"2Annas"
Lielajā Piektdienā, 7. aprīlī, sākas starptautiskais īsfilmu festivāls "2Annas", kas šogad notiks jau 27. reizi.
Šāgada festivāla programmas galvenā tēma ir ķermenis un miesa. Te jāpiekrīt festivāla veidotājiem – ķermeņa tēma šobrīd pasaulē ir īpaši aktuāla: jau gandrīz aizvadītā Covid-19 pandēmija, pilna mēroga karš Ukrainā, sieviešu veselību un dzīvību apdraudošie abortu aizliegumi ASV ir notikumi, kuru ietekme uz cilvēku un sabiedrību ir pirmkārt ķermeniska. Festivāls "2Annas" šīs dažādās kino veidotāju refleksijas par ķermeņa un miesas tēmu – kinoteorijas, politikas un arī labbūtības kontekstā – ir apkopojis dažādās īsfilmu programmās. Ievērojama festivāla daļa šogad pievēršas arī animācijai – šis žanrs ietverts gan filmu nozarei mērķētajos pasākumos, gan publiskajā programmā, kur skatāmas vairākas animācijas īsfilmu programmas. Viena no tām aptver arī Signes Baumanes veidotās īsfilmas, kas tapušas agrāk režisores karjerā un asprātīgi pievēršas ķermeņa tēmām. Tāpat arī vairākas īsfilmu programmas bērniem – festivālā skatāms gan bērnu un jauniešu īsfilmu konkurss, gan animācijas īsfilmu izlase no lielākā animācijas festivāla – Ansī – programmas.
Īsfilmu skatīšanās allaž ir dinamiska un piesātināta pieredze – dodoties uz kādu no festivāla seansiem, jārēķinās, ka vienā seansā apkopotas vairākas īsfilmas: tās kuratori sagrupējuši, vadoties pēc dažādiem kritērijiem: ģeogrāfiskās izcelsmes, garuma un – galvenokārt – filmveides stila un formas. Runājot par īsfilmām, te jāuzsver arī paša festivāla teiktais, ka "2Annu" kontekstā īsmetrāžas formāts netiek uzlūkots kā pakāpiens uz pilnmetrāžu, bet gan apzināta radošā izvēle. Īsfilmās tik tiešām redzam to, ka autori filmveidei pieiet citādi – bieži vien drosmīgāk. Tas tālab, ka īsfilmu tapšana nav tik ļoti pakļauta komerciāliem kompromisiem un tādiem finanšu riskiem kā pilnmetrāžas filmas, īpaši lielbudžeta grāvēji.
Festivāls šogad norisināsies vairākās vietās galvaspilsētā – kinoteātros "KSuns" un "Kino Bize", kā arī Anatomijas muzejā un "M/Darbnīcā" – no 7. līdz 13. aprīlim.
Filmas ar Rjuiči Sakamoto mūziku
Aizvadītajā nedēļā mūžībā aizgāja izcilais japāņu komponists Rjuiči Sakamoto. Sakamoto bija arī ļoti nozīmīga personība kino mūzikā; viņam bija trīs desmitgades plaša un veiksmīga kino karjera – 1987. gadā Sakamoto saņēma "Oskaru" par darbu pie itāļu režisora Bernardo Bertoluči filmas "Pēdējais imperators" skaņu celiņa.
Šobrīd aicinu ielūkoties straumēšanas platformu piedāvājumā un atklāt mazāk zināmas filmas, kurām Sakamoto komponējis mūziku.
"Mubi"
Lukas Gvadanjīno 2019. gada īsfilma "Satriecošā meitene" / "Staggering Girl" – enigmātiska drāma par ģimenes attiecībām un atmiņām ar Džuliannu Mūru galvenajā lomā.
Annas Huī filma "Mīla pēc mīlas" / "Love After Love" – Venēcijas kinofestivālā 2020. gadā pirmizrādīta romantiska drāma. Huī pārstāv Honkongas jauno vilni – pie tā dalībniekiem pieskaitāms arī pazīstamais režisors Vons Karvajs.
"Netflix"
Japāņu režisora Gekidana Hitori 2021. gada biogrāfiskā filma "Asaksas sīkais" / "Asakusa Kid" – par pazīstamā japāņu režisora Takeši Kitano jaunības dienām un centieniem izsisties kā komiķim. Filma balstīta Kitano sarakstītajā atmiņu stāstā.
"Viss būs labi" Riga IFF platformā
Par Staņislava Tokalova režisēto dokumentālo filmu "Viss būs labi" vēstīts jau daudz, taču izmantošu izdevību, lai pavēstītu, ka filma no 6. aprīļa būs skatāma Rīgas Starptautiskā kino festivāla jeb Riga IFF tiešsaistes platformā, kur to varēs skatīties un apspriest arī mājas omulībā.
"Viss būs labi" ir dokumentālais darbs, kura scenāriju rakstījis Tokalovs kopā ar Valdi Celmiņu (viņš arī filmas operators). Filmas varoņi – režisora ģimene, kas tiek nepagurstoši filmēta četru gadu garumā, paverot godīgu ieskatu Latvijas krieviski runājošo iedzīvotāju idejiskajā piederībā, identitātē un uzskatos. Šī ne vien ir filma ar lielu diskusijas potenciālu, bet arī viens no nozīmīgākajiem Latvijas sociālpolitisko telpu kartējošajiem darbiem aizvadīto gadu laikā.