Itālijas mode 100 gados – Modes muzejā atklās krāšņu izstādi

Modes muzejs atkal būs atvērts apmeklētājiem, sākot ar 17. jūliju, kad tiks atklāta izstāde “No Fortuny līdz Versace. Itālijas mode 100 gados”. Tajā būs apskatāmi vērtīgi eksponāti no Aleksandra Vasiļjeva fonda, kā arī no Modes muzeja kolekcijas – šedevri, ko itāliešu modes dizaineri radījuši visa 20. gadsimta garumā un arī 21. gadsimta sākumā, informēja muzeja pārstāvji.

Izstādes iecere modes vēsturniekam un kolekcionāram Aleksandram Vasiļjevam radusies jau pirms pāris gadiem, un tās atklāšana bija paredzēta šī gada pavasarī, taču pandēmijas dēļ tika pārcelta.

Mūsdienās Itālija ir viena no modes lielvalstīm, un tās modes centrs – Milāna – ir atzīta pasaules modes lielpilsēta līdzās Parīzei, Londonai un Ņujorkai. Izstādes nosaukums iezīmē ceļu no 20. gadsimta sākuma, kad Venēcijā darbojās izcilais spāņu mākslinieks, izgudrotājs un tērpu dizainers Mariano Fortunī, līdz pat Džanni Versačes spožajam uznācienam modes pasaulē.

Izstāde sniegs priekšstatu par mainīgajām modes tendencēm visa 20. gadsimta garumā. Apmeklētājiem būs iespēja sekot līdzi stāstam par to, kā Itālijai izdevās pamazām iznākt no Parīzes ēnas, atjaunot savu kādreizējo modes noteicējas slavu un radīt īstu ekonomisko brīnumu, kas lielā mērā balstās modes un dizaina sasniegumos un apvieno mūsdienīgas uzņēmējdarbības metodes, senas tradīcijas un ciešas ģimenes saites.

Izstādes rīkotāji skaidro, ka Itālija bija Eiropas modes noteicēja kopš renesanses, kad Venēcijas, Florences, Dženovas un Milānas zīda audumi, īpaši vērtīgais un greznais samts, bija iekārotākā un dārgākā prece. Pat laikā, kad par modes galvaspilsētu bija kļuvusi Parīze, Itālija turpināja vilināt un iedvesmot: jauni cilvēki devās tā saucamajā “Grand Tour” ceļojumā uz kontinentālo Eiropu, un tā neatņemama sastāvdaļa bija arī Itālijas apmeklējums.

Itālijā ik uz soļa redzamās kultūras, mākslas un ainavu bagātības iedvesmo. Tā spāņu mākslinieks, izgudrotājs un tērpu dizainers Mariano Fortunī (1871–1949) lielu daļu mūža nodzīvoja pilī Venēcijā un, iedvesmodamies no antīkās kultūras, 20. gadsimta sākumā radīja savus pārlaicīgos hitonu un peplosu stila tērpus, kuru unikālā audumu plisēšanas metode joprojām nav atklāta. Savukārt, apdrukājot un krāsojot samta audumus savā darbnīcā, Fortunī smēlās iedvesmu renesanses laika greznajos audumos.

Vēl 20. gadsimta sākumā Itālijā bija saglabājusies spēcīga amatnieku darbnīcu sistēma – jo īpaši ādas apstrādē. Ne velti tādi slaveni uzņēmumi kā “Gucci”, “Prada”, “Trussardi” un “Fendi” 20. gadsimta pirmajās desmitgadēs sāka darbību kā ādas izstrādājumu izgatavotāji, norāda muzejā. Savukārt dižais Salvatore Ferragamo (1898–1960) jau kopš 20. gadiem radīja apavus visspožākajām Holivudas kinozvaigznēm. Izstādes rīkotāji arī atzīmē, ka daudzi no senākajiem Itālijas modes jomas uzņēmumiem joprojām ir ģimenes uzņēmumi – mūsdienu biznesam netipiska, tieši Itālijai raksturīga iezīme, kas norāda uz tradīciju pārmantojamību, cieņu pret iepriekšējo paaudžu izveidoto un sasniegto.

Kaut arī 20. gadsimta sākuma itāliešu drēbnieki kopēja Londonas Sevilrovas izsmalcināto uzvalku stilu, bet dāmu šuvējas – Parīzes modeļus, Itālijā aizvien pieauga vēlme radīt savu, īsteni itālisku modi, kas ņemtu vērā gan klimatu un dzīvesveidu, gan stilu, vēsturi un skaistuma izpratni. Šāda iespēja pavērās pēc Otrā pasaules kara, kad, apzinot karā izpostītās valsts stiprās puses, tika nolemts atbalstīt tekstila un ādas apstrādes nozari.

Radās aizvien vairāk talantīgu un ambiciozu modes dizaineru, un 1951. gadā Florencē sarīkotā modes skate, kas bija organizēta īpaši ASV žurnālistiem un lielo veikalu iepircējiem, izrādījās ārkārtīgi veiksmīga. Tā tika plaši atspoguļota presē, un tieši šo brīdi pieņemts uzskatīt par Itālijas modes sākumu. Ar valsts atbalsta un uzņēmīgu biznesa sakaru veidotāju darbu Itālija tika pamanīta un ieņēma pelnīto vietu modes pasaulē.

Visvairāk Itālijas modē jau tolaik, 20. gadsimta vidū, sajūsminājusi aristokrātiskā elegance, kvalitāte un savdabīgais, tikai Itālijai raksturīgais “dolce vita” vieglums: asociācijas ar sauli, jūru, atpūtu un piedzīvojumiem. Muzejā skaidro: “Gudri izmantojot senās apģērbu un apavu darināšanas tradīcijas, kā arī jaunākās ražošanas, materiālu un dizaina iespējas,

Itālija 20. gadsimta gaitā kļuva par iekārotāko apģērbu un aksesuāru lielvalsti, atjautīgi atrodot brīvu nišu starp amerikāņu sportisko un demokrātisko modi un franču augstās modes pastīvo formalitāti un komforta trūkumu.”

Izstāde “No Fortuny līdz Versace. Itālijas mode 100 gados” Modes muzejā no 2020. gada 17. jūlija būs apskatāma sešus mēnešus. Šī būs Modes muzeja astotā izstāde: iepriekš muzejā tikušas eksponētas izstādes “30. gadu elegance”, “Austrumu noslēpumi. Rietumu mode un Ķīna”, “Dior”, “Zelta divdesmitie”, “1918. Brīvības šiks”, “Spožie astoņdesmitie”un “Dāma krinolīnā”, kas bija veltīta 19. gadsimta vidus modei.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti
Dizains un arhitektūra
Kultūra
Jaunākie
Interesanti