltītu mūziklu.

Sonora Broka stāsta: “Leosa Karaksa filma “Anete” ir ļoti, ļoti neparasts mūzikls ar Ādamu Draiveru un Marionu Kotijāru galvenajās lomās, kas komentē vairākus šobrīd aktuālus tematus. Tas ir gan #MeToo, gan arī slava un bērni, gan arī skatuves un privātās dzīves pretnostatījums. Bet, protams, ka vispirms tas ir mīlasstāsts.”

Festivālā izrādīs arī ievērojamā franču režisora Žaka Odijāra jaunāko, melnbalto filmu “Parīze. 13. rajons”, kas arīdzan ir mīlasstāsts, bet ar pavisam citu tonalitāti un vēsta par neparastu mīlas trīsstūri.

Ļoti neparasts skats uz mums netālo Fores salu Baltijas jūrā ir franču režisores Mias Hansenas-Lēves filma “Bergmana sala”, tās centrā ir kāds laulāts pāris un viņu piedzīvojumi salā, kur savulaik dzīvojis leģendārais Ingmārs Bergmans.

Šoreiz sadaļā “Festival Selection” ir arī neierasti daudz laikmetīgā krievu kino. Sonora Broka stāsta: “To pārstāvēs gan režisore Renāta Ļitvinova ar savu filmu “Ziemeļvējš”, gan Uldusa Bahtiozina, kas ir debitante kino, arī modes māksliniece, ar filmu “Zvejnieka meita”, tāpat arī Filipa Jurjeva filma “Vaļu puika”, ārkārtīgi interesants darbs, ievērots arī starptautiski, par kādu jaunieti no Čukotkas, kurš ir iztēlojies, ka viņa mīlestība ir atrodama Detroitā.”

Skatītāju iemīļota programma ir arī “Nordic Highlights”, kas atklāj jaunāko Ziemeļu valstu rokrakstā. Un šoreiz 10 filmu klāstā ir gan tumši eksistenciālā komēdija "Taisnās tiesas jātnieki" ar Madsu Mikelsenu sēru sadusmota kara veterāna lomā, gan provokatīvs skatījums uz kādas sievietes karjeras kāpnēm pornoindustrijā filmā "Bauda".

Sešas filmas šogad ir bērniem domātajā programmā, un, kā uzsver tās veidotāja Kristīne Simsone, – šī programma ir pilnīgā drošībā, neskatoties ne uz kādiem ierobežojumiem, jo filmas rādīs tikai un vienīgi tiešsaistē. Viņa skaidro: “Tas ir saistīts ar to, ka lielākā daļa mūsu skatītāju ir zem 12 gadu vecuma, kuri vēl nevar būt vakcinēti, un sertifikāts viņiem nevar būt, tad līdz ar to mēs filmas rādām tikai tiešsaistē, kas noteikti arī ir ļoti liels bonuss, jo filmas ir skatāmas visā Latvijā.”

Ceturtdien atklāts, festivāls kopumā ilgs 11 dienas līdz 24. oktobrim.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Vairāk

Vairāk

Interesanti

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt