Vācija iebilst jauno auto oglekļa dioksīda emisijas samazināšanai

Vācija aktīvi iebilst pret Eiropas Komisijas izvirzītajiem mērķiem, samazinot kaitīgo oglekļa dioksīda CO2 izmešu emisijas apjomus vieglajām automašīnām. Pašreizējos mērķus Vācija uzskata par autobūves industriju un darbavietas apdraudošiem, rosinot izskatīt Eiropas Parlamentā jaunus kritērijus. Bet tikmēr pašā Vācijā šis jautājums nonācis politisko strīdu uzmanības centrā, kancleres Angelas Merkeles partijai saņemot ievērojamu ziedojumu no ģimenes, kas saistīta ar kādu autobūves uzņēmumu.

2007. gadā Eiropas Komisijas pieņemtā stratēģija paredz visaptverošus pasākumus, kuru mērķis ir samazināt oglekļa dioksīda emisiju jaunām vieglajām automašīnām. Tā kā vieglās automašīnas kopā rada aptuveni 15% no visiem Eiropas Savienībā radītajiem CO2 izmešiem, šādu emisiju samazināšana būtu ļoti nozīmīgs solis, lai sasniegtu Eiropas Savienības izvirzītos mērķus esošā Kioto protokola ietvaros un pēc tā.

Ar katru gadu jauno automašīnu CO2 izmešu apjoms samazinās un 2015. gadā tas nedrīkstēs pārsniegt 130 gramus uz kilometru, bet 2020. gadā šim apjomam jābūt 95 gramiem. Degvielas patēriņa ziņā tas nozīmētu, ka 2015. gadā automašīnām vidēji vajadzētu patērēt aptuveni 5,6 litrus benzīna uz 100 kilometriem vai 4,1 litru automašīnām ar dīzeļa dzinēju.

Taču šīs nedēļas sākumā Eiropas Savienības vides ministri, pakļaujoties Vācijas spiedienam, ir piekrituši šos izvirzītos mērķus pārskatīt. Vācija, kur savas bāzes mītnes izvietojuši tādi autobūves giganti kā „Daimler", BMW un „Volkswagen", uzskata, ka pašreizējie noteikumi apdraud gan visu autobūves ražošanas sfēru, gan darbavietas.  BMW un „Mercedes" automašīnām vidējais CO2 izmešu apjoms ievērojami pārsniedz, piemēram, Francijā vai Itālijā ražoto automašīnu rādītājus. Vācijas vides aizsardzības ministrs Peters Altmaiers ir pieprasījis, lai automašīnu ražotājiem ļautu elastīgāk spriest par to, kā aprēķināt automašīnu CO2 emisijas. Vācija arī ierosinājusi atlikt izvirzīto mērķu ieviešanu dzīvē līdz 2024. gadam. Vācijas pozīciju ir atbalstījušas tādas valstis kā Lielbritānija un Polija, kamēr Beļģija, Francija un Itālija ir atbalstījušas sākotnējo vienošanos.

Savu vilšanos par Vācijas iebildumiem paudusi arī Eiropas Savienības klimata komisāre Konija Hadegārda, kura gan solījusi aktīvi strādāt jaunā piedāvājuma iesniegšanai Eiropas Parlamentā.

„Nav nekas briesmīgs, ka mēs nespējām panākt vienošanos par automašīnām. Eiropas Komisijai nav nekas pretī, ja šāds līgums stājas spēkā no nākamā gada jūnija. Mūsu diskusijās tika skaidri pateikts, ka risinājumu ir nepieciešams rast ātri - nedēļu, nevis mēnešu laikā - un mums ir nepieciešams pirmais lasījums Parlamentā. Manevrēšanas iespēju gan mums ir ļoti maz un mēs zinām Eiropas Parlamenta viedokli. Tagad prezidentūrai kopā ar Komisiju ir jāstrādā ar dažādām interešu grupām un Eiropas Parlamentu, lai noskaidrotu labāko veidu, kā virzīties tālāk."

Vācijas pozīciju kritizējusi arī vides aizsardzības organizācija „Greenpeace". Tās transporta politikas direktore Franciska Ahterberga aicinājusi Eiropas Parlamentu noraidīt Vācijas prasības, kuras tikai nodarīs vēl lielāku kaitējumu klimatam, palielināt patēriņa izmaksas, kā arī bremzēs inovatīvu tehnoloģiju attīstību.

Taču CO2 emisiju jautājums pēdējo dienu laikā nonācis uzmanības centrā arī pašā Vācijā. Kļuvis zināms, ka kancleres Angelas Merkeles Kristīgo demokrātu partija saņēmusi 690 tūkstošu eiro lielu ziedojumu no Kvandtu ģimenes, kas cieši saistīta ar autobūves ražotāju BMW. Lai arī šos līdzekļus esot bijis plānots ziedot jau gada sākumā, tas izdarīts pēc parlamenta vēlēšanām, turklāt laikā, kad notiek diskusijas par CO2 izmešu kvotām. Šādas naudas pieņemšana jau izsaukusi asu kritiku Vācijas opozīcijas rindās. Kreiso partijas parlamentārieši apsūdzējuši kancleri par pārdošanos BMW, savukārt bijušais Zaļās partijas līderis Jirgens Trittins uzskata, ka BMW ir nopirkusi visas Vācijas klimata politiku.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti
Veselība
Dzīve & Stils
Jaunākie
Interesanti