98% Latvijā ievesto banānu nav audzēti videi draudzīgos apstākļos

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 8 gadiem.

Pircēji, iegādājoties banānus un mandarīnus, priekšroku dod cenai. Marķējums, ka šie augļi ir videi draudzīgi, ir otršķirīgs. Banāni un mandarīni Latvijā tiek plaši patērēti, taču retais aizdomājas par to, kādu ietekmi uz vidi atstāj šo augļu audzēšana plantācijās, kur tie uzsāk ceļu līdz eiropiešu vēderiem.

Uz ielas sastaptie cilvēki Latvijas Televīzijas raidījumam "Vides fakti" pastāstīja, ka banānus izvēlas pēc tā, cik tie ir dzelteni vai zaļi, taču marķējums gan netiek pētīts.

"Banāni ir lauksaimniecības kultūra, kurā visvairāk izmanto lauksaimniecības ķimikālijas. Tropiskajās valstīs, kur pamatā tiek audzēti banāni, arī daudzas no šīm ķimikālijām, kas Eiropā jau sen ir aizliegtas, tur joprojām tiek plaši lietotas, un tā arī ir viena no banānu audzēšanas lielākajām negatīvajām ietekmēm uz vidi," skaidro biedrības "Zaļā brīvība" vadītājs Jānis Brizga.

"Bieži vien cilvēki, kas strādā uz banānu laukiem, nav pasargāti, jo tās valstis ir ļoti nabadzīgas un strādājošajiem nav nekādu darba aizsardzības līdzekļu, nav apģērbu, traktori nav apsegti - tie ir atvērta veida, un nedzen cilvēkus prom no lauka, kad tiek veikta miglošana. Tas rada tādas veselības problēmas kā vēzis, endokrīnās sistēmas traucējumus un dažādas citas slimības, kas cilvēkiem rodas no šīs pastāvīgās pesticīdu iedarbības.

Katru gadu vairāki simti tūkstošu cilvēku slimo un iet bojā no nepareizas lauksaimniecības ķimikāliju lietošanas."

Nereti cilvēki, kuri strādā banānu mandarīnu vai apelsīnu plantācijās, saņem nesamērīgi mazu atalgojumu, bet ir marķējums, kas nodrošina, lai šiem darbiniekiem būtu adekvāta samaksa un darba apstākļi.

"Godīgās tirdzniecības kustība attīstījās visā pasaulē jau no sešdesmitajiem, septiņdesmitajiem gadiem, lai pasargātu šos zemniekus arī nabadzīgākajās valstīs. Tie, kas strādā šajās banānu, apelsīnu vai citās plantācijās, parasti audzē produktus patēriņam Rietumeiropā. Ir vairāki principi, kas viņiem ir jāievēro - pienācīga samaksa zemniekiem par to, ko viņi dara, kā arī dažādas darba drošības un vides aizsardzības prasības."

No visiem Latvijā ievestajiem banāniem vien 2% ir bioloģiski audzēti, bet atrast bioloģiski audzētus mandarīnus ir gandrīz neiespējami.

"Bioloģiskais ir attiecīgajā vidē audzis un no dabas uzņēmis to, kas ir apkārt, savukārt konvenciālais ir daudzas reizes ķimizēts augsnē, pret slimībām, transportēšanu, kas ir gan mūsu veselībai slikti, gan videi, gan strādniekiem, kas tur strādā. Trešās attīstības valstīs daudz slimo ar profesionālajām slimībām tikai tāpēc, ka šī ķīmija, ko viņi lieto, ir lielos apmēros," norāda bioloģiskās pārtikas piekritējs Ervīns Labanovskis.

"Lielākā ķīmija, kas nāk banānam, ir no transportēšanas, jo to novāc zaļu, apsmidzina ar ķīmiju, lai iekonservējas, tad banānu atved uz šejieni, pēc tam to ieliek konteineros, atkal smidzina, lai auglis sāktu gatavoties."

Bioloģiskie banāni ir krietni dārgāki, tomēr Pārtikas un veterinārais dienests (PVD) noraida gadījumus, kad šīs Bio uzlīmes tiek pārlīmētas. "Katrā gadījumā bioloģiskie produkti tiek izsekoti visos aprites posmos, sākot no ražotāja līdz pat patērētājam," norāda PVD Augu izcelsmes produktu, dzērienu un bioloģiskās lauksaimniecības uzraudzības daļas vecākā eksperte Adrija Sietiņsone.

"Ja runājam par ekoloģiskajiem, bioloģiskajiem produktiem, tad ir noteikts obligātais marķējums. Tā ir Eiropas logo zīmīte, kontroles institūcijas koda numurs un izcelsmes valsts. Gan patērētāji, gan mūsu Pārtikas un veterinārā dienesta inspektori seko līdzi šiem bioloģiskajiem produktiem. Akcents tiek likts, lai netiktu maldināti patērētāji, un PVD pēdējos gados īpašu vērību pievērš "Bio Eco" atsauces izmantošanai marķējumā."

PVD apgalvo, ka pēdējos gados nav atklāti gadījumi, kad tirgotāji viltotu uzlīmes, kas apliecina, ka augļi ir bioloģiski audzēti. Tātad, ja uz uzlīmes vai marķējuma redzams "bio" vai "organic", var būt droši, ka auglis ir bioloģiski audzēts.

Vēl viens svarīgs nosacījums - uzņēmuma nosaukumā nedrīkst izmantot terminus "bio" vai "eko", ja tas nav saņēmis sertifikātu par atbilstību, ka viņu tirgotā produkcija tiešām ir bioloģiska, bet vārdu dabīgs gan drīkst izmantot un tas nereti maldina patērētājus, un zūd ticība vārdiem - "bioloģisks" un "ekoloģisks".

Ir vēl kāda uzlīme, kas apliecina, ka plantācijas strādā ar videi draudzīgām metodēm: "Rainforest alliance logo" nozīmē, ka tiek domāts par lietus mežu un pasaules bioloģiskās daudzveidības saglabāšanu.

Lielākās eksporta valstis ir Ekvadora, Kolumbija un Kostarika, bet mandarīni visbiežāk tiek vesti no Marokas, Grieķijas un Spānijas.

Raidījums "Vides fakti" apsekoja vairākas banānu un Ziemassvētku laikā pirktāko augļu - mandarīnu - tirdzniecības vietas un secināja, ka gandrīz nekur nav atrodami augļi, kas būtu marķēti ar kādu no trim videi un cilvēkiem draudzīgajiem logo.

"Mums ir prioritāte piegādāt pircējiem to, kas viņiem ir nepieciešams. Tas nozīmē, ka viņš mūsu sortimentā varēs atrast gan "Bio" un "Eco" banānus, gan arī šo plašāka patēriņa preci, kam nav šis "Fair trade". Ja būs "Fair trade", tas visticamāk būs "Eco" un "Bio" segments, ko pircējiem vajadzētu meklēt mūsu veikalu plauktos," pavēstīja SIA "Rimi Latvia" sabiedrisko attiecību vadītāja Inga Bite.

"Mēs varam izsekot, no kurienes banāns nāk, lai tie būtu sertificēti un kvalificēti produkti. Par pārējo daļu mēs paļaujamies, ka ir institūcijas, kas ikdienā nodarbojas ar to, lai sekotu līdzi, kur un kādos apstākļos tie banāni tiek audzēti," sacīja SIA "Maxima Latvija" komunikācijas vadītājs Jānis Beseris.

Bioloģiski audzēti banāni ir krietni dārgāki, un, jo mazākas algas tiek maksātas cilvēkiem, kuri strādā plantācijās, jo lētāk šos augļus var pārdot pārpircējiem un veikalu ķēdēm, līdz ar to arī patērētāji maksā mazāk.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti