Kas notiek ar Valsts prezidenta lomu valdības tapšanā un valsts attīstību?

Egils Levits, Rūta Muktupāvela, Maksims Jegorovs, Ivars Austers, Agris Bitāns

Jānis Domburs 16.novembris, trešdiena 21:15

«Dati liecina par nopirktiem sekotājiem»: kā politikas jaunpienācējs Mairis Briedis sociālajos tīklos ieguvis miljoniem sekotāju

No partijas "Saskaņa" saraksta gaidāmajās 14. Saeimas vēlēšanās startējošā deputāta kandidāta Maira Brieža atbalstītāju skaits sociālajos medijos šovasar strauji pieauga. Portāla "Delfi" sociālo tīklu profilu satura redaktors Jānis Sildniks raidījumā "Kas notiek Latvijā?" izteica pieņēmumu, ka vismaz daļa no lielā jauniegūto piekritēju skaita ir nopirkti, jo nekas neliecinot, ka bokseris pēkšņi būtu kļuvis tik daudz reižu populārāks. Savukārt citi raidījuma dalībnieki norādīja, ka, viņuprāt, būs interesenti vērot, kā "Saskaņas" vēlētājs Briedi novērtēs, jo, neraugoties uz it kā pieaugošo boksera popularitāti sociālajos tīklos, šīs partijas piekritēji, iespējams, nemaz nesaprot, ko īsti bokseris Briedis dara politikā.

Deputāta kandidāts Mairis Briedis 14. Saeimas vēlēšanās startēs no partijas "Saskaņa" saraksta, bet viņa pagājušajā vasarā īsā laika sprīdī ļoti ātri bez acīmredzama pamata pieaugošā sekotāju skaita dinamika liecina par iespējamām manipulācijām sociālajos tīklos. Jāņa Sildnika mikroblogošanas vietnē "Twitter" augusta beigās publicētie dati liecina, ka Briedim jūlijā strauji izlēma sākt sekot aptuveni 700 tūkstoši "cilvēku" jeb precīzāk – "Instagram" kontu. Piemēram, konkrētā 10 dienu griezumā, pēc Sildnika rakstītā, Briedis ieguvis no 95–107 tūkstošiem jaunu sekotāju.

"Janvārī no kaut kādiem zem 100 tūkstošiem sekotāju ļoti strauji viņš ir uzkāpis līdz 2,6–2,7 miljoniem. Visi dati liecina, ka tie ir vienkārši nopirkti kaut kādā mājaslapā "lētifolloweri.com", jo nekas neliecina, ka viņš būtu ļoti strauji kļuvis 27 vai cik reižu populārāks," politikas jaunpienācēja Brieža manipulācijas sociālajos tīklos 14. septembra diskusijā "Kas notiek Latvijā?" komentēja Sildniks.

Uz raidījuma vadītāja komentāru, vai tā varētu būt manipulācija, ko Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs nebūtu uzskaitījis, "Delfi" sociālo tīklu profilu satura redaktors atbildēja apstiprinoši. Ņemot vērā, ka šis būtu maksas pakalpojums, Sildinks piebilda, ka izmaksas varētu būt aptuveni 100 dolāri par 100 000 sekotāju ieguvi. Tāpat viņš norādīja, ka šie dati ir gūti tieši no Brieža profila sociālajā tīklā "Instagram", kamēr vietnē "TikTok", kur bokseris arīdzan ir aktīvs, sekotāju skaits nepieauga vispār.

Uz jautājumu, vai saistībā ar citām partijām un politiķiem arī var novērot ko līdzīgi aizdomīgu, Sildniks gan atbildēja, ka pagaidām to neesot novērojis. "Es esmu skatījies, bet tā, ka kāds sev vairākus miljonus nopirktu… To ir ļoti viegli redzēt, ka tie sekotāji pienāk tādā vertikālā formā, jo, ja viņš izdarītu kaut ko globāli milzīgu un tiešām cilvēki sāktu viņam sekot, viņi nāktu pa dienām, nedēļām, bet šeit viņi pienāk no pirmdienas līdz ceturtdienai un tad turpina stagnēt," novēroto raksturoja sociālo tīklu eksperts.

Savukārt politiskās reklāmas kolekcionārs Didzis Rudmanis atzina, ka būšot interesanti vērot, kā partijas "Saskaņa" vēlētājs Briedi novērtēs.

"Te jau iezīmējās tas, ka "Saskaņas" vēlētājs, iespējams, nesaprot, ko viņš dara politikā. Es minētu, ka viņš nešķiet īpaši ticams. Viņš ļoti labs kandidāts būtu starp TOP svītrotākajiem kandidātiem," vērtēja Rudmanis.

Viņš gan atzīmēja, ka tas Briedim neliedz iekļūt Saeimā jebkurā gadījumā. Rudmanim piekrita arī Jānis Sildniks, izsakot vērtējumu, ka Mairis Briedis ir "šo vēlēšanu Andris Kivičs", kurš 13. Saeimas vēlēšanās Rīgas sarakstā startēja politiskās apvienības "KPV LV" sastāvā.

Portāla RUS TVNET galvenā redaktore Ērika Staškeviča uz šādu piezīmi atbildēja, ka to pašlaik nevarot zināt, jo, lai izsvītrotu Mairi Briedi, personai vispirms vajadzētu balsot par "Saskaņu". "To nedarīs latviešu vēlētājs masveidā," viedokli izteica Staškevica. "Ja tu kaut kādā veidā izdomāji balsot par "Saskaņu", tad ir liela varbūtība, ka tev simpatizē šī atpazīstamā seja, sportists, profesionālis," sacīja redaktore, piebilstot, ka, viņasprāt, Briedis nemaz nebūs izsvītrotākais kandidāts.

Lai uzlabotu izpratni par manipulācijām sociālo mediju platformās, NATO Stratēģiskās komunikācijas izcilības centrs "StratCom" atkārtoti veicis eksperimentu ar mērķi novērtēt sociālo mediju iespējas stāties pretī platformu manipulācijai 2021./2022. gadā. Pētījuma veicēji nopirkuši "neautentisku" darbību sociālajos medijos 46 publikācijās sekojošās platformās: "Facebook", "Instagram", "Youtube", "TikTok" un "VKontakte".

Pētījuma rezultāti liecina, ka joprojām ir vienkārši nopirkt viltus "iesaistes" sociālo mediju platformās. Par cenu 279 eiro eksperimenta veicēji saņēma "neautentisku iesaisti" sekojošā formā: 1385 komentāri, 13 859 atzīmes "patīk", 93 009 skatījumus un 5808 dalīšanās ar saturu "Facebook", "Instagram", "Youtube", "TikTok" un "VKontakte". Tas ļāva identificēt 9846 kontus, kas tika izmantoti manipulācijai sociālajos medijos. No nopirktajām 114 061 viltus "iesaistēm" vairāk nekā 96% saglabājās tiešsaistē un aktīvas vēl četras nedēļas pēc to publikācijas.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti