Mednieki nevar transportēt ar ĀCM inficētos mežacūku liemeņus uz to iznīcināšanas vietu

Mednieki joprojām nevar transportēt Āfrikas cūku mēra (ĀFC) inficētos meža cūku liemeņus uz to iznīcināšanas vietu. Tāpat pēc Pārtikas un veterinārā  dienesta (PVD) speciālās dedzināšanas iekārtas darbības pārtraukšanas arvien nav arī nevienas citas oficiālas vietas, kur kritušos slimos dzīvniekus var nogādāt. PVD ieskatā, minētie ierobežojumi radušies vien tādēļ, ka dažādas ministrijas vairākas likuma normas atšķirīgi interpretē. Tikmēr mednieki bažījas par pavasara tuvošanos un augstākiem slimības izplatības riskiem, ja slimie dzīvnieki ilgstoši būs jāiznīcina mežā uz vietas.

Mednieki nevar transportēt ar ĀCM inficētos mežacūku liemeņus uz to iznīcināšanas vietuSintija Ambote
    Jau vairākas nedēļas mežā uzietās kritušās meža cūkas vai nomedītos ar Āfrikas cūku mēri slimos dzīvniekus medniekiem nav iespējas transportēt uz PVD speciālo liemeņu utilizēšanas vietu jeb mobilo dedzinātavu Latgalē.

    Ar ierobežojumiem medniekiem jārēķinās jau kopš marta sākuma.

    PVD pārstāvis Mārtiņš Seržants skaidro, ka viens no iemesliem ir Valsts vides dienesta pēkšņais piesārņojošās darbības atļaujas pieprasījums dedzināšanas iekārtai. PVD lūgts arī veikt ietekmes uz vidi novērtējumu, kas izmaksājot vairākus tūkstošus eiro. Tāpēc, iespējams, meža cūku liemeņu iznīcināšanu tuvākajā laikā sāks pildīt kāds dienesta atzīts uzņēmums.

    ''Paātrinātā kārtībā Ministru kabinetā tika virzīta atļauja slēgt līgumu ar šo vienīgo atlikušo uzņēmumu Latvijā, kas var iznīcināt dzīvnieku blakusproduktus gan kvalitatīvi, gan pietiekamā apjomā. Šobrīd šis process ir saskaņošanas stadijā,'' saka Seržants.

    Bez PVD mobilās mežacūku krematorija darbības apturēšanas, tāpat arī vairs nevar slimo mežacūku līķus transportēt bez īpašas bīstamo kravu atļaujas. Vairākus gadus, kopš slimība Latvijā tiek apkarota, nedz PVD, nedz blakusproduktu pārstrādes uzņēmumiem, nedz medniekiem policija uz ceļiem nav pieprasījusi ievērot šo Eiropas starptautisko pārvadājumu prasību transportam, saka Seržants:

    ''Visas citas Eiropas Savienības valstis, kurās konstatēts ĀCM, pārvadā šo dzīvnieku līķus tikai saskaņā ar blakusproduktu transportēšanas likumdošanu un šo Eiropas valstu nolīgumu par bīstamo kravu starptautiskajiem pārvadājumiem ar autotransportu (ADR) prasības valstis iekšzemē parasti neievēro. Līdz šim arī mēs paļāvāmies uz blakusproduktu pārvadāšanas un iznīcināšanas normatīviem, taču pēc tam, kad pēkšņi par pārvadāšanu PVD ģenerāldirektoram sastādīja administratīvā pārkāpuma protokolu, mēs kā valsts iestāde pieņēmām lēmumu pārtraukt transportēt, ja cita institūcija uzskata, ka pārkāpjam likumu. To nevar tagad bez bīstamo kravu vadāšanas atļaujas darīt neviens – ne mednieki, ne pašvaldības, ne mēs.''

    Satiksmes ministrijas ieskatā, šādas kravas var pārvadāt tikai apmācīts personāls ar īpaši sertificētu autotransportu, un tas attiecināmas ne tikai uz starptautiskiem, bet arī uz iekšzemes pārvadājumiem. Savukārt Zemkopības ministrija šai interpretācijai nepiekrīt.

    Nesakārtotie normatīvi mednieku darbu paralizē jau teju mēnesi. Lai arī ir iespēja slimās cūkas sadedzināt un aprakt uz vietas, Mednieku asociācijas vadītājs Arvīds Barviks vērtē, ka tas bieži nav iespējams un rada lielākus Āfrikas cūku mēra izplatības riskus:

    ''Ir izveidojusies kurioza situācija vairāku normatīvu dažādu izpratnes dēļ, tas nozīmē - vai nu ministri nekontrolē situāciju savās iestādēs un nesaprot, kas un kā tiek veikts jau ilgu laiku, vai arī man nav cita skaidrojuma, kā šāda situācija var izveidoties. Šobrīd mednieki ir spiesti uz vietas rakt bedres vai mēģināt sadedzināt. Tas nav vienkārši - gan sasalums, gan pavasara šķīdonis nav īstais brīdis, kad rakt bedres mežā. No slimības izplatības drošāk, protams, ir dedzināt, lai nekas tālāk neizplatītos. Tagad gaidām risinājumu šai situācijai.''

    Saistībā ar iespēju transportēt slimo mežacūku liemeņus uz to sadedzināšanas vietu pēc līdzšinējās kārtības, nevis starptautiskām prasībām, valdība jau ir apstiprinājusi grozījumus Bīstamo kravu aprites likumā, un par to vēl būs jālemj Saeimai.

    Kļūda rakstā?

    Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

    Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

    Vide un dzīvnieki
    Dzīve & Stils
    Jaunākie
    Interesanti