Rīta Panorāma

Rīta panorāma

Rīta Panorāma

Intervija ar Latvijas Apdrošinātāju asociācijas prezidentu Jāni Abāšinu

Dzelzceļa tilts – karos iznīcināts, bet vienmēr atjaunots

Dzelzceļa tilts – karos iznīcināts, bet vienmēr atjaunots

Viena no vietām un lietām, kam bijusi būtiska loma Latvijas vēsturē, ir Dzelzceļa tilts Rīgā. Kad tas ir tapis, cik reizes nopostīts, atjaunots, un kāds liktenis to gaida nākotnē?  

Pirms tilta izbūves Daugavas kreisajā krastā netālu no Nacionālās bibliotēkas ēkas atradās vilciena galastacija “Rīga – Jelgava”.

“Šogad mēs atzīmējam šai dzelzceļa līnijai 150 gadu jubileju. Protams, rodas jautājums - kā tikt otrā krastā. Šādos laika apstākļos gaidīja, kamēr ledus uzsals un tad varēs iet pāri droši. Vasaras mēnešos bija pontona tilts,” stāsta  “Latvijas dzelzceļa” pārstāvis Toms Altbergs.

Pirmais dzelzceļa tilts tika uzbūvēts 1872. gadā, šobrīd no tā palikuši vien balsti. 1902. gadā tika lemts – jābūvē jauns tilts, jo vecais bija pārāk šaurs.

Rīgas domes Pilsētas attīstības departamenta pārstāvis Aigars Kušķis stāsta, ka jaunais Dzelzceļa tilts tika atklāts 1914. gadā, tieši pirms Pirmā pasaules kara, un atradās tieši tajā pašā vietā, kur šobrīd.

Jaunajam dzelzceļa tiltam bija jauns veidols, arku konstrukcija līdzīga kā šobrīd redzamajam tiltam. Bija vairāk arku, jo pāri Zaķusalai un pāri mazajai Daugavai tā konstrukcija bija no kopnēm, kas veidotas arku veidā. Pirmais posms Daugavas labajā krastā bija paceļams, lai nodrošinātu kuģu satiksmi. Tika saglabāts arī vecais tilts. Tas vēlāk tika atvēlēts iedzīvotāju un tramvaja satiksmei.

Pirmajā pasaules karā abi tilti tiek uzspridzināti. Pēc kara notika atjaunošanas darbi. 2.pasaules karā laikā atkal tilti tika iznīcināti. Vecākais no dzelzceļa tiltiem vairs netika atjaunots. 

“1950. gadā tika atklāts un uzbūvēts tilts tāds, kāds tas ir redzams šodien. Uz jauniem balstiem, ar jaunām konstrukcijām. Daļēji līdzīgs sākotnējam tiltam. Šoreiz mazāk lokveida arku,” stāsta Aigars Kušķis.

No 2007. gada tilts tiek arī izgaismots, padarot to krāšņu diennakts tumšajā stundās. Realizējot “Rail Baltica” projektu, tieši blakus dzelzceļa tiltam Zaķusalas pusē plānots uzbūvēt vēl vienu tiltu ātrvilcienu satiksmei.

“Šis tilts būs savā ziņā neuzkrītošs, jo skaistais arkveida tilts ar svētku un ikdienas izgaismojumu nedrīkst tikt aizēnots vai nomākts, vai kaut kādā veidā kopēts ar jauno konstrukciju,” norāda Aigars Kušķis.

Projekts paredz, ka uz jaunā tilta tiks atvēlēta vieta gājējiem un riteņbraucējiem, lai iedzīvotāji var ērti nokļūt gan Zaķusalā, gan Daugavas otrā pusē.  

0 komentāri
Pievienot komentāru
Komentēt vari ar kādu no saviem sociālo mediju profiliem
Vēsture
Dzīve & Stils
Jaunākie
Populārākie
Interesanti