Vai zini?
Latvijas Radio 3 ciklā "Vai zini?" kultūrpētnieki, vēsturnieki un citi eksperti skaidro dažnedažādus terminus, vēsta par interesantiem artefaktiem un neparastām idejām.
Pēckara periodā, kad visas leļļu un rotaļlietu rūpnīcas pārtrauca savu darbību, kāds uzņēmējs izdomāja radīt lelles "art deco" stilā nevis bērniem, bet pieaugušām dāmām. Leļļu ķermenis bija šūts no auduma, bet galva, rokas un kājas no ceļa līdz pēdai tika izgatavotas no papjē mašē, porcelāna vai dažkārt no vaska vai celuloīda. Brīnišķīgas frizūras tika veidotas gan no dabīgiem matiem, gan mohēras vai zīda diegiem. Daudzām lellēm bija dabīgu matu vai kamieļspalvu skropstas. Seju rotāja koši uzkrāsotas acis, bet dažkārt tās bija no stikla. Vidējais lelles izmērs bija no 50 līdz 90 cm, bet reizēm tas sasniedza pat viena metra garumu!
Jau sākotnēji šīs lelles bija paredzētas pieaugušajiem, proti, smalkām sabiedrības dāmām. Parādījušās 20. gadsimta sākumā, šīs lelles ieviesa pilnīgi jaunu leļļu veidu un pret tām uzreiz izveidojās īpaša attieksme un tika pievērsta liela uzmanība.
Buduāra lelles mērķis bija vienkāršs, un to galvenokārt noteica tās nosaukums: tās tika izmantotas kā stilīgs akcents telpas interjerā vai buduāra dekorēšanai, bet dažkārt leļļu īpašnieces tās ņēma līdzi saviesīgos pasākumos, lai piesaistītu kavalieru uzmanību.
Buduāra lellēm patika pozēt, tāpēc, lai ieņemtu gurdeni relaksētas pozas, lelles tika radītas ar mīkstu rumpi un diezgan iegarenām ķermeņa proporcijām.
Pirmās salonlelles parādījās Francijā, par ko liecina to piedalīšanās modes skatē 1910. gadā, kad slavenais franču modes mākslinieks Pols Puarē savām modelēm uzdāvināja jaukas buduāra lelles.
Tās bija apģērbtas tādā pašā stilā kā meitenes un sabiedrībā atstāja satriecošu iespaidu. Visas dāmas vēlējās lelles ar Puarē radītiem tērpiem.
Buduāra lelles īpaši populāras kļuva 20. gadsimta 20. un 30. gados. Šajā laikā daudzas sievietes sāka samērā neatkarīgu dzīvesveidu, varēja brīvi strādāt un ļauties grezna izskata radīšanai. Parādījās arī tā saucamo "flapper" dāmu kustība. Atsakoties no konservatīvisma, šīs dāmas radīja "brīvās sievietes" tēlu: viņas smēķēja, lietoja narkotikas, nēsāja bikškostīmus, sāka vadīt automašīnu un vēlējās panāk vienlīdzību starp sievietēm un vīriešiem. Tas atspoguļojās arī dažu buduārleļļu stilā: iespaidīgi īsi matu griezumi, slaida figūra, spilgts, uzkrītošs grims ar izteikti sarkanām lūpām.
Papildus romantiskiem tēliem un skaistām kleitām parādījās smēķējošas lelles bikškostīmos, kas personificēja modernu un brīvdomīgu sievieti, taču liela loma šeit bija arī tabakas uzņēmumiem, kas centās popularizēt smēķēšanu daiļā dzimuma pārstāvju vidū.
Spilgtākais piemērs bija smēķēšanas koķete Fadete, ko 20. gadsimta 20. gados ražoja populārā itāļu kompānija "Lenci". Šīs lelles nosauca par "Flapper" lellēm.
Portretlelles, kurās attēlotas populāras slavenības, bija ļoti īpašas. Jau pieminētā itāļu kompānija "Lenci" bija viena no pirmajām, kas izgatavoja izcilas lelles ar Mērijas Pikfordas, Marlēnas Dītrihas un pat Rūdolfa Valentino portretisko līdzību. Tās bija ļoti ekskluzīvas un tika izgatavotas tikai vienā eksemplārā.
Buduāra lelles ražoja daudzi uzņēmumi. Diemžēl materiāli nebija tik kvalitatīvi, lai lellēm būtu ilgs mūžs, tādēļ mūsdienās saglabājušās lelles tiek ļoti augstu vērtētas un atrodas pārsvarā kolekcionāru un muzeju krājumos.
Starp citu, arī Benjamiņa kundzei un viņas māsām bija buduāra lelles, kas tērptas latviešu tautas tērpos.