4. studija

Cik mēnešus jāgaida garantijas remonts?

4. studija

4. studija

No pircējiem slēpj informāciju par... kartupeļiem

Atšķirībā no tirgus veikalos bieži nenorāda kartupeļu šķirnes

No franču valodas tulkojot, kartupelis nozīmē “zemes ābols”. Veikalā pie āboliem redzam norādītas dažādas šķirnes, piemēram, “Paul Red”, “Gala”, “Granny Smith”, bet pie kartupeļu stenda līdzīgu norāžu nav un lielveikalos nesteidz solīt tos ieviest.

Latvijā kartupeļu audzētāji priekšroku dod aptuveni 50 dažādām šķirnēm, taču to skaits pasaulē pārsniedz tūkstoti, un arī pie mums ik gadu tiek izmēģināts kas jauns. Atšķirības starp šķirnēm slēpjas ne tikai izturībā pret kaitēkļiem, bet arī miltainībā un ūdens daudzumā, kas būtiski ietekmē gan garšu, gan arī gala produkta konsistenci.

“Kartupeļos miltainumu galvenokārt nosaka cietes daudzums, bet ne tikai. Dažādām šķirnēm, protams, tas mainās. Cepot kartupeļus, īpaši, ja mēs gribēsim pagatavot kartupeļus frī, tur ir svarīgas pavisam citas īpašības nekā vārot. Vārot kartupelī ir svarīgs ne tikai miltainums, bet arī, lai tie pietiekoši ātri izjuktu, it īpaši, ja mēs gatavojam kartupeļu biezputru. Ja šādu kartupeli mēs mēģināsim uzcept vai pagatavot kartupeļus frī, tur sanāks vairāk biezputra un nekas labs uz pannas,” skaidro Latvijas Lauksaimniecības universitātes (LLU) Pārtikas tehnoloģijas fakultātes docente Solvita Kampuse.

Tirgū pie kartupeļiem atrodamas norādi par to, kādas šķirnes tiek tirgoti. Taču veikali šajā jomā slinko.

“Es zinu, ka ir daudzi Latvijā cilvēki, kuri tradicionāli ir pieraduši pie kaut kādām savām iemīļotajām šķirnēm un viņi arī ļoti labprāt redzētu veikalā tieši šīs šķirnes. Būtu ļoti palīdzīgi, ja tur būtu uzrakstīta gan šķirne, gan tas, kam tā ir piemērota. Jo nopērkot kartupeli kā tādu, var kādreiz būt arī vilšanās, ka nesanāk cerētais,” norāda Kampuse.

Tātad kartupeļu šķirnes var būtiski ietekmēt pagatavojamo ēdienu.

Bet kāpēc veikalos šo noderīgo informāciju neatrodam?

“Pašlaik mēs vadāmies pēc vairākuma pieprasījuma, ka cilvēkiem svarīga ir izcelsmes valsts, ne tik ļoti produkta specifika, specifiskā garša. Tas ir tāds gaumes jautājums. Varbūt kartupeļi ir tas produkts, kur garšas nianses tik ļoti neatšķiras. Tāpēc mēs vairāk klasificējam pēc tā, no kurienes tas nāk un vai tas ir jaunais kartupelis,” skaidro SIA "Maxima Latvija" komunikācijas vadītāja Liene Dupate-Ugule.

Taču garšas un konsistences nianses var atšķirties pat ļoti.

Tikmēr “Rimi” veikalu tīkls uz visu lūkojas no birokrātiskās puses – norādīt kartupeļu šķirni neviens nav licis. “Likumdošana to neprasa, jo šī ir produktu grupa, kur tiešām patēriņš un apgrozījums ir ļoti liels. Un ir ļoti grūti izsekot tam, kāda konkrētā šķirne ir šobrīd plauktā,” skaidro “Rimi” sabiedrisko attiecību pārstāve Dace Preisa.

Atsevišķos gadījumos kartupeļu šķirnes tiek norādītas, bet tie vairāk esot izņēmumi. “Šķirni veikalu plauktā mēs varam redzēt tādā gadījumā, ja šis produkts jau ir fasēts. Tur tātad ražotājs ir norādījis uzlīmi, kur pircējs padziļinātas intereses gadījumā var redzēt, kas tā ir par šķirni,” stāsta Preisa.

LTV raidījums “4.studija” gan pārliecinājās, ka ne visiem fasētajiem kartupeļiem šķirnes ir norādītas. Bet tā kā neviens to nepieprasa, neskaidra paliek pat visizsmalcinātāko kartupeļu šķirne.

Bet vai tuvākajā laikā būtu iespējams arī veikalos pie kartupeļiem norādīt, ja ne šķirni, tad vismaz to labāko pielietojumu?

“Tas ir varbūt ierosinājums, par to var padomāt nākotnē. Tuvākajā laikā neplānojam mainīt. Mēs vadāmies pēc tā, ko vairums pieprasa. Tā attiecīgi ir šī izcelsmes valsts, kur tas ir audzēts,” saka “Maxima” pārstāve.

“Tā tomēr ir tāda specifika, ko mēs atstājam pašu klientu ziņā, un no ražotāja mēs tomēr nepaģēram šādu specifisku prasību,” saka “Rimi” pārstāve.

Saistītie raksti
0 komentāri
Pievienot komentāru
Komentēt vari ar kādu no saviem sociālo mediju profiliem
Virtuve
Dzīve & Stils
Jaunākie
Populārākie
Interesanti