Sadaļas Sadaļas

Grauds – maizes sākums

Maize sākas no graudiem, savukārt grauds sastāv no vairākām daļām. Turklāt rudzu un kviešu graudi atšķiras ar dažādu vielu satura daudzumu, līdz ar to arī ietekmi uz organismu. 

Zināmākā grauda daļa ir dīglis, taču tas veido tikai 14% no grauda - tikpat, cik tā apvalka daļa. Grauda lielākā sastāvdaļa ir endospermas - tā satur galvenokārt cieti, bet salīdzinoši maz olbaltumvielas (apmēram 10-15%) un pavisam nedaudz vitamīnus un minerālvielas. Tieši endosperma padara rudzu graudus atšķirīgus no citiem, proti, rudzu grauds atšķiras ar to, ka tam daļa šķiedrvielu ir arī endospermā.

Tauki meklējami grauda dīglī, kas tāpat satur nepiesātinātās taukskābes, kā arī sarežģītā vārdā dēvējamas vielas - fitosterolus, kas palīdz mazināt holesterīna līmeni. Dīglis satur arī E vitamīnu, nedaudz olbaltumvielas, šķiedrvielas un minerālvielas.

Grauda ārējā daļa jeb klija satur ļoti daudz šķiedrvielu. Šķiedrvielas graudā pārsvarā ir nešķīstošas un ir ļoti nepieciešamas zarnu veselībai. Bet graudi satur arī šķīstošās šķiedrvielas, kas piedalās ļoti daudzu svarīgu organisma funkciju regulēšanā.

Šķīstošām šķiedrvielām ir prebiotiska iedarbība – proti, tās veicina tā saucamo „labo baktēriju” vairošanos zarnās. Tas nozīmē, ka zarnās veidojas bioloģiski aktīvas vielas, kas uzsūcas un palīdz pasargāt sirds asinsvadu sistēmu, piedalās svara regulēšanā un pat kavē vēža veidošanos. Klijas satur arī olbaltumvielas, B grupas vitamīnus, daudz minerālvielu (magniju, dzelzi, cinku, mangānu, selēnu) un citas bioloģiski aktīvu vielu. Te arī izpaužas atšķirtība starp pilngraudiem, kas satur visas trīs grauda daļas, un rafinēto miltu produktiem, kas galvenokārt satur tikai endospermu.

Ir daudz un pamatīgi pētīta pilngraudu iedarbība uz veselību. Un noskaidrots, ka tie ir ļoti svarīgi sirds un asinsvadu sistēmai. Lietojot uzturā pilngraudus, kas bagāti ar šķiedrvielām, tiek uzņemti tā sauktie pareizie ogļhidrāti. Tāpēc regulāra pilngraudu produktu lietošana uzturā mazinot risku saslimt ar sirds asinsvadu slimībām.

Liekais svars un aptaukošanās nepiemeklē tik daudz rupjmaizes ēdājus, jo lielais šķiedrvielu daudzums nodrošina to, ka organismā uzsūcas mazāk kaloriju. Tā apēstais ēdiens ilgāk uzturas kuņģī, saglabā sāta sajūtu un rezultātā cilvēks mazāk pārēdas.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti
Virtuve
Dzīve & Stils
Jaunākie
Interesanti

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt