Pusdiena

Pusdiena 06.03.2018

Pusdiena

Pusdiena 07.03.2018

Dziesmu svētku rīkotāji neizslēdz tiesāšanos ar "Biļešu paradīzi"

«Biļešu paradīze»: Virtuālā rinda Dziesmu svētku biļešu pārdošanā bija apieta

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 6 gadiem.

Virtuālā rinda Dziesmu svētku biļešu pārdošanā bija apieta, un uzņēmums “Biļešu paradīze” nebija gatavs tik lieliem izaicinājumiem un problēmām, ar kādām tas saskārās sestdien, 3. martā, - tā preses konferencē otrdien, 6. martā, atzina biļešu tirgotāja, uzņēmuma “Biļešu paradīze” līdzīpašnieks Ēriks Naļivaiko. Turklāt uzņēmumam un svētku rīkotājiem ir lielas domstarpības par to, vai “Biļešu paradīzei” bija tiesības iekasēt komisijas maksu. Tādēļ nav izslēgta tiesvedība.

ĪSUMĀ

  • Biļešu tirgotājs atzīst negatavību tik lielai slodzei, kāda bija sestdien
  • Biļetes nopirkušie, taču tās nesaņēmušie pircēji biļetes saņems vēlāk
  • Par to, vai tirgotājs bija tiesīgs iekasēt komisijas maksu, iespējams, būs jālemj tiesai
  • Biļešu tirgošanas process bija ļaunprātīgi ietekmēts
  • Eksperts: «Biļešu paradīze» nebija gatava tik lielais sistēmas slodzei; galvenā problēma nebija uzbrukums

Bija gatavi huligāniem, bet ne tankam

“Jā, protams, un tās tika izmantotas,” Naļivaiko atbildēja uz jautājumu, vai bija iespējas apiet virtuālo rindu.

Viņš pauda, ka uzņēmums bija preventīvi gatavojies dažādām problēmām, bet ar to ir bijis par maz. „Pārvēršot to situāciju tādā dzīves skaidrojumā – jā, mēs bijām gatavi, ejot pa tumšu ielu, satikties ar huligānu bariņu. Bet izrādījās, ka tam huligānu bariņam līdzi ir tanks. Un uz to mēs nebijām gatavi,” atzina „Biļešu paradīzes” vadītājs. Proti, kā skaidroja Naļivaiko, “Biļešu paradīze” bija rēķinājusies ar “draisku rīcību” no kāda, kurš potenciāli gribētu patraucēt raitu biļešu tirdzniecību, taču nebija gaidījusi tik lielas problēmas. Viņaprāt, vainīgi ir hakeri.

Naļivaiko arī solīja, ka visi tie 486 cilvēki, kas samaksāja par biļetēm, bet nav tās dabūjuši, “bez biļetēm nepaliks". Viņš arī skaidroja, ka internetā virtuālā rinda bijusi tik lēna ne tikai pārslodzes dēļ, bet arī tāpēc, ka priekšroka bija dota tiem, kas visu nakti gaidīja pie kasēm, lai tur nopirktu biļetes. Neviens arī formāli uzņēmumam nav licis sākt tirgot biļetes plkst. 11.

Internetā šogad pārdeva apmēram pusi no visām svētku biļetēm, un lielākās sūdzības rīkotāji saņēma tieši par interneta tirdzniecību. „Biļešu paradīze” noliedza, ka tiem, kuri iepriekš neizziņotajā virtuālajā rindā iestājās jau ap 10:30, būtu bijusi priekšroka. „Vienpadsmitos viss sākās no nulles,” uzsvēra Naļivaiko.

Vārdu spēle var turpināties tiesā

Preses konferencē gan Naļivaiko, gan svētku izpilddirektore Eva Juhņēviča atzina domstarpības par to, vai “Biļešu paradīzei” bija tiesības iekasēt komisijas maksu.

Abas puses atzina, ka šis ir juridiska rakstura jautājums.

