Dienas ziņas

Likvidēs Mežgaļu sākumskolu

Dienas ziņas

Pikniks, lai atgrieztos Latvijā

Lietišķās uzvedības analīzes vasaras skola Pelčos

Vasaras skolā Pelčos māca izprast bērnus ar autismu un tiem palīdzēt

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 4 gadiem.

Kā saprast bērnu, kuram ir autisms, kā izprast viņa uzvedību, miega un ēšanas traucējumus un, to zinot, palīdzēt bērnam attīstīties un iekļauties sabiedrībā – šie jautājumi ir uzmanības lokā Eiropas Lietišķās uzvedības asociācijas rīkotajā vasaras skolā, kas šonedēļ notiek Kuldīgas novada Pelčos.

Šāda skola Latvijā notiek pirmo reizi. To apmeklē aptuveni 70 dažādu speciālistu un vecāku no visas Latvijas.    

Rīdziniecei Elīnai Augustinovičai ir liela pieredze, kā darboties ar bērnu, kuram ir autisms. Neatlaidīgi strādājot, mācoties gan visai ģimenei, gan apmeklējot dažādus speciālistus, izdevies panākt, ka astoņgadīgais dēls ir pabeidzis pirmo klasi iekļaujošā skolā.

Četrus gadus viņi darbojas lietišķās uzvedības analīzes programmā “ABA”, un tas palīdzējis neverbālu bērnu ar smagiem uzvedības traucējumiem attīstīt par tādu, kurš spēj iekļauties sabiedrībā un iet skolā kopā ar vienaudžiem.

Elīna neslēpj, ka bieži vien Latvijā ir novēlota diagnostika un vecākiem trūkst zināšanu, arī viņai šai vasaras skolā daudz jauna.  

“Tagad man ir skaidrība par viņa uzvedību, tagad skaidrība, kas jāpamaina, kā pasniedzējs teica - ja jūs ierakstīsiet “Google” meklētājā “kā ārstēt autismu”, jums izmestu 54 miljonus ierakstu. Kā man saprast, pie kā doties?” stāstīja Elīna.

Lietišķās uzvedības analīzes vasaras skolā bija pieaicināti pieci lektori no dažādām valstīm, kas stāstīja par ēšanas un miega problēmām bērniem ar autismu, arī par agresijas novēršanu pusaudžiem ar uzvedības problēmām; ieteica, kā vecākiem un skolotājiem ikdienā pielietot lietišķās uzvedības analīzi, kā novērtēt uzvedību un to pētīt.

Klīniskā psiholoģe, Latvijas Universitātes asociētā profesore Ieva Bite stāstīja, ka “mums ir arvien vairāk sagatavotu speciālistu, bet diemžēl pie sistēmas ļoti daudz jāstrādā, arī ar uzvedības analīzi, būtu jāstrādā intensīvi, ap 20 stundām nedēļā, bet pašreiz tas nenotiek, finansējuma nav”.

Pasākums notika Pelčos, Viduskurzemes pamatskolā – attīstības centrā, kurā mācās bērni ar dažādiem garīgās attīstības traucējumiem. Lai palīdzētu vecākiem, skolas direktore Ināra Oļena šobrīd profesionāli apgūst lietišķās uzvedības analīzi.

“Mans mērķis - kā palīdzēt ģimenei, vecākiem, jo palīdzība viņiem ir apdalīta mūsu valstī,” sacīja Oļena. 

Vasaras skolu organizēja Eiropas Lietišķās uzvedības asociācija sadarbībā ar Latvijas kolēģiem. Šī bija trešā skola, bet Latvijā tā notika pirmo reizi.  

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti