Rīta Panorāma

Skype intervija ar Kristapu Bedrīti

Rīta Panorāma

16. maijā akcija «Lielā talka». Intervija ar Vitu Jaunzemi

Augi dabā imunitātes stiprināšanai

Gārsa, virza, nātre: pagatavo veselīgus salātus no nezālēm!

Covid-19 pandēmijas laikā arvien vairāk cilvēki domā par savas imunitātes stiprināšanu. Viens no veidiem, kā padarīt organismu spēcīgāku, ir dažādu svaigu augu lietošana uzturā. Tā ir pamatīga vitamīnu deva, kas aug mums visapkārt.

Pavasaris, kad apkārt viss plaukst un zied, ir īstais brīdis imunitātes stiprināšanai. Farmācijas doktore Vija Eniņa iesaka šobrīd vairāk uzturā lietot zaļumus, kas izauguši mūsu dārzos vai brīvā dabā. Pat tādi augi, kuriem ikdienā nemaz nepievēršam uzmanību, patiesībā ir ēdami un nāks tikai par labu mūsu imunitātei.

 “Šeit ir klāsts četru cilvēku pusdienām, salātiem. Kas tad tajos ir iekšā? Pirmkārt, gārsa. Salātiem derēs tieši tās lapiņas, kas vēl nav īsti izpletušās. Tādas kā sakļāvušās kopā. Tās būs enerģētiski visbagātākās, vissulīgākās. Pienenei ir nedaudz pavēls, bet vēl šur un tur ēnā var atrast. Virza – smuka nezāle, tik grūti ravējama. Nevajag atstāt ravēšananai, vajag apēst tagad,” mudina Eniņa.

Staigājot pa dārzu, pļavām vai mežu, iespējams vēl atrast ļoti veselīgus zaļumus, tostarp, nātri. “Augu karaliene nātre. To jau gan pazīst visi, arī tie, kas augus nepazīst. Nātres lapiņas šādos salātos arī ir ļoti labas. Dzelzs avots. Vēl var pieminēt skābenes. Tās gan daļēji arī ir kā kultūraugs. Tāpat savvaļā aug tāds interesants augs – ķiplocene. Ļoti īpatnējas lapiņas. Pašlaik sāk ziedēt skaistiem baltiem ziediņiem. Brīnišķīga ķiploku garša,” stāsta farmācijas doktore.

Alternatīva ķiplocenēm ir lakši - gan tikai tad, ja tie auguši savā dārzā, nevis mežā. Dabā tos ievākt ir aizliegts – aizsargājami augi.

“No kultūraugiem pieliksim klāt noteikti lociņus.  Kāda dille jau ir pabāzusi deguntiņu. Izmantosim selerijas lapiņas, pētersīļa lapiņas. Man pa laikam patīk arī kāds indīgais augs. Strutene. Uz šo lielo zaļumu dažādību viena strutenes lapiņa nevienu nenoindēs.  Tieši otrādi, būs labums. Varam pielikt garšai kādu piparmētras lapiņu un gaiļbiksītes lapiņas,” rosina Eniņa.

Saliek to visu kopā, sagriež, sajauc ar krējumu vai eļļu, var pievienot arī tomātus, gurķus, rukolu un vitamīniem, minerālvielām un antioksidantiem bagāti salāti imunitātes stiprināšanai ir gatavi. Nav obligāti katru dienu jāēd visi šie augi, ēdam tos, kas ir tuvumā pieejami.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Virtuve
Dzīve & Stils
Jaunākie
Interesanti