Piesārņotās dūņas, ko ceļ ārā no Karostas kanāla grunts, specīgi un nepatīkami smako. Tas ir vēsturiskais mantojums, ko Liepājā atstājusi Padomju Savienības kara flote, kuras pārziņā no 1945. līdz 1994.gadam bija Karostas kanāls kā slēgta militāra teritorija.
Karostas kanāls ir viena no piesārņotākajām vietām Latvijā, un veiktās izpētes rāda, ka dūņas ir piesārņotas ar naftas produktiem un smagajiem metāliem. “Šeit mēs no baržām pārsūknējam nogulumus, pievienojot ūdeni un pārstrādes laukumu. Tur pārstrādājam iegūto masu, jau dalot frakcijās un atdalot ūdeni. Atūdeņojam visas nogulsnes, kas iegūtas no ostas akvatorijas,” pastāstīja apvienības “Eko osta RR” projekta vadītājs Jānis Purkalns.
Pilotprojektu “Liepājas ostas Karostas kanāla gultnes attīrīšana no piesārņojuma un tālākas darbu tehnoloģijas noteikšana” īsteno personu grupa “Eko osta RR” un darbi notiek 10 hektāru platībā. “Visas iepriekšējās tehnoloģijas, kas izstrādātas pēdējo 10 gadu laikā, bija vairāk teorētiskas. Šī projekta ietvaros pārbaudīsim vairākas tehnoloģijas jau rūpnieciskos apmēros,” norādīja Liepājas speciālās ekonomiskās zonas pārvaldes Investīciju un mārketinga daļas vadītājs Ivo Koliņš
Darbus ievērojami apgrūtina mazizmēra priekšmeti, kas atrodas dūņās, tos atsijā ar vairāku filtru palīdzību. “Ir vairāki sieti, caur kuriem šie atkritumi tiek atdalīti un uz transporta lentas attīrīti,” norādīja “Eko osta RR” pārstāvis Andrejs Laškovs.
Šobrīd projekta īstenotāji pārbauda vismaz trīs dažādas piesārņoto dūņu izsmelšanas, separācijas jeb attīrīšanas un noglabāšanas tehnoloģijas. Darbi jāpabeidz līdz gada beigām.