Juhņēviča akcentēja, ka atbilstoši līgumam, komisijas maksai nevajadzēja būt. „Mēs uzskatām, ka, ja arī likumā ir tiesības interneta tirdzniecībā piemērot šādu maksu, tad līguma noteikumi, kas ir saistoši mums ar biļešu tirdzniecības pakalpojuma sniedzēju, to aizliedz. Ja nespēsim panākt risinājumu, tad jau tālāk iestājas attiecīgas juridiskās rīcības. (..) Tātad, sākas tiesvedība,” paskaidro Juhņēviča.

Savukārt Naļivaiko šo jautājumu vispār atteicās komentēt, apgalvojot, ka tas skar tikai “Biļešu paradīzi” un svētku rīkotājus. „Nekā nekomentēšu. Es jums [Nacionālajam kultūras centram] rakstveida atbildē uzrakstīju un lūdzu arī jūs atturēties no komentāriem. Tas ir darbs juristiem un lingvistiem,” tik strupi šodien „Biļešu paradīzes” šefs Ēriks Naļivaiko atbildēja uz jautājumu par internetā nopirktajām dziesmu svētku biļetēm piemēroto maksu, kur, piemēram, par 200 eiro vērtām biļetēm tika papildus vēl gandrīz 15 eiro.

Tāpat viņš atteicās komentēt, vai uzņēmuma iepirkumā apzināti nestartēja ar dempinga cenu, klusībā paredzot naudu atgūt caur internetveikala lietošanas maksu.

Līgums ar svētku rīkotājiem liedz piemērot papildu komisijas vai apkalpošanas maksu, bet „Biļešu paradīzes” ieskatā „internetveikala lietošanas maksa” ir kas cits. Šo vārdu spēli, iespējams, nāksies turpināt tiesā.

Eksperts: Kiberuzbrukums «Biļešu paradīzei» nebija galvenais cēlonis sistēmas lēnajai darbībai

Tomēr Juhņēviča neslēpa, ka

no cilvēkiem ir saņemts ļoti daudz sūdzību.

“Biļešu process noritēja nepārtraukti, bet noritēja ļoti lēni,” viņa raksturoja biļešu pārdošanas procesu. Ļaudis bijuši neapmierināti ar to, ka kases ir strādājušas nevienmērīgi, internetā pārdošana notikusi lēni, ir pircēji, kas pēc apmaksas nav saņēmuši biļetes. Tāpat ir jāpārskata tas, kā darbojusies virtuālā rinda, kas it kā sākusi strādāt jau plkst. 10.30, nevis plkst. 11 kā iepriekš izziņots. Tāpat, iespējams, ir notikusi biļešu launprātīga pārdošana, tāpēc lūgta Valsts policijas pārbaude.

Savukārt kiberdrošības dienesta “CERT.LV” eksperts Varis Teivāns preses konferencē atzina, ka

biļešu pārdošanas laikā bijusi ārēji ļaunprātīga ietekme, kas jau pārslogotu sistēmu padarīja vēl nepieejamāku un pārslogotāku.

„Ir bijusi ārēja ļaunprātīga ietekme, kas jau tā pārslogotu sistēmu ir padarījusi vēl nepieejamāku un pārslogotāku. Secināts, ka daļa avotu ir nākuši tepat no Latvijas, un ir jāuzsāk darbs ar Valsts policiju, lai secinātu, kas tad ir bijuši šie avoti. Šis gadījums pavisam noteikti neizskatās kā kādas nedraudzīgas kaimiņvalsts ietekme. Visticamāk, kāds zinātājs ir mēģinājis ietekmēt sistēmas darbību tepat,” sacīja Teivāns.

Viņš gan arī norādīja, ka šādi uzbrukumi nav nekas unikāls un ka pret tiem ir iespējams nodrošināties. Taču biļešu tirgotājs to nebija paredzējis.

„Secinājums ir tāds, ka uzbrukums ir tikai viens no elementiem, kas „palīdzēja” sistēmai būt lēndarbīgai. Tas nav galvenais un vienīgais,”

piebilda „CERT.LV” pārstāvis.

Daļa no ietekmes cēlusies Latvijā, daļa – ārzemēs. Tomēr viņš noraidīja varbūtību, ka tas būtu bijusi “nedraudzīgas kaimiņvalsts ietekme”. Ļaunprātīgi, visticamāk, rīkojies kāds zinātājs. Visbeidzot, sistēmai lielu slogu uzlika arī paši pircēji, kas bieži vien rindā iestājās no vairākām ierīcēm. Viņš gan piezīmēja, ka var tikai komentēt, balstoties tikai uz to informāciju, ko devis biļešu tirgotājs.

Naļivaiko gan apgalvojumus, ka "Biļešu paradīze" nebija gatava tik lielam darbam, komentēja atturīgi. "Šīs serveru jaudas tika iegādātas. Tas ir relatīvs jautājums – vai pietiekošā apjomā. [..] Jā, acīmredzot, tas bija jāreizina ar 10 un 30. Šobrīd es neesmu gatavs uz to atbildēt,” norādīja Naļivaiko.

Vairāki IT speciālisti šajās dienās pauduši viedokli, ka „Biļešu paradīzei” nebija pietiekamas serveru kapacitātes, lai gana ātri apkalpotu visus pircējus. Naļivaiko gan uzsvēra, ka papildu serveru jaudas tika iegādātas, taču tik lielu slodzi uzņēmums nebija paredzējis.

Arī svētku rīkotāji nepiekrīt, ka iepirkums būtu veidots neprofesionāli un ka tā prasības bijušas pārāk maigas. Sagatavotā specifikācija atbildusi pasūtītāja vajadzībām, bet tās izpildē rīkotājs paļāvies uz „Biļešu paradīzes” profesionalitāti.

Tikmēr no “Biļešu paradīzes” kompensāciju gatavojas prasīt Liepājas Simfoniskais orķestris. Biļešu tirzniecības sistēmas problēmu dēļ cilvēki neesot varējuši iegādāties biļetes arī uz Liepājā notiekošo “Starptautiskā zvaigžņu festivāla” atklāšanas koncertu.

KONTEKSTS:

Šogad publiskā tirdzniecībā bija par 62% vairāk Dziesmu un deju svētku biļešu nekā iepriekšējos svētkos, tomēr pieprasījums pēc tām arī šoreiz vairāk nekā 10 reizes pārsniedza piedāvājumu.  Vairumu biļešu izķēra jau 3.martā - pirmajā tirdzniecības dienā. 5.martā no rīta bija nopērkamas vien biļetes uz Latviešu vokāli simfoniskās mūzikas lielkoncertu un Sadziedāšanās nakti pēc svētku noslēguma.

Taču līdzīgi kā iepriekšējos gados biļešu tīkotājiem nācies saskarties ar virkni problēmu. Lai gan biļešu tirdzniecība pie tirgotāja „Biļešu paradīze” ritēja nepārtraukti, netrūka pārmetumu par daudzu ieskatā lēnajiem pārdošanas tempiem gan kasēs, gan internetā. 

Biļešu tirgotājs gan paziņoja, ka uzņēmumam noticis hakeru uzbrukums, kas izpaudies kā ļoti daudz automātiski ģenerētu lapas pieprasījumu vienlaikus, kas palēninājuši lapas darbību. Informācijas tehnoloģiju drošības incidentu novēršanas institūcija „CERT.LV” pašlaik izvērtē šo informāciju.

Svētku rīkotājs arī izrakstīja aktu par „Biļešu paradīzes” pieprasīto papildu maksu par biļešu iegādi internetā, kas rīkotāju ieskatā pārkāpj līgumu.

Tāpat sludinājumu portālos dažs tirgo biļetes ar vairākkārtīgu uzcenojumu. Izskanējušas aizdomas, ka daļa no tām varētu būt viltotas. Saistībā ar to svētku rīkotāji vērsās policijā.

Ortrs iesniegums ir par aculiecinieka video, kurā 2018.gada 3.martā ir fiksēts, ka “Sky & More” veikala telpās SIA "Biļešu paradīze" kasē esoša persona, iespējams, darbinieces klātbūtnē no atvilktnes paņem vairākas biļetes.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti