Diskusijā piedalījās Klimata un enerģētikas ministrijas valsts sekretāre Līga Kurevska, ministrijas parlamentārais sekretārs Jānis Irbe, satiksmes ministra Kaspara Briškena padomnieks Jānis Meirāns ("Progresīvie"), "Auto asociācijas" valdes priekšsēdētājs, Saeimas deputāts Andris Kulbergs ("Apvienotais saraksts"), biedrības "Latvijas Klimata neitralitātes klasteris 2050" vadošais pētnieks, ekonomists Justs Dimants un tehnoloģiju bloga "Kursors.lv" vadītājs Kristaps Skutelis.
Diskusijas nozīmīgākās epizodes var noskatīties, spriežot uz saitēm laika līnijā:
- Klimata un enerģētikas ministrija sagaida, ka 2030.gadā elektroauto īpatsvars Eiropā būs robežās no 15% - 30%.
- Cik maksās transporta zaļināšana un kurš par to maksās?
- "Lētas un kaut cik izmantojamas elektromašīnas šobrīd vēl nav pieejamas", tā uzskata Kristaps Skutelis.
- Andris Kulbergs saka, ka nav iespējams sasniegt 2030.gada klimata apņemšanos transporta jomā.
- Lai elektroauto īpatsvars Latvijā sasniegtu 5%, valstij atbalsta maksājumiem būtu jāatvēl vēl apmēram 160 miljonus eiro, aprēķinājis Justs Dimants.
- Līdz 2030.gadam Latvija nonāks līdz "piesārņotājs maksā" principam un nodokļu politika pret piesārņojošākajiem transportlīdzekļiem mainīsies, saka Jānis Meirāns.
- Ja automašīna rada līdz 130 CO2 g/km izmešus, tad ekspluatācijas nodoklim būtu jābūt nullei, uzskata Andris Kulbergs, norādot, ka vienīgā iespēja izmešu samazināšanai ir autoparka atjaunināšana.
- "Ja mēs degvielas nezaļinām, tad mums dīzeļa pieauguma cena uz 2030.gadu ir 32 centi," norāda Līga Kurevska.
- Jānis Meirāns aicina pārsēsties uz sabiedrisko transportu, bet pārvadāto pasažieru skaits 2023.gadā ir mazāks nekā 2019.gadā.
- Ja sabiedriskais transports būs ātrāks un ērtāks par autotransportu, tad cilvēki to arī izvēlēsies, saka Kristaps Skutelis, norādot, ka šobrīd tas tā nav.
- Jānis Irbe neuzskata, ka pārējo Latviju "jāatstāj mierā", bet piekrīt, ka Rīgā transporta emisiju samazināšanā var izdarīt visvairāk.
- Klimata un enerģētikas ministrijas pārstāvji nespēj atbildēt uz jautājumu, cik maksās 2030.gada SEG emisiju mērķu nesasniegšana.
- Pieprasījums rada piedāvājumu, saka Justs Dimants, runājot par "zaļo" degvielu ieviešanu.
- Kāpēc Klimata un enerģētikas ministrija Nacionālajā enerģētikas un klimata plānā 2021.-2030.gadam prognozē, ka 2030.gadā Latvijā jābūt 20 000 elektroauto?
- Līga Kurevska norāda, ka valsts visiem automašīnas neuzdāvinās, taču elektroauto cenai samazinoties, pieaugs to pārdošanas apjomi.
- Atbalsta mehānismos aizmirstas smagās automašīnas, bet diskusijas dalībnieki piekrīt, ka smagās mašīnas ir jāzaļina.
- "Zaļākas degvielas un mazāk braucam", galvenos virzienus, runājot par tuvāko transporta nākotni, nosauc Līga Kurevska.