Kāpēc dizains?

Navigācijas dizains – saprotams un drošs

Kāpēc dizains?

"Latvijas Dizaina stratēģija 2021.-2027." un dizains dažādas jomās un pakalpojumos

Dronu performances — alternatīva svētku uguņošanai

Dabai draudzīgāki svētki. Kā top uguņošanas alternatīva – dronu šovi?

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 3 gadiem.

Gadumiju esam raduši sagaidīt ar svētku uguņošanu, taču, lai cik pacilājošs nebūtu salūts, tas līdzi nes arī virkni negatīvu faktoru – tas ir ugunsnedrošs, veicina gaisa un skaņas piesārņojumu un rada draudus dzīvniekiem. Alternatīvu, kas gūst arvien lielāku popularitāti visā pasaulē, ir dronu performances.

Par to, kā tehnoloģijas izmantot dabai saudzīgā veidā un kā dizains var palīdzēt uzburt svētkus, Latvijas Radio raidījumā “Kāpēc dizains” stāstīja uzņēmuma “BaseMotion” dibinātājs un tehniskais direktors Armands Blumbergs un zīmola attīstības un komunikācijas eksperte Marta Kaprāle.

ĪSUMĀ:

  • Dronu šovi iekštelpās – dinamiskāki, ārtelpās – lielāki.
  • Iekštelpu šoviem plašs pielietojums – privāti pasākumi, zīmola komunikācija, koncerti, konferences.
  • Izaicinājums – dronu skaits šovā ir ierobežots (sākot no 20, dažkārt līdz 200).
  • Šova pamatā – stāsts, kas jāizstāsta ar ierobežotām metodēm.
  • Latvija ar dronu šoviem spēlē globālajā arēnā.
  • Dronu šovi – dabai saudzīgāka alternatīva uguņošanai.

Armands Blumbergs
Armands Blumbergs

Armands Blumbergs: Jau gandrīz 20 gadus kā režisors, montāžas režisors un producents nodarbojos ar mediju mākslu. Pēdējos pāris gadus mēs intensīvi nodarbojamies tieši ar dronu šovu dizainu, animāciju un programmēšanu, veidojam ārtelpu dronšovus – iespējams, lasītāji tos ir redzējuši sociālajos tīklos no dažādiem pasaules nostūriem. Pēdējo gadu nodarbojamies tieši ar iekštelpu dronu šovu izveidi un implementāciju.

Marta Kaprāle: Es nodarbojos ar zīmola komunikāciju un attīstību, mana lielā interese un aizraušanās ir vīziju uzburšana. Es vienmēr ļoti cienu un novērtēju tos cilvēkus, kas cenšas izdarīt to, ko citi līdz šim nav darījuši, tas prasa milzīgu drosmi un apņēmību. Armands noteikti ir viens no tādiem cilvēkiem, tāpēc es ar pilnu aizrautību metos palīgā. Diezgan jau esam padarījuši, bet vēl daudz darāmā. Šobrīd ar iekštelpu dronu šovu esam arī Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras (LIAA) biznesa inkubatorā, kas uzņēmumiem ir lieliska attīstība iespēja. Mēs redzam, ka sākt savu uzņēmējdarbību nav vienkārši, bet inkubatora kopiena ir lielisks atbalsts.

Marta Kaprāle
Marta Kaprāle

Jeļena Solovjova: Kā ir radies “BaseMotion”, ar ko jūsu komanda šobrīd nodarbojas, un kas mudināja pievērsties tieši droniem?

Armands Blumbergs: Pirmsākumos “BaseMotion” bija datorgrafikas studija. Pirms vairākiem gadiem manā redzeslokā nonāca šī eksperimentālā tehnoloģija, ar ko pasaulē nodarbojas tikai pāris kompānijas. Sāku interesēties, un izrādījās, ka Latvijā ir kompānija “SPH Engineering”, kas nodarbojas tieši ar dronu kontroles sistēmām un tobrīd sāka strādāt pie jauna produkta, kas ļāva veidot šādus dronu šovus par daudz saprātīgākiem resursiem. Sākām runāt un sapratām – tā kā viņi ir inženieri, bet mēs esam 3D mākslinieki, var izveidoties interesanta sadarbība.

Turpinot veidot šovus, sākām sadarboties ar klientiem visā pasaulē un redzējām, ka ir nepieciešamība pēc šoviem iekštelpās – tas ir līdzvērtīgs piedāvājums, bet citiem mērķiem.

Pamatos nemainās ne vizuālā valoda, ne dizains, atšķiras tikai mērogs un ātrums. Piemēram, iekštelpu dronu šovu priekšrocība ir tā, ka tie ir dinamiskāki, bet ārtelpu šovi ir lielāki un “episkāki” – katram savi plusi un mīnusi.

Marta Kaprāle: Iekštelpu dronu šoviem ir ļoti plašs pielietojums. Tas var būt gan skaists šovs privātā pasākumā, zīmola komunikācijā (kas pasaulē ļoti plaši tiek pielietots), koncertos, konferencēs un vēl daudz kur citur. Unikalitāte ir tā, ka ar tehnoloģiju palīdzību varam izstāstīt stāstu. Es domāju, ka ar šādām tehnoloģijām mēs arī varam uzrunāt jaunāku auditoriju.

Kā jūs veidojat dronu performances? Kā top šie stāsti?

Armands Blumbergs: Visi šovi, ko līdz šim esam veidojuši, ir bijuši samērā unikāli, katrs ticis veidots kādam konkrētam mērķim, pasākumam, klientam. Izgatavošanas sākumstadijā notiek padziļināta komunikācija ar klientu, saprotam, ko tieši mēs gribam pastāstīt, kā mēs to stāstīsim, izvēlamies būtiskākos vizuāļus. Būtisks aspekts – ir ierobežots daudzums dronu atkarībā no pasākuma mēroga. Šovu var veidot, sākot no 20 droniem, bet pārsvarā vidēji to daudzums aprobežojas ar 50-100, dažkārt 200. Tas tomēr ir samērā neliels skaitlis – 200 punktiņi debesīs. Tad mums cītīgi jāpiestrādā un jāpielieto radošums, lai saprastu, ko ar šo ierobežoto punktu skaitu varam parādīt. Kad mums izveidojusies ideja par scenāriju, padziļināti strādājam ar mūsu māksliniekiem, lai cilvēkiem, kas šovu skatīsies, būtu saprotams, ko viņiem stāstām.

Ja ir redzētas agrīnās septiņdesmito astoņdesmito gadu sākuma datorgrafikas, kur viss bija ļoti “pikseļains”, tad šajā gadījumā mēs mazliet pie tā atgriežamies:

mums kaut kas ir jāizstāsta ar ļoti vienkāršām un ierobežotām metodēm.

Dažu nedēļu, dažreiz mēneša laikā visu izveidojam, un tad, kad visiem viss patīk un esam apmierināti ar uztaisīto, tas tiek pārvērsts programmatūrā. Programmatūra tiek aizsūtīta klientam, kurš to ielādē dronos, un tie pasākuma laikā tiek palaisti. Katra klienta dronu daudzums ir dažāds, tāpēc katru reizi visu veidojam no nulles.

Jūsu darbība šobrīd patiesi ir visnotaļ globāla, ir notikuši šovi gan Austrālijā, gan Amerikā, gan Japānā. Kā ir ar kultūru atšķirībām? Vai jūs izjūtat atšķirību, piemēram, strādājot ar klientiem Japānā un strādājot ar klientiem Latvijā?

Armands Blumbergs: To izjūtam tieši vizuālo elementu izveidē, bet to risinām padziļinātā komunikācijā ar klientu vai pasūtītāju. Protams, ir bijuši gadījumi, kad klients nezina, ko grib, un tad mēs vienkārši piedāvājam, ko varētu stāstīt. Viens no mūsu pirmajiem šoviem notika Libānā pirms diviem gadiem, viņi teica: mums ir 60 dronu, ko jūs varat piedāvāt? Tad mēs, palasot viņu leģendas un teikas, izveidojām debesīs tādu kā Libānas vēsturi – visiem ļoti patika.

Marta Kaprāle: Patiesībā visi globālie spēlētāji viens otru jau zina un visi strādā ļoti profesionāli. Man šķiet, ka tas ir labs pierādījums, ka “mazā Latvija” jau spēlē globālajā arēnā.

Tas ir unikāls stāsts – varam sacensties arī ar lielvalstīm.

Armands Blumbergs: Šobrīd esam viens no dažiem uzņēmumiem pasaulē, kas nodarbojas tieši ar šo. Paredzam, ka nākotnē pievienosies arvien vairāk uzņēmumu, bet šobrīd mums ir neliela priekšroka ar tām zināšanām, ko dažu gadu gaitā esam ieguvuši.

Ja salīdzinām dronu šovus ar ierasto klasisko pirotehniku, šāds risinājums, protams, ir dabai daudz draudzīgāks. Kāda jūsu darbā ir ilgtspējības nozīme kopumā?

Marta Kaprāle: Mēs zinām, ka Latvija pēc pētījumiem ir viena no zaļākajām valstīm pasaulē. Šī ilgtspējība un iestāšanās par mums personīgi tiešām svarīgām vērtībām ir uzņēmuma manifesta pamatā. Un dronu tehnoloģijas, manuprāt, ir lielisks pierādījums tam, ka tehnoloģiju var izmantot dabai saudzīgā veidā.

Armands Blumbergs: Ja pavērojam pasaules tendences, tad daudz kur uguņošana tiek arvien vairāk ierobežota. Dronu šovi ir alternatīva, kas ir mērogā un efektā līdzvērtīga.

Dronus arī var izmantot neskaitāmas reizes, kā rezultātā tiek ietaupīti resursi. Praktiski nav arī skaņas piesārņojuma.

Mēs zinām, ka dronu industrija šobrīd ir milzīga un attīstās ļoti ātrā tempā. Droni mūsdienās jau tiek izmantoti visdažādākajās jomās visdažādākajiem mērķiem. Kādas ir jūsu prognozes par to, kā dronu industrija attīstīsies turpmāko gadu laikā?

Armands Blumbergs: Es domāju, ka dronu pielietojumu mēs redzēsim arvien vairāk un vairāk: tie tiek izmantoti izklaides industrijā, tiek rīkotas dronu sacensības, militārajā jomā lidmašīnu vietā arvien biežāk izmanto izlūkdronus, bet uzņēmums “Amazon” jau kādu laiku eksperimentē ar dronu piegāžu sistēmu kurjeru vietā. Ir rūpes par privātuma jautājumu, bet tagad vairs nav tie laiki, kad jebkurš var lidot ar droniem un filmēt jebko, ko grib. Es domāju, ka ilgtermiņā mēs no droniem būsim lielāki ieguvēji nekā zaudētāji.

 
Intervija tapusi sadarbībā ar LIAA Radošo industriju inkubatoru.
Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti