Latvijas dzinējsuņa atdzimšana - strīdu krustugunīs

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 9 gadiem.

Latvijas dzinējsuņa nākotne ir apdraudēta, šobrīd to ir mazāk nekā simts, un lai gan Zemkopības ministrija gatava runāt par atbalstu šķirnes glābšanai, to pašlaik bremzē divu kinologu organizāciju nespēja vienoties par veicamo darbu.

Latvijas dzinējsuns, agrāk saukts arī par Kurzemes dzinēju, ir vienīgā Latvijā radītā suņu šķirne. Tā izveidota 17. gadsimtā Kurzemes hercogistē pēc hercoga Jēkaba Ketlera iniciatīvas. Līdz pat pagājušā gadsimta sākumam tā bija izplatītākā medību suņu šķirne Latvijas teritorijā, tomēr karu haosā šķirne teju izzuda.

Pirmie darbi pie šķirnes atjaunošanas sākti pēc Otrā pasaules kara, toreiz aktīvisti atlasīja 40 šķirnes pārstāvjus un centās tos pavairot. Agrāko dzinēju popularitāti nesasniedza, bet šķirni saglabāt izdevās.

Šī brīža projekts par Latvijas dzinējsuņa šķirnes atjaunošanu sākās pēc pašu audzētāju signāla Zemkopības ministrijai, ka šī Latvijā radītā šķirne izmirst. Ministrija pārstrādāja Ciltsdarbu un dzīvnieku audzēšanas likumu, lai arī mājdzīvnieki varētu iekļūt vietējo šķirņu sarakstos. Iepriekš tajos bija tikai lauksaimniecības dzīvnieki, piemēram, Latvijas brūnaļa un zilā govs.

Lauksaimniecības datu bāzē ir reģistrēti 74 Latvijas dzinēji, bet ministrija norāda, ka tie nav visi suņi, jo reģistrācija šajā datu bāzē līdz nākamajam gadam ir brīvprātīga un ne daudzi to izmanto. Mednieki lēš, ka suņu varētu būt vairāk, bet lai šķirni pavairotu, suņiem jāatbilst stingriem standartiem.

Latvijas Medību kinologu apvienības kinologs un Latvijas dzinējsuņu speciālists Andris Veļičko uzskata, ka suņu ir pietiekami, lai varētu strādāt pie šķirnes pavairošanas.

“Tie, kas vēlas tiešām strādāt ar Latvijas dzinējsuņiem, ir apvienojušies Latvijas dzinējsuņu klubā, biedrībā. Tajā ir vairāk nekā 30 biedri, uz šiem 30 biedriem ir vairāk nekā 50 suņi, no kuriem var izveidot 5-6 pilnīgi atsevišķas, neradnieciskas līnijas,” stāsta Veļičko.

Šādam scenārijam savukārt nepiekrīt Latvijas Kinologu federācija, kas norāda, ka šie suņi ir savā starpā radniecīgi un to krustošana var novest pie dažādām veselības problēmām.

“Mēs esam izstrādājuši šādu programmu, esam apzinājuši, kas ir jādara, kas ir jāapzina, kā ir jāveic krustošana, pirmreizēja krustošana, tad atgriezieniska krustošana. Mums ir pilnīgi skaidrs, ar kuru šķirni ir jākrusto, tā ir Slovākijas, slovāku kopols,” stāsta federācijas prezidente Vija Klučeniece.

Šis nav vienīgais punkts, par kuru organizācijas nespēj vienoties. Mednieki saka, ka Latvijas dzinējs ir ne tikai labs palīgs medībās, bet arī brīnišķīgs mājas mīlulis, kas labi saprotas ar bērniem, savukārt kinologu federācija to strikti uzskata par medību suni un par mājas mīluli to nevēlas saukt.

Ministrijā norāda, lai programmu uzsāktu, nevalstiskajām organizācijām ir jāvienojas par to, kā šķirni atjaunot - izmantojot tikai Latvijas dzinējus vai krustojot to ar citām šķirnēm. Tāpat arī jāvienojas par to, kura organizācija šo projektu īstenos.

Organizācijas arī norāda, ka, lai projektu īstenotu, būs nepieciešami naudas līdzekļi, un cer tos iegūt no valsts budžeta. Ministrijā gan par naudu vēl nerunā un norāda, ka parasti šādi projekti balstās uz brīvprātības principa un likumā nav teikts, ka nauda šiem projektiem būtu jāpiešķir.

“Par lauksaimniecības dzīvniekiem, tā ir lauku attīstības programma, un tas ir atbalsts lauksaimniecības dzīvniekiem. Suņi, kaķi - tie nav lauksaimniecības dzīvnieki. Tā ir katras dalībvalsts izvēle un, protams, ir jautājums, vai ir šis finansējums atrodams, vai nav,” skaidro Zemkopības Ministrijas pārstāve Gita Jansone.

Nākamā tikšanās projektā iesaistītajām pusēm paredzēta janvārī. Atliek cerēt, ka iesaistītās puses spēs vienoties par šķirnes glābšanas plānu, kamēr vēl ir ko glābt. 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti