Kultūras ziņas

Maija Tabaka turpina pārsteigt

Kultūras ziņas

Muzikāla teleportācija

Laika mašīnā uz sešdesmitajiem

Atklāj 60. gadu grafiskajai valodai veltītu izstādi

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 10 gadiem.

Dekoratīvās mākslas un dizaina muzeja (DMDM) Lielajā zālē no 7. decembra būs skatāma izstāde „Uz lielās dzīves trases. 20. gadsimta sešdesmito gadu grafiskā valoda".

Izstādē stāstīts par jauno līniju, jauno grafisko valodu visās izpausmēs – gan interjeros, gan porcelāna apgleznojumā, gan auduma apdrukās, gan grāmatu noformējumā –, skaidro izstādes kuratores.

„60. gadi ir raksturīgi ar jaunu dzīves dinamiku," uzsver gleznotāja un izstādes ierosinātāja Sandra Krastiņa.

Savukārt Latvijas Arhitektūras muzeja vadītāja Ilze Martinsone norāda, ka aizsākumi meklējami 50. gados.

"Pārmaiņas pasaulē reāli sākās 50. gadu vidū. Padomju Savienībā ļoti konkrēti – ar Staļina nāvi. Lai šie notikumi mūs nemaldina. Mēs reizēm domājam, ka dzīvojām šeit dzelzs priekškara viņā pusē un ar mums te notika kaut kas unikāls. Nē! Pasaules procesi bija ārkārtīgi saistīti," skaidro Martinsone.

Izstāde „Uz lielās dzīves trases" dod iespēju iepazīties ar 20. gadsimta 60. gadu priekšmetisko vidi, kas spilgti raksturo tālaika sabiedrības jaunos estētiskos ideālus – 50. gadu mākslai tipisko naturālismu un retrospektīvo stilistiku nomainīja „lineāri ģeometriskais" stils. Ideālu maiņu lielā mērā noteica ekonomikas, tai skaitā vieglās rūpniecības attīstības strauji pieauguma tempi, kosmosa apgūšana, zinātniski tehniskais progress. Šī iemesla dēļ izstādes nosaukumam likās tik atbilstoša Ojāra Vācieša dzejas rinda „Uz lielās dzīves trases" no viņa populārā dzejoļa „Meitene no manas klases".

Kā zināms, tieši 1960. gados PSRS un, protams, Latvijā jūtami pieauga mākslinieka noformētāja loma rūpniecībā. Sadarbībā ar inženieri konstruktoru un tehnologu, lietojot modernos materiālus, viņam bija jārada mākslinieciski kvalitatīvi plaša patēriņa preču paraugi, kas atbilstu masveida ražošanas prasībām, pasaules standartiem un aktuālām modes vēsmām. Šādi augsti kritēriji tika izvirzīti arī lietišķai grafikai. Kļuva aktuāli veidot vienotu grafiskā noformējuma paketi – tapa daudzu uzņēmumu, veikalu „firmas" zīmes, iepakojumu dizains, kas veicināja gan produkcijas, gan pašas iestādes atpazīstamību sabiedrībā. Šīs desmitgades sadzīves priekšmetiem raksturīgas neordināras formas, ko papildina spilgti krāsu salikumi un līdz minimumam reducēts, ģeometriski stilizēts zīmējums.

Tāpat 60. gadu keramika, porcelāns un tekstilmāksla atspoguļo šīs tendences. Darbu kompozīcijās plaši tika pielietots izteikti lineārs zīmējums abstrahētu dabas tēlu radīšanai. Šādu pavērsienu nenoliedzami sekmēja politiskā klimata izmaiņas PSRS – tā saucamais Hruščova „atkusnis", kad māksliniekam tika piešķirta nosacīti brīvāka radošo izpausmju amplitūda visās mākslas nozarēs.

Dekoratīvās mākslas priekšmeti, grafiskā dizaina paraugi, autoru skices, poligrāfiski tiražēti izdevumi, plakāti, pastkartes un interjeru fotogrāfijas apliecina 60. gadu grafiskās valodas – „lineāri ģeometriskā" stila – visaptverošo klātbūtni kā cilvēka ikdienā, tā arī praktiski visās mākslinieciskās jaunrades jomās.

Plašais eksponātu klāsts atlasīts no Dekoratīvās mākslas un dizaina muzeja, Valsts kultūras pieminekļu aizsardzības inspekcijas, Latvijas Arhitektūras muzeja, Latvijas Mākslinieku savienības muzeja, Latvijas Mākslas akadēmijas Informācijas centra, Keramikas un Tekstilmākslas nodaļas fondiem, Latvijas Nacionālās bibliotēkas, Rīgas pašvaldības kultūras iestāžu apvienības Rīgas Porcelāna muzeja, Latvijas Valsts arhīva krājuma, darbu autoru un privātām kolekcijām.

Izstāde būs skatāma līdz 2. februārim.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti