Dienas ziņas

Jēkabpilī plāno pārbūvēt pilsētas zaļo zonu

Dienas ziņas

Kārotais fotoattēls beidzas ar smagām traumām

Apkopo atmiņas par mazbānīti Zemgalē

Aicina dalīties atmiņās par dzelzceļa līniju Meitene – Bauska

Līdz 1950.gadiem mazbānītis bija viens no galvenajiem satiksmes līdzekļiem laukos. Atzīmējot šaursliežu dzelzceļa simto gadskārtu, Latvijas Dzelzceļa vēstures muzejs veido ekspozīciju un aicina dalīties atmiņās par dzelzceļa līniju Meitene – Bauska, par kuru aculiecinieku stāstu saglabājies vismazāk.

Atceroties mazbānīti, visbiežāk domājam par Viesīti un Ventspili, bet  šaursliežu dzelzceļa līnija bija arī Zemgalē. 1916. gadā vācu karaspēka izbūvētā 33 kilometrus garā lauku platuma dzelzceļa līnija savienoja Meiteni ar Bausku. „Bija normāli – divas stundas braucām 34 kilometrus,” atminas elejnieks Jānis.

Vietā, kur tagad Elejā ir degvielas uzpildes stacija, tolaik bijis mazbānīša depo, bet  sešdesmit centimetru platās sliedes šodien vestu pa labības laukiem.

Latvijas Dzelzceļa vēstures muzeja apkopotā informācija liecina, ka no Meitenes, kas mūsdienās vairāk zināma kā Eleja, līdz Bauskai bijušas deviņas stacijas. „Zinām par tūristu vilcieniem, kas 1930. gados, sevišķi 1934. gadā, kursēja uz Mežotnes, Bauskas, Rundāles pusi, bet to pašu aculiecinieku stāstu īsti nav. Mums trūkst tā emocionālā puse,” saka Latvijas Dzelzceļa muzeja ekspozīciju kuratore Ilze Freiberga.

Aicinājumam dalīties atmiņās atsaucās rundālnieki, kuri atceras, ka tolaik mazais bānītis bijis teju vai vienīgais pārvietošanās līdzeklis un līdz ar to arī iespēja iegūt izglītību. „Svētdienas vakarā, citreiz pirmdienas rītā pa dubļiem 3 kilometri līdz stacijai uz bānīti. Ar bānīti līdz Meitenei, tad stundu pagaida un sēžas vilcienā. Rīgā izkāpj un pāri ielai institūtā iekšā,” klāsta rundālniece Skaidrīte Grundule.

1930. gados vilcien sastāvā iekļauti arī divi speciālie vagoni piena un sviesta pārvadāšanai.  Šajā maršrutā mazbānītis savu darbību beidza 1961. gadā. 

Vēsture
Dzīve & Stils
Jaunākie
Interesanti