Kā labāk dzīvot

Ko darīt ar nelikumīgi pārbūvētajām lodžijām un balkoniem Rīgā?

Kā labāk dzīvot

Pavasaris Latvijā nav iedomājams bez bērzu sulu tecināšanas!

Joda daudzums mūsu organismā: pietiek ar veselīgu un pareizu uzturu

Vai jodu var uzņemt pietiekami ar veselīgu uzturu

Lietojot produktus, kuri satur jodu, piemēram, jūras aļģes, zivis, piena produktus, ir iespējams uzņemt nepieciešamo joda devu organismā, Latvijas Radio raidījumā “Kā labāk dzīvot” stāstīja diētas ārste, Latvijas Diētas un uztura speciālistu asociācijas prezidente Lolita Neimane. Papildus par to jādomā jaunajām un topošajām māmiņām, tad palīdzēt var uztura bagātinātāji, norādīja farmaceits Vadims Brižaņs. 

“Primāri jāsaka, ka tas tiešām ir mikroelements, kuru mums vajag pat ne gramos, bet mikrogramos,” uzsvēra Neimane. 

Viņa norādīja, ka rūpīgi par joda uzņemšanu jādomā grūtniecēm un sievietēm, kuras gatavojas kļūt par māmiņām: "Pavisam vienkāršoti runājot, bērnam jods ir absolūti nepieciešams centrālās nervu sistēmas izveidē. Ja gribam, lai bērniņš piedzimst gudrāks, ar augstāku IQ, jods ir absolūti nepieciešams.”

Ārste gan uzsvēra, ka tā nav vienīgā funkcija, ko jods pilda organismā, bet tā ir tā, par kuru visvairāk būtu jāuztraucas un jādomā. 

“Latvijā joda mūsu ēdienkartē ir par maz, par maz ir bērnu uzturā un topošo māmiņu uzturā," uzsvēra Neimane. 

Jodu uzturā var uzņemt ar dažādu produktu palīdzību. Jaudīgākais joda avots ir aļģes – jūras aļģes, brūnaļģes, bet jābūt uzmanīgiem, jo šajā produktā joda ir tik daudz, ka pietiek ar tējkaroti dienā.

Labs joda avots ir arī piena produkti. “Par pienu ir ārkārtīgi daudz negatīvu viedokļu, vienmēr pie visa vainīga ir laktoze, bet kopumā mūsu platuma grādos tā noteikti nav tāda problēma, lai mēs atteiktos no piena produktiem, jo tur ir labs kalcijs, olbaltums un vēl arī jods,” vērtēja Neimane. 

Tāpat arī baltās jūras zivis ir labs joda avots. Ja atcerētos, ka nedēļā vismaz divas reizes jāēd zivis, tad joda daudzums organismā būtu normas robežās, skaidroja Neimane un norādīja, ka, lai uzņemtu jodu, ir iespējams aizstāt parastā sāls lietošanu ar joda sāli, bet ieteica nelietot to vairāk, kā ierasts lietot sāli, un nepārspīlēt. 

“Kopumā es tomēr gribētu teikt, ka nav tā, ka visām topošajām māmiņām jālieto noteikti jods, bet, var lietot šos produktus. Ja, piemēram, brokastīs uztaisa spinātu omleti ar nedaudz kazas siera, tajā jau būs vismaz 80 mikrogrami joda. Nav arī tā, ka jodu ar uzturu nevar uzņemt,” Neimane skaidroja. 

Farmaceits Brižaņs norādīja, ka aptiekās nopērkami arī dažādi uztura bagātinātāji ar jodu. “Ir uztura bagātinātāji, kuru sastāvā ir tikai jods. Ir arī jodu saturošie līdzekļi, kas nāk sastāvā vitamīnu kompleksos. Lielākoties tie ir kompleksi, kas domāti grūtniecēm un barojošām māmiņām,” viņš stāstīja. 

Atbildot uz jautājumiem par kālija jodīda tabletēm, kuras aptiekās nav nopērkamas, bet cilvēki tomēr meklē, eksperti ieteica to tomēr nedarīt, jo tās, lietojot pārmērīgi, var radīt nevēlamas sekas. Vislabāk par to sazināties ar ārstu vai farmaceitu.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Svarīgākais šobrīd

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt