Sadaļas Sadaļas

Kā labāk dzīvot

Kaimiņi uzvedas pārāk skaļi: konflikta risināšanu vislabāk sākt ar draudzīgu sarunu

Kā labāk dzīvot

VAAD rīko kampaņu par augu aizsardzības līdzekļu atbildīgu lietošanu

Speciāliste mudina aizdomāties par apēstā cukura daudzuma saistību ar zobu veselību

Zobārste: Kariesa vienīgais iemesls ir cukurs

Agrāk kariesu uzskatīja par multifaktoriālu saslimšanu, bet tagad ir skaidrs, ka tas veidojas tikai uzņemtā cukura daudzuma un biežuma dēļ, Latvijas Radio 1 raidījumā “Kā labāk dzīvot” atklāja Rīgas Stradiņa universitātes Stomatoloģijas institūta Mutes veselības centra vadītāja, Latvijas Zobārstu asociācijas valdes locekle Egita Senakola. To var novērot arī dzīvniekiem – ja dod cukuru saturošus našķus, viņu zobi sāk bojāties.

Ļoti svarīgi, cik daudz un cik bieži uzturā tiek lietots cukurs. Ja cilvēkam ir četras pamatēdienreizes dienā un cukurs tiek uzņemts vien pāris reizes starp tām, un divas reizes dienā tiek noņemts aplikums, iztīrot zobus, demineralizācijas un remineralizācijas līdzsvars tiek atjaunots.

“Kad mēs ēdam, rodas aplikums no pārtikas produktiem – siekalas – un mutē esošās baktērijas veido dzeltenīgu masu. Baktērijas būtībā pārstrādā cukurus, kurus esam apēduši. Jo mazāk mēs lietojam cukuru, jo mazāk veidojas šī skābe, jo mazāk ir demineralizācijas process, jo mazāk zobs bojājas,” teica zobārste.

Svarīgi, ka zobu pasta satur fluorīdus, kas ir dabīga minerālviela. Tīrot zobus ar šādu zobu pastu, tie vairs nebojājas.

 

“Ja agrāk mēs bērniem ieteicām zobu pastu pat līdz divu gadu vecumam ar 500 ppm, tad tagad mēs iesakām ar 1000, no 2–6 gadiem mēs iesakām 1000–1500 un no 6 gadiem jau 1500. Būtībā bērni varētu lietot arī ģimenes zobu pastu, tikai tad tā nedrīkst būt balinoša, tā nevar saturēt hlorheksidīnu, ciklozānu – tās ir vielas, kas darbojas uz audiem ap zobu,” skaidroja Senakola.

Pēc zobu tīrīšanas iesaka muti pilnībā neizskalot, lai saglabātu fluorīdus. Nākamreiz ēdot, tie aizsargās zobus. 

Gatavojot ēdienu mājās, var viegli sekot līdzi, cik daudz cukura vai tā aizstājēja tiek pievienots, bet, pērkot gatavus pārtikas produktus, tajos ir daudz slēpto cukuru, kurus bieži raksta ar sīkiem burtiem, kā arī paslēpj zem dažādiem dabīgajiem saldinātājiem. Piemēram, daudziem pārtikas produktiem tiek pievienots kukurūzas glikozes sīrups, kam ir vēl augstāks glikozes līmenis nekā cukurā.

“Cilvēkiem pēc Pasaules Veselības organizācijas ieteikumiem dienā vajadzētu patērēt ne vairāk kā 25 gramus cukura, bet realitātē tas ir vismaz divas reizes vairāk,” atzina zobārste, piebilstot, ka tās ir 5–6 ēdamkarotes.

“Neviens jau nesaka, ka absolūti nevar ēst cukuru saturošus produktus, bet visu ar mēru, ar svētku sajūtu,” rosināja Senakola. 

Lielas atšķirības starp balto un brūno cukuru nav. Tāpat medus ir ļoti kariogēns jeb izraisa kariesu, to ieteicams lietot ne vairāk kā divas tējkarotes dienā. Tagad modē ir arī dažādi sīrupveida saldinātāji. “Cilvēkam ir jāskatās līdzi tieši fruktozes daudzums, jo bieži sīrupos tas ir daudz augstāks,” rekomendēja zobārste, piebilstot, ka jāņem vērā, – industrija gatavam pārtikas produktam pievienos lētākās izejvielas.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Veselība
Dzīve & Stils
Jaunākie
Interesanti

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt