"Rail Baltica" finanses, piedāvātie pamattrases risinājumi un riski, ko radītu projekta nepabeigšana līdz 2030. gadam bija 2. oktobra raidījuma "Kas notiek Latvijā?" temats. Diskusijā valdību pārstāvēja trīs ministri – satiksmes ministrs Kaspars Briškens ("Progresīvie"), finanšu ministrs Arvils Ašeradens ("Jaunā Vienotība") un ekonomikas ministrs Viktors Valainis (Zaļo un Zemnieku savienība), projekta iedzīvinātājus – Satiksmes ministrijas valsts sekretāres vietniece "Rail Baltica" jautājumos Kristīne Malnača, "RB Rail" valdes locekle Kitija Gruškevica un "Eiropas Dzelzceļa līnijas" (EDzL)valdes priekšsēdētājs Ēriks Diļevs. Raidījumā piedalījās arī Parlamentārās izmeklēšanas komisijas "Rail Baltica" projekta parlamentārās kontroles nodrošināšanai priekšsēdētājs, Saeimas deputāts Andris Kulbergs ("Apvienotais saraksts").
Diskusijas būtiskākās epizodes var noskatīties, spiežot uz saitēm laika līnijā:
- Valdībai tiks piedāvāts lemt par "Rail Baltica" risinājumu, kura īstenošanas izmaksas varētu pārsniegt 6,4 miljardus eiro, apliecina satiksmes ministrs.
- Viktors Valainis: ZZS atbalstīs tādu "Rail Baltica" projekta variantu, kādu iespējams īstenot jau pieejamā budžeta ietvaros.
- Kas ir "Rail Baltica" pamattrase? Versijas atšķiras.
- Lēmuma nepieņemšana izmaksā miljonu eiro dienā, lēš opozīcijas deputāts Andris Kulbergs.
- "Nākotnes vilciens" vai sapnis par to?
- "Rail Baltica" arvien nav nedz ekonomiskā pamatojuma, nedz biznesa plāna, apšaubot "Boston Consulting Group" kompetenci, pauž finanšu ministrs Arvils Ašeradens.
- "Es vadu projekta vadības grupu!"
- Briselē dzirdēta neizpratne par Latvijas puses vilcināšanos ar lēmumu pieņemšanu.
- Arvila Ašeradena vērtējumā, bez "Rail Baltica" trases Rīgā pirmajā posmā var iztikt. "Atrisinām pamattrasi, mums ir pienākumi gan pret igauņiem, gan pret lietuviešiem," tā ministrs.
- EDzL valdes priekšsēdētājs Ēriks Diļevs: "Rail Baltica" varētu pretendēt uz papildu finansējumu no Eiropas.
- "Daļa no šīm izmaiņām var būt, es atvainojos, arī punkti un komati, kas neietekmē galaizmaksu rezultātu," "RB Rail" valdes locekle Kitija Gruškevica nepiekrīt pārmetumiem par projektētāju lomu dzelzceļa projekta kavēšanā.
- Ekonomikas ministrs Viktors Valainis un "RB Rail" valdes locekle diskutē par būvniecības prasību ietekmi un iespējām tās mainīt. Tikmēr Ēriks Diļevs atgādina, ka vēl 2022. gadā projekta ieviesēji piedāvājuši pieņemt īpašu "Rail Baltica" likumu, lai kavēkļus mazinātu.
- Arvils Ašeradens pavēsta, ka, Finanšu ministrijas ieskatā, brīdinājumi, ka "Rail Baltica" projekts jāpabeidz 2030. gadā, ir pārspīlēti.
- Kas secināts, pētot iespējas daļu no "Rail Baltica" uzbūvēt, izmantojot publisko un privāto partnerību?
- "Man bija jākaunas," Andris Kulbergs par sarunu ar Igaunijas parlamenta deputātiem.
- Kurš atbildīgs par "Rail Baltica" apsaimniekošanas modeļa radīšanu?
- "Budžetā naudas nav un nebūs," finanšu ministrs atbild deputātam Andrim Kulbergam.
- Arvils Ašeradens mudina "RB Rail" un Satiksmes ministriju nosaukt lielāko algu saņēmējus "Rail Baltica" projektā. Kitija Gruškevica šo pamudinājumu sauc par nekorektu.
- Strīds par Kaspara Briškena atbildību, "Rīgas cilpu" un ieceri būvēt vienu sliežu pāri.