Vieglāk nodzīt matus uz nullīti. Kā Covid-19 pandēmija maina skaistumkopšanas nozari?

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 3 gadiem.

Pēc ārkārtējās situācijas izsludināšanas apmeklētāju skaits skaistumkopšanas salonos ir pamatīgi sarucis. Dažu salonu īpašnieki bija spiesti pieņemt lēmumu par slēgšanu, meistari – ņemt piespiedu atvaļinājumu vai pat ierīkot studiju mājas apstākļos. Citi vēl strādā, taču nevienu bez iepriekšēja pieraksta neapkalpo. Aptaujātie speciālisti cer, ka esošie apstākļi varētu nozari atbrīvot no “lētajiem pagrīdes speciālistiem”, pakalpojuma kvalitāti un drošību izvirzot pirmajā vietā.

Klienti kļuvuši piesardzīgāki

Darbs no mājām, tiešsaistes konferenču režīms – reprezentatīvos amatos nereti strādā skaistumkopšanas salonu klienti, kuriem arī krīzes apstākļos jāturpina uzstāties, tikties. Taču, ja krāsot matus mājās pašu spēkiem nav sarežģīti, tad viens no nozares pakalpojumiem, ko gandrīz neiespējami veikt pašam, ir matu griezums, īpaši vīriešiem. Tādā gadījumā vīriešiem ir vieglāk paņemt mašīnīti un nodzīt matus uz nullīti, tā uzskata bārddzinis Mihails Vološčuks. Viņš stāsta, ka ir klienti, kas, netiekot uz pierakstu, tā arī darījuši:

“Liela daļa klientu nāk arī socializēties, nevis tikai griezuma dēļ. Process sagādā prieku arī psiholoģiski, uzlabo pašsajūtu. Ja sievietes var likt skropstas, iet uz manikīru un virkni citām procedūrām, tad vīriešiem šādu iespēju ikdienā nav daudz.”

Salonu “HAIRRIGA” īpašniece Ilva Banka-Okorie skaidro, ka šobrīd viņas salonos vienlaicīgi strādā divi trīs meistari, starp kuriem ir 12 metru attālums.

“Darbinieki ir aprīkoti ar aizsargtērpiem, maskām, sejas aizsargiem, cimdiem, notiek dezinficēšana. Pat manikīrs notiek caur stikla barjeru, kur paredzēts atvērums rokām,” stāsta īpašniece.

Arī klientiem pie salona administrācijas pieejami dezinfekcijas līdzekļi, piedāvātas maskas, taču tās izvēlās lietot tikai manikīra laikā. Friziera pakalpojumu laikā ir grūti apgriezt matus ap ausīm, ja ir uzlikta maska.

Skaistumkopšanas speciālistu ikdiena
Skaistumkopšanas speciālistu ikdiena

Vološčuks novērojis, ka arī klienti ir kļuvuši piesardzīgāki, piemēram, retāk izvēloties veidot bārdas formu: “Iepriekš, bārdas korekciju veicot, izmantojām arī bārdas nažus, taču tagad korekcija ir virspusēja - tikai ar mašīnīti. Cilvēki pamatā nāk, lai nogrieztu matus, kas atauguši pa mēnesi vai diviem. Es mudinu klientus nebaidīties un mājās pašiem zīmēt kontūriņas, aplīdzināt bārdas apjomu. Un tas ir normāli, ja neuztaisīs tikpat forši kā pie meistara.”

Rūpīgi jāizvērtē vizīte meistara mājās

Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai un sociālās distancēšanās nodrošināšanai skaistumkopšanas pakalpojumu sniedzējiem ir aizliegts pieņemt klientus savā dzīvesvietā vai izbraukt pie klienta. Veselības inspekcija norāda, ka ir pieļaujams izņēmums pakalpojuma sniegšanai meistara mājās, ja dzīvesvietā ir atvēlēta un iekārtota atsevišķa telpa tikai šim mērķim ar izlietni (ar centralizētu vai autonomu aukstā un karstā ūdens padevi un sadzīves kanalizācijas sistēmu) un vēlams- ar atsevišķu ieeju.

Šobrīd interneta plašumos ir atrodami arī sludinājumi, kuros manikīra meistari piedāvā sakopt nagus mājas apstākļos. Viena no tādām meistarēm ir arī Lolita Jēkabsone, kura pāris reizes nedēļā dzīvokļa atsevišķi nodalītajā istabā pieņem klientus. Pieteikties uz vizīti var, uzrakstot personīgi īsziņā vai portālā Skaistumnīca.lv, kas apvieno privātus skaistumkopšanas meistarus un skaistumkopšanas salonus.

Meistare pieņem ne vairāk par diviem trim cilvēkiem dienā ar pusstundas atstarpi, lai pēc katra var paspēt nomazgāt un dezinficēt instrumentus, darbavietu un izvēdināt telpu. Nepazīstami klienti netiek pieņemti.

Atbilde tiek sniegta tikai tiem, kuri jau iepriekš ir bijuši pastāvīgi apmeklētāji, aptaujājot un dodot parakstīt apliecinājumu, ka viņi pēdējā laikā nav bijuši ārzemēs, nav saskārušies ar Covid-19 slimnieku. Meistaram ir pienākums atteikt pakalpojuma sniegšanu vairākos gadījumos - ja klients atsakās sniegt nepieciešamo informāciju, ja cilvēkam ir novērojamas elpceļu infekcijas pazīmes vai arī noteikts pienākums ievērot pašizolāciju vai mājas karantīnu.

Tomēr, lai arī gandrīz ikkatrs speciālists publicētājos ierakstos uzsver, ka ievēro visus noteiktos drošības un higiēnas pasākumus, Latvijas Skaistumkopšanas speciālistu asociācijas (LSSA) priekšsēdētāja Sabīne Ulberte aicina neriskēt un nedoties pie nezināma meistara uz mājām:

 “Salonos, kuri ir reģistrēti, manikīra meistars strādā cimdos, maskā, mēdz būt arī stikla aizsargbarjera starp klientu un meistaru. Tāpat man zināmos salonos  maska tiek piedāvāta arī klientam. Taču izsekot higiēnas un dezinfekcijas pasākumiem mājas apstākļos ir pilnīgi neiespējami, ņemot vērā, ka tur dzīvo arī citi viņa ģimenes locekļi”.

Viens no risinājumiem var būt interneta vidē piedāvātie starta komplekti ar līdzekļiem, kas nepieciešami, lai sakoptu rokas un nagus. Tādi pieejami arī citām procedūrām, piemēram, vaksācijai. Manikīra meistare Jēkabsone stāsta, ka daļa klientu pie viņas vēršas ar jautājumiem par to, kā veikt manikīru pašām: “Man ir dažas klientes, kas sūta bildes ar tekstu: “Uzliku nagus tikko. Vai viss ir kārtībā? Ko darīt tālāk?” Ja meistars ir gana atsaucīgs, tad pastāstīs soli pa solim, kā pareizi rīkoties.” Meistare apzinās, ka klientiem tas arī liek apdomāt skaistumkopšanai veltītos ikmēneša tēriņus. Piemēram, šobrīd daudzi skaistumkopšanas saloni piedāvā īsus video ar pamācību, kā droši noņemt nagu pārklājumu mājas apstākļos.

Ar masku pasargāts tikai kosmetologs

Sejas procedūrās ar masku pasargāts būs tikai speciālists. Vidējā distance starp kosmetologu un klientu ir aptuveni 20 cm, un bez higiēnas un drošības pasākumiem šajā gadījumā neiztikt, tostarp – bez piemērota kabineta procedūru veikšanai.  Taču tas tā ir bijis arī pirms pandēmijas iestāšanās, uzskata Anželika Stankeviča, kosmetoloģijas speciāliste ar medicīnisko izglītību. Kā pašnodarbinātā viņa īrēja telpu salonā, kur veica tādas injekciju procedūras kā mezoterapiju jeb ādas šūnu atjaunošanu, biorevitalizāciju, uzlabojot ādas tonusu un elastīgumu, kā arī vaksāciju, masāžu, sejas tīrīšanu un citas procedūras, taču šobrīd jau vairāk kā nedēļu atrodas bez darba.

Klienti vairs nenāca, telpas īpašnieki nebija gatavi samazināt īres maksu, tādēļ salonu nācās aizvērt: “Ja mēs nestrādājam kādu laiku, uzreiz zaudējam klientus. Piemēram, klients zvana man, bet es viņu nevaru pieņemt, jo vairs nav kur. Viņš uzreiz meklēs citur. Ir saloni, kas joprojām strādā, un daudzviet ir atbrīvojušies laiki”.

Tomēr kosmetoloģe iesaka nopietni izvērtēt, vai šobrīd sejas un ķermeņa procedūras ir pirmās pakāpes nepieciešamība. Ja nav nekādu nopietnu ādas problēmu, tad veikalu plauktos ir pieejami dažādi līdzekļi gan vaksācijai, gan elementārai sejas un ķermeņa kopšanai. Primārais ir sejas ādas attīrīšana, piemēram, taukainai ādai piemēroti gēli, bet jūtīgai – krēmveida losjoni vai putas, savukārt minimālais, ko var darīt, ir uzklāt krēmu ar ne mazāk kā SPF 30 aizsardzību no saules ultravioletā starojuma.

Kā pārliecināties par drošību?

Dodoties pie skaistumkopšanas pakalpojuma sniedzēja, ir svarīgi veikt izpēti un novērtējumu, kas ļaus justies droši un saņemt kvalitatīvu procedūru. Jānovērtē tās veikšanas vieta, darba piederumi, jāpārbauda, kādi drošības un higiēnas pasākumi tiek ievēroti pirms procedūras un tās laikā, jāpārliecinās, vai pakalpojuma sniedzējs paziņos par klienta personas datu dokumentēšanu un saglabāšanu saskaņā ar Veselības ministrijas 3. aprīļa rīkojumu. Saslimšanas gadījumā tas ļaus izsekot inficēšanās ķēdei.

Aptaujas anketa par klientiem epidemioloģiskās uzraudzības nodrošināšanai
Aptaujas anketa par klientiem epidemioloģiskās uzraudzības nodrošināšanai

LSSA priekšsēdētāja Ulberte norāda, ka šie faktori vien liecina par to, vai konkrētā pakalpojuma speciālists uzņemas atbildību par klientu un ir gatavs sadarboties ar Slimību profilakses un kontroles centru. Viņa atgādina, ka Covid-19 nebūt nav vienīgā slimība, ko “var noķert” skaistumkopšanas salonos, taču kvalitatīva pakalpojuma sniegšana, reģistrēts pakalpojuma sniedzējs ir ceļš uz to, lai saslimšanu novērstu:

“Šobrīd klienti ir gatavi iet jebkur un mazāk par to maksāt. Šī situācija mani biedē, jo atliek būt vienam ar Covid-19 saistītam saslimšanas gadījumam, lai šo nozari valsts līmenī lemtu slēgt. Un tas rādīs zaļo gaismu meistariem, kas strādā mājās režīmā, tāpēc mēs kā asociācija esam par to, lai tiktu ieviesti papildu noteikumi vai prasības attiecībā uz skaistumkopšanas nozari.”

KONTEKSTS:

Pasaulē izplatoties jaunajam Covid-19 vīrusam, Pasaules Veselības organizācija atzina, ka saslimstība sasniegusi globālās pandēmijas līmeni. Daudzās pasaules valstīs ieviesti stingri ierobežojumi: atcelti masu pasākumi, slēgtas robežas, skolas un citas iestādes.

Lai ierobežotu infekcijas izplatīšanos Latvijā, 12. martā  nolemts izsludināt ārkārtējo situāciju līdz 14. aprīlim, vēlāk to pagarinot līdz 12. maijam. Cīņai ar vīrusu noteica aizvien stingrākus ierobežojumus, mācībām skolās jānotiek attālināti, atcelti starptautiskie pasažieru pārvadājumi, brīvdienās daļēji slēgti tirdzniecības centri. Noteikti arī jauni pulcēšanās ierobežojumi, vienkopus ļaujot atrasties ne vairāk par diviem cilvēkiem ārpus ģimenes loka.

No 3. aprīļa stājas spēkā arī rīkojums skaistumkopšanas pakalpojumu sniedzējiem. Tas nosaka, ka klientus var apkalpot tikai pēc pieraksta, ievērojot divu metru distanci un aizliedzot došanos pie klientiem mājas apstākļos. Rīkojumā tostarp noteikts, ka ir regulāri jāveic biežāk lietoto virsmu un telpu dezinfekcija, t.sk., nodrošinot visu nepieciešamo roku higiēnas ievērošanai. Tāpat pirms pakalpojuma sniegšanas jāveic klientu aptauja, to dokumentējot un noskaidrojot klienta vārdu, uzvārdu un tālruni, vai klients atbilst kādai no personu grupām, kam ir noteikts pienākums ievērot pašizolāciju vai mājas karantīnu un to, vai klientam nav elpceļu infekcijas pazīmju.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti