Henrieta Verhoustinska iesaka, ko šonedēļ nepalaist garām kultūrā

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 3 gadiem.

Šoreiz sabiedrisko mediju balvas “Kilograms kultūras” žūrijas locekle Henrieta Verhoustinska izvēlas palikt dzimtajā Rīgā, kur kultūras sezona uzņēmusi sen nebijušus apgriezienus.

Kinofilmas  skarbas un ar melno humoru

25. un 26. augustā Rīgas kinoteātrī "Splendid Palace"

Šonedēļ jau ceturto reizi notiks Baltijas filmu dienas, kurās bez maksas varēs noskatīties Lietuvas un Igaunijas filmas (tikmēr abās šajās valstīs skatītājiem tiek piedāvātas arī Latvijas filmas). 25. augustā demonstrēs divas Lietuvas filmas, bet 26. augustā – divas filmas no Igaunijas. Lietuviešu dienā redzēsim vairākos festivālos apbalvoto spēlfilmu “Nova Lituania” (2019), kuras darbība notiek  1938. gadā, kad reāls vēsturisks personāžs, ģeogrāfijas profesors centās pārliecināt valdību glābt Lietuvu no jau nojaušamās vēsturiskās katastrofas, izveidojot “rezerves valsti” citā kontinentā.

Lietuvu pārstāvēs arī vairāk nekā 40 festivālos izrādīta dokumentālā filma “Skābes mežs” ("Acid Forest", 2018), ironisks un melnā humora piesātināts stāsts par priežu silu, ko iznīcina... kormorāni.

Igauņu kaimiņi piedāvā spēlfilmu “Skandināvu klusums” ("Scandinavian Silence", 2019), kas veidota kā Igaunijas, Francijas un Beļģijas kopražojums, psiholoģiska drāma ar spriedzes elementiem, kas šķietami vienkāršu puiša un meitenes ceļojumu mašīnā piepilda ar pagātnes ēnām un neatrisinātām problēmām. Savukārt igauņu dokumentālā kino žanrā īsts saldais ēdiens man, teātra kritiķei, – filma “Visu gadu teātrī” ("The Year Full of Drama", 2019) par eksperimentu, kurā kāda krievvalodīga, jauna meitene uzvar konkursā, kurā cilvēkam, kas nekad nav bijis teātrī, kā darbu piedāvā gadu to intensīvi apmeklēt un aprakstīt iespaidus blogā. 

Svaiga mode kritikai

Modes skati 26. augustā plkst. 19.00 varēs vērot LMA digitālajā platformā virtuaal.lma.lv

Trešdien jau tradicionāli norisināsies Latvijas Mākslas akadēmijas studentu modes skate, ko šogad pirmo reizi translēs arī tiešsaistē. Kā modes skates centrālā tēma izvirzās modes, mākslas un telpas mijiedarbība, un tā kalpos kā simboliska atgriešanās pie pamatvērtībām jeb akadēmijas dārgumiem. Tādējādi arī par kolekciju parādes norises vietu tematiski izvēlēta Latvijas Mākslas akadēmija, kas ir unikāla ar tās izteiksmīgo arhitektūru un māksliniecisko interjeru.

LMA studentu modes skatē tiks prezentētas aizvadītajā mācību gadā radītās tērpu kolekcijas, kas pārstāv gan funkcionālus “gatavs valkāšanai” apģērbus, gan arī ekscentrisku avangarda stilu.

LMA digitālā platforma virtuaal.lma.lv šovasar īpaši radīta par godu pirmajai virtuālajai studentu diplomdarbu izstādei “Svaiga gaļa kritikai 2020”, kas pārsteidz ar izteikti krāšņu un daudzveidīgu mākslas kolekciju kopumu un aizvien ir pieejama apskatei.

Heda Gablere pēc 130 gadiem

Pirmizrāde 26. augustā kultūrtelpā “Točka”

Pavisam jaunajā kultūrtelpā “Točka” pirmizrādi piedzīvos dramaturģes Lindas Rudenes un jaunās režisores Beatrises Zaķes un izrāde “Heda. Human”. Henrika Ibsena luga “Heda Gablere” tapusi 19. gadsimta beigās un sievieti, kas instinktīvi pretojas tradicionālajai lellītes un ģimenes mātes lomai, postulēja kā nelaimīgu un bojāejošu. Izrādes veidotāji uzskata, ka 130 gadu laikā sabiedrības pastāvēšanas modelis ir pilnībā mainījies. Vai tomēr ne? Izrādē piedalās aktrises Anta Aizupe, Dārta Daneviča, Inga Tropa.

Ne zirgs, ne tīģeris

No 27. augusta līdz 4. oktobrim Latvijas Fotogrāfijas muzejā

Rīgā, Fotomuzejā, skatāma fotogrāfa Aļņa Stakles personālizstāde "Ne zirgs, ne tīģeris”. Līdz šim fotogrāfa darba man saistījušies ar lakonisku, dažkārt pat askētisku konstruktīvismu. Taču “Ne zirgs, ne tīģeris”, kas vēsta par Stakles piedzīvoto Ķīnā, ir neparasti priecīga, koša izstāde, kurā pat nabadzīgākie Ķīnas metropoļu nostūri izskatās krāsaini un aicinoši kā reklāmas prospektu foto – un tomēr ne gluži tā. Kā, laikam jāiet jāskatās pašiem.

Skatītāji – dalībnieki

No 28. augusta līdz 10. septembrim Rīgā un Cēsīs

Savulaik, sen, sen kopā ar Pēteri Krilovu, Zani Kreicbergu un Gundegu Laiviņu dibinājām Jaunā teātra institūtu, un tieši Gundega to vadījusi pēdējos 15 gadus, Latvijas kultūrkartē ieviešot “citādā” – jaunā teātra festivālu “Homo Novus”. Šoruden tas notiks Rīgā un Cēsīs. Kaut radītas ļoti īsā laikā, visas programmā iekļautās izrādes runā par sarežģītiem un noklusētiem jautājumiem, pārstāvot māksliniekus ne vien no Latvijas, bet arī no Lielbritānijas, Honkongas, Itālijas, Norvēģijas un Čīles. Visi festivāla notikumi šogad ir bez maksas. Neskatoties uz ceļošanas ierobežojumiem, kas nav savienojami ar starptautisku dzīvās mākslas notikumu, festivāls ir atradis veidu, kā piedāvāt starptautisku programmu, ārvalstu māksliniekiem paliekot savās pilsētās un mājās.

Lielāko daļu programmas kopā ar māksliniekiem veido visdažādākie līdzcilvēki un kopienas, un arī skatītāji.

Festivāla programma piedāvā latviešu mākslinieku Kristas Burānes, Artūra Čukura, Kirila Ēča, Andas Lāces, Janas Jacukas, Lauras Stašānes, Gunas Zariņas un GolfClayderman jaundarbus. Skatītāji pieredzēs arī ārvalstu un latviešu mākslinieku kopdarbus. Viena festivāla izrāde notiks arī Cēsīs – “Svidanka” ir darbs, kura līdzautori un izpildītāji ir Cēsu Audzināšanas iestādes nepilngadīgie jaunieši. Šis ir pēdējais festivāls, kas top programmas kuratores Gundegas Laiviņas vadībā. Nākamo festivālu veidos Latvijas Jaunā teātra institūta jaunā komanda ar māksliniecisko vadītāju Beku Bergeri priekšgalā.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti