Psihiatrs: Piloti nerunās par savām psiholoģiskajām problēmām, ja būs jāzaudē darbs

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 9 gadiem.

“Germanwings” katastrofa satrauca pasauli - lidmašīnas vadība psihiski nevesela cilvēka rokās. Turklāt tagad atklājies, ka arī britu aviosabiedrība “British Airways” bijusi tikai par mata tiesu no līdzīga incidenta, kad privātās dzīves nedienu dēļ pilots plānoja izdarīt pašnāvību, laupot dzīvību lainera pasažieriem.

Taču to profesiju uzskaitījums, kurās var radīt draudus sabiedrībai, ir daudz garāks, un nav iespējams liegt darbu visiem, kuriem ir bijuši emocionāli vai psihiski satricinājumi.

Tās nebūt nav tikai lidmašīnas. Draudus sabiedrībai var radīt gan vilciena vadītājs, gan militārpersona; policists, medmāsa, kas izdala zāles pacientiem un pat maizes cepējs. Spējšs stress un privātās dzīves kolīzijas, jo vairāk apvienojumā ar agrāku slimības vēsturi, liktenīgos apstākļos, var izvērsties ar prātu grūti aptveramās traģēdijās.

„Germanwings” ir „Lufthansa” grupas uzņēmums. Uzņēmums, kas ir viens no civilās aviācijas pionieriem, līdz šim bija pazīstams ar savām skrupulozajām pārbaudēm un augsto drošību. Arī pēc rūpīgas sākotnējās pārbaudes, regulārs novērtējums turpinās.

Tomēr, jau šajā izmeklēšanas stadijā kļuvis zināms, ka pilotam Lubicam bija iemesli savu psihes stāvokli slēpt un nestāstīt par jaunākiem satricinājumiem privātā dzīvē, lai gan darba devējs par veselības problēmām savulaik bija informēts. Tas nozīmētu zaudēt darbu, ko viņš tik dedzīgi bija vēlējies.

Starp ārsta psihiatra Elmāra Tērauda pacientiem šobrīd nav neviena lidotāja.

Taču pērn Latvijā bijis gadījums, kad lidotājs psihes problēmu dēļ darbu zaudējis. „Mums bija viens lidotājs, kurš bija komisēts pagājušajā gadā. Tā ir milzīga problēma šim pacientam. Psihiskie traucējumi nebija tik smagi. Komisēja. Milzīgas grūtības adaptēties un atrast reālu darbu. Šīs komisijas reālā dzīvē strādā,” saka ārsts, psihiatrs Elmārs Tērauds.

Darba zaudējums, bailes no ģimenes un apkārtējās sabiedrības reakcijas un vēl citi, gluži cilvēciski iemesli, mudina slēpt reālo stāvokli. Tiesa, sašūpot psihi var gan pieredzētais kaujas operācijā, gan tuvinieka zaudējums un satricinājumi privātā dzīvē.

Dažās jomās, piemēram, bruņotajos spēkos, speciālistu palīdzība ir nodrošināta. Taču savu stāvokli var noslēpt, tostarp, saņemot palīdzību privātpraksēs. Lai mudinātu cilvēku uz atklātību par savu psihisko un emocionālo stāvokli, - būtu jāmaina gan sistēma, gan sabiedrība.

„Ja cilvēks netiks atlaists no darba vai pret viņu netiks vērstas represijas un varēs paļauties. Būs paļāvība, tad neslēps. Un tā mēs visi būtu vairāk pasargāti no līdzīgiem, kādus nācies piedzīvot. Ja kāds gājis bojā, vai ir sarežģījumi ģimenē, lai var ziņot. Un uz mēnesi diviem būtu laiks sakārtot iekšējo pasauli un iespēja atgriezt. Lai nebūtu kā nocērtot roku līdz plecam,” komentē krimināltiesību un iekļaujošās sabiedrības eksperte Ilona Kronberga.

Speciālisti norāda – lai cilvēks būtu drošs par savu nākotni – būtu svarīgs atbilstošs regulējums valsts normatīvo aktu līmenī.

Tikmēr sabiedrības sašutums par „Germanwings” un „British Airways” pilotu psihes problēmu slēpšanu draud panākt pretēju efektu – rūpīgu ziņu slēpšanu par psihisko stāvokli. Jo, vai gan iespējama tāda medicīniska pārbaude, kas pilnībā ļautu identificēt un novērst līdzīgus notikumus? Tērauds atbild noliedzoši. „Nu, ne vienmēr apzinās. Ne vienmēr novērtē. Saprot, ka, ja teiks, ka bezmiegs, nelaidīs lidot. Ja nelaidīs lidot un nesaņems algu. Varbūt vispār atstādinās. Ir zināma motivācija. Psiholoģiska, sociāla, juridiska, kādēļ viņam galu galā nevērtēt palīdzību,” saka Tērauds.

Tā izveidojies apburtais loks, kur neiecietība un risks zaudēt darbu veicina slēpšanu, bet tā draud ar jaunām traģēdijām.

Jau ziņots, ka Vācijas aviosabiedrības „Lufthansa” meitas uzņēmuma, lētās aviokompānijas „Germanwings” lidmašīna ar 150 cilvēkiem avarēja otrdien priekšpusdienā Francijas Alpos ceļā no Barselonas uz Diseldorfu. Lidmašīnas atlūzas tika atrastas grūti pieejamā kalnu rajonā. Jau otrdien aviācijas eksperti izteicās, ka lidmašīnas vecums – 24 gadi – nevar būt iemesls lidmašīnas katastrofai. Līdz šim „Germanwings” lidmašīnām nekādu būtisku problēmu nebija bijis.

Ceturtdienas rītā „The New York Times” vēstīja, ka lidmašīnu avārijas brīdī, visticamāk, vadījis tikai viens pilots, jo otrs tobrīd bija izgājis no kabīnes, un vēlāk izmeklētāji paziņoja