Kultūra

Rīgas Pasaules filmu festivāla darbos šoreiz svarīga ir režisora klātbūtne

Kultūra

Rīgā aplūkojama japāņu leļļu izstāde

Rotu dizainere Anna Fanigina radījusi gredzenu kolekciju "Sakura"

Dizaina konceptveikalā «Riija» aplūkojama Annas Faniginas kolekcija «Sakura»

Pazīstamo rotu mākslinieci Annu Faniginu jau labi sen saista japāņu kultūra. Šogad, tās iedvesmota, viņa radījusi jaunu gredzenu kolekciju “Sakura”, kas ir īsti pavasarīga, dzidra un viegla, bet vienlaicīgi balstīta filozofiskās atziņās.

Martā kolekcija līdzās citiem Latvijas dizaineru darbiem bija apskatāma starptautiskā izstādē Tokijā, bet nu tā atkal atceļojusi uz Latviju un ceturtdien notiks tās prezentācija Latvijas dizaina konceptveikalā “Riija”.

Annas Faniginas darbnīcā jau no rīta valda liela rosība. Asistenti pārvietošanai gatavo kolekciju “Sakura”, paralēli notiek darbs arī pie jaunas kolekcijas. Uz paplātes jau gaida tikko pagatavota japāņu tēja, bet Anna Fanigina vispirms aizved uz kādu nelielu telpu, kurā pa logu redzama plaukstoša plūme: greznība.

“Redziet, viņš jau sāk ziedēt arī tagad, tas ir plūmes koks. Un, kad pēcpusdienā te atnāk saule, tā ainava kļūst fantastiska. Un atlido putni – gan parastie zvirbulīši, gan kaut kādi man nezināmi putni – ļoti skaisti, krāsaini – un kaut ko viņi tajos plūmes ziediņos atrod, un faktiski te tāda idilliska aina veidojas,” stāsta māksliniece.

Idillisko ainavu Anna Fanigina pirmo reizi ieraudzīja pirms 10 gadiem, kad viņas vadītais zīmols “Verba” pārcēlās uz jaunu darbnīcu Artilērijas ielā. Kopš tā laika darbinieki ik gadu svin Sakuras svētkus, kuros skan japāņu haiku lasījumi un dažādi stāsti par sakuras svinēšanas tradīcijām. Sākotnēji svinības notika tieši pie ziedošās plūmes, kas, izrādās, ir pat ļoti likumsakarīgi.

“Īstenībā arī vēsturiski “hanami”, kas ir laika pavadīšana, priecājoties par kaut ko skaistu, par ziedošu koku, nāk no Ķīnas, un tas pirmais koks ir plūme. Arī Japānā viņi bauda plūmju ziedēšanas laiku, kas ir vēl pirms sakuras. Un es sapratu, ka mums tā plūme ļoti labi saskan ar vēsturisko informāciju,” atzīst māksliniece. 

Šogad Annai un viņas kolektīvam būs sakuras svinību desmitgade, un savā ziņā kā vainagojums tai ir jaunā gredzenu kolekcija “Sakura”, ko martā ar labiem panākumiem viņa jau parādīja Tokijā un tagad prezentē Rīgā.

Gredzeni izvietoti darbnīcā uz galda, un, visi kopā aplūkoti, raisa dzidras, tīras un maigas sajūtas, ko rada gan sudrabā iestrādātie rozā un caurspīdīgie akmeņi, gan gredzenu plūstošās līnijas.

Kā norāda Fanigina, šie gredzeni uz viņas iepriekšējo darbu fona izceļas ar savu asimetriju. 

“Parasti man patīk simetriskas lietas, simetriski gredzeni. Bet šis asimetriskums – tā ir viena lieta, ko es iemācījos no japāņu kultūras, viņiem asimetriskums – tā ir kustība, dzīvība. Viņiem tās līdzsvarotās, sastingušās formas nav tuvas. Viņiem ir tuvas asimetriskās, plūstošās, un šī kolekcija tāda arī ir. Tas vējš tos visus gredzenus tā kā nopūta uz sāniem,” saka māksliniece.

Kolekcijai ir trīs daļas – japāņu, latīņu un sengrieķu daļa – katra veidota savā tehnikā. Japāņu daļu veido gredzeni ar rozā kvarciem, zem kuriem uz sudraba ar lāzeru iegravēti japāņu hieroglifi; latīņu daļu – gredzeni ar kalnu kristāliem, zem kuriem uz sudraba iekalti latīņu burti; bet sengrieķu daļu – gredzeni ar caurspīdīgiem topāziem, kuros pašos iekšā iestrādāti burti.

Katrs gredzens nes savu vēstījumu. Aicināta noraksturot kādu konkrētu, Anna Fanigina izvēlas japāņu daļas gredzenu: “Šis ir tāds ļoti svarīgs gredzens. Savā ziņā uzraksts, kas tam ir, tas ir otrais nosaukums visai kolekcijai – “Tūkstoš jūdžu viens vējš”. Tā ir tāda sena miera metafora, un man arī gribējās, lai šī kolekcija ir apvienojoša un mieru paudoša, jo tas ir vējš, kas nes tās dažādās ziedlapiņas no dažādiem kokiem, dažādām kultūrām, dažādiem laikmetiem, un tas apvienojas vienā miera un harmonijas sajūtā.”

Kādā citā gredzenā iegravēti trīs hieroglifi, kas – kā paskaidro Anna Fanigina – nozīmē jēdzienu “sakuras ziedi tālu kalnos”.

Interesanti, ka japāņiem vispār ir ļoti daudz tieši ar sakuras laiku saistītu vārdu, jo tas ir ļoti īpašs periods japāņu kultūrā.

Kā atklāj māksliniece, arī vējam, kas pūš sakuras ziedēšanas laikā, ir savs nosaukums, tāpat savs vārds arī lietum, kas līst šajā laikā, un arī nobirušām ziedlapiņām. 

“Arī esot Tokijā, mēs redzējām, kā pārvēršas pilsēta, cik viņi visi ļoti gaida to sakuru, cik daudz apkārt rozā krāsas, cik daudz meitenes ģērbjas rozā krāsā, sagaidot to periodu, cik viņi jūtas laimīgi zem tiem kokiem, cik viņi grib būt skaisti, cik viņi grib atbilst tam krāšņumam,” atceras Anna Fanigina.

Annas Faniginas gredzenu kolekcijas “Sakura” prezentācija notiks ceturtdien Latvijas dizaina konceptveikalā “Riija”, un kolekciju tur varēs apskatīt mēnesi. Bet pati autore jau nākamnedēļ dosies uz Itāliju, kur 4. maijā viņas grieķu kolekcijas izstādi atklās Romā, bet 11. maijā viņa piedalīsies izstādē Adrijas pilsētā.

Saistītie raksti
0 komentāri
Pievienot komentāru
Komentēt vari ar kādu no saviem sociālo mediju profiliem
Dizains un arhitektūra
Kultūra
Jaunākie
Interesanti