Kultūras ziņas

Jauna grāmata bērniem – "Emī un Rū. Robota sirds"

Kultūras ziņas

Kad pabeigs "Nākotnes namu"?

Studentu sociālā dizaina idejas

Dizains labklājības veicināšanai – Mākslas akadēmijas studentu sociālā dizaina idejas

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 3 gadiem.

Lai ar sociālā dizaina palīdzību vairotu dažādu sabiedrības grupu labklājību, Latvijas Mākslas akadēmijas maģistrantūras studenti katru gadu pievēršas sociālā dizaina idejām ar biznesa ievirzi. Vienkāršāk izsakoties – studenti rada idejas, kuru īstenošana varētu atvieglot konkrētas mērķauditorijas ikdienu.

Mūsdienīgas sociālā dizaina idejas un praktiskus risinājumus izstrādājuši Latvijas Mākslas akadēmijas Funkcionālā dizaina maģistra programmas studenti, apgūstot sociālo dizainu un sadarbojoties ar dažādām valsts un pašvaldību iestādēm vai nevalstiskajām organizācijām un kopienām, piemēram, Latvijas Autisma apvienību, Latvijas Nedzirdīgo savienību vai invalīdu un viņu draugu apvienību “Apeirons”.

Latvijas Mākslas akadēmijas profesore Barbara Ābele norādīja: “Uzdevums ir grūts, jo studentiem ir jādizainē ne tikai rezultāts, bet viss process soli pa solim, kā kopā ar ļoti atšķirīgām grupām radīt labvēlīgāku situāciju šīm cilvēku grupām. Neizpaliek šādā kopdarbā arī tādas svarīgas lietas kā saprašanās, saziņa, emocionālā saderība un pat empātija.”

Ābele skaidroja: “Šis pusgads studentiem bija īpašāks saistībā ar to, ka sociālajā dizainā bija uzdevums dizainēt kopā ar mērķauditoriju, kur dizainers nostājas blakus cilvēkiem, pašai mērķgrupai un kopā ar viņu iziet cauri visu dizaina procesu – sākot no īstās uzdevuma vai iemesla atklāšanas, tālāk ideju ģenerēšanas posma un pietuvojoties rezultātam un tad testējot. Tā ir mazliet atšķirīga situācija no ierastās, kad dizainers savas profesionālās ambīcijas mazliet noliek malā, atkāpjoties un dodot ideju iespējas tieši mērķgrupai.”

Dizainēšanas procesā studenti sadarbojās ar atšķirīgām cilvēku grupām. Ļoti auglīga sadarbība izvērtās, izstrādājot rokasgrāmatu skolotājiem un skolēniem attālināto mācību apstākļos “Tiešsaiste ir”, kas jau atzīta par labu esam un tiek lietota daudzās skolās.

Projekts "Tiešsaiste ir"
Projekts "Tiešsaiste ir"

Latvijas Mākslas akadēmijas studente Alise Jēkabsone atzīmēja – rokasgrāmatas ideja tapusi Covid-19 pandēmijas iespaidā, kad skolām nākas darbu turpināt attālināti.

“Sadarbojoties ar Jūrmalas Valsts ģimnāzijas 10. klases skolēniem, mēs secinājām, ka viņiem ir grūti uztvert informāciju un noturēt fokusu tās 40 minūtes pie ekrāna, skolotājam stāstot parastajā formātā, kā tas notiek klasē, tādēļ mēs izveidojām šo “Tiešsaiste ir” rokasgrāmatu, kurā ir pieejami interaktīvi digitāli rīki, kā skolotājiem šo stundu padarīt interesantāku un uztveramāku skolēnam,” skaidroja Alise Jēkabsone.

Ērtākas saziņas veicināšanai starp nedzirdīgiem un dzirdīgiem cilvēkiem tapis mobilās lietotnes piedāvājums “Uzruna”.

Projekts "Uzruna"
Projekts "Uzruna"

Digitālā lietotne “Uzruna” ir tapusi sadarbībā ar Latvijas Nedzirdīgo savienību un nedzirdīgajiem studentiem no Rīgas vidusskolas. Latvijas Mākslas akadēmijas studente Linda Rubene stāstīja: “Galvenā ideja bija radīt rīku, kas palīdzētu sazināties nedzirdīgiem un dzirdīgiem cilvēkiem, jo mēs veicām divu mēnešu garuma diezgan pamatīgu izpēti, kuras rezultātā sapratām, ka ir barjera starp abām šīm sabiedrībām.”

Savukārt cilvēkiem ar invaliditāti un viņu atbalsta personām studenti izstrādājuši orientēšanās rīku “Kompass”, kas apkopo būtiskāko informāciju par invaliditātes aktuālākajiem tematiem.

Projekts "Kompass"
Projekts "Kompass"

Rādot interaktīvo ekrānu, Latvijas Mākslas akadēmijas students Gatis Vectirāns iepazīstināja ar rīku “Kompass”: “Šeit ir galvenās izvēles joslas, prioritāri orientēšanās, kas tālāk parādās, cilvēks var izvēlēties, kas ir viņā tā brīža aktualitāte, sākot ar tiesībām, statusiem un nodrošinājumiem un beidzot ar asistentiem, atpūtām, izglītību – tās lietas, ko tālāk cilvēks var darīt. Te ir apakšsadaļas, te punktu pa punktam norāda, kas jādara, piemēram, atzīmē, kāda ir tava situācija, kur tu dzīvo, te parādās iespēja sazināties ar domubiedriem un uzzināt dzīvesstāstus…”

Gatis Vectirāns atzīmēja: “Man šķiet, ka mums ļoti labi sanāca radīt rīku, kas viņiem pašiem idejiski palīdzēs tad, kad šis projekts tiks realizēts, vadīties, navigēt cauri šiem valsts institūciju džungļiem.” Gatis Vectirāns arī norādīja, ka vajadzīgās informācijas atrašana valsts institūciju mājaslapās, lai to tālāk apstrādātu un ieviestu “Kompasā”, arī pašiem studentiem bijusi sarežģīta.

Sadarbībā ar Pusaudžu resursu centru īstenoti vairāki projekti. Projektā "Šķir baltu lapu" tapusi spēle saziņas veicināšanai, saspīlējumu mazināšanai un jaunu atmiņu veidošanai starp tuviem cilvēkiem.

Projekts "Šķir baltu lapu"
Projekts "Šķir baltu lapu"

Savukārt projektā "Trigen ģimenes rokasgrāmata" radīta tematiskā rokasgrāmata sarunām ģimenes lokā, divās vai vairākās paaudzēs.

Projekts "Trigen ģimenes rokasgrāmata"
Projekts "Trigen ģimenes rokasgrāmata"

Tikmēr kopā ar Latvijas Autisma apvienību īstenots projekts, kurā izveidots "Plānotājs jēgpilnām aktivitātēm / Ko tu šodien gribētu darīt?"

Projekts "Plānotājs jēgpilnām aktivitātēm"
Projekts "Plānotājs jēgpilnām aktivitātēm"

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti