Datoru un mākslas interesentiem jauna grāmata par saskarņu mākslu

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 8 gadiem.

Iznākusi Latvijas Universitātes (LU) Matemātikas un informātikas institūta vadošā pētnieka Dr. art. Matīsa Kūļa monogrāfija "Saskarņu māksla. Datori. Grafika. Dizains" par lietotāja grafiskajām saskarēm un to grafikas dizainu.

Šī grāmata ir citādāka - tā nav par to, kā tehniski izstrādāt lietojumprogrammu vai tīmekļa vietni. Tā ir par radošumu, mākslinieciskumu un to, kā cilvēka darbu ar datoru padarīt patīkamāku.

Mūsdienu cilvēks, vairāk nekā jebkad agrāk, ir neskaitāmu ekrānu ielenkumā un bieži vien, gribot vai negribot, ikdienā uzņem prātam neaptveramu vizuālās informācijas lavīnu. Šai vizuālajai informācijai nevajadzētu būt tehnoloģiski bezpersoniskai, tai vajadzētu būt mākslinieciski kvalitatīvai, jo mākslinieciskums ir cilvēka radošuma un iztēles augstākā forma.

Grāmatā ir aprakstītas datora lietotāja grafisko saskarņu vēsture, uzbūve un veidi, grafikas dizaina un tēlotājmākslas nozīme saskarņu attīstībā, ASCII, Tīkla un Programmatūras māksla, mākslinieciskās izstrādes problēmas, mākslinieciskās izteiksmes līdzekļi - formas, fonti, krāsas u.c., teksta un attēla attiecības, ikonas, universālā un radošā lietotāja nostādnes un saskarņu nākotnes vīzijas. Līdztekus ir apskatītas gan latviešu valodas terminoloģijas problēmas, gan jēdziena "dizains" interpretācijas jautājumi, gan dizainera-klienta attiecības u.c. mūsdienās aktuālas tēmas.

Līdztekus vēsturiskiem un teorētiskiem aprakstiem grāmatā var atrast dažādu neierastāku jautājumu risinājumus, piemēram: Vai tilts pār upi ir dizains? Kādēļ neolīta laika cilvēki uz medību rīkiem iegreba dažādas līnijas? Vai saturs ir karalis? Vai nākotnes cilvēki pārvērtīsies par pelēkām kotletēm, kuras apkalpos roboti? Kāpēc hakeriem patīk ASCII māksla? Kādēļ populārs kļuva plakanais grafikas dizains? Ko bieži vien aizmirst programmētāji? Kāpēc cilvēki reizēm sašauj savus datorus? Kā vērts ir viens pikselis? Vai terminatoram acu priekšā nepieciešama grafiskā saskarne?

Monogrāfija "Saskarņu māksla. Datori. Grafika. Dizains" ir pirmā latviešu autora sarakstīta grāmata Latvijas dizaina vēsturē, kurā starpdisciplinārā skatījumā risinātas ar dizaina teoriju, datortehnoloģijām un mākslas zinātni saistītas tēmas.

Grāmata ir 344 lappuses bieza un satur vairāk nekā 370 krāsainus attēlus. Tā domāta plašam lasītāju lokam - cilvēkiem, kam interesē gan datori, gan māksla.

 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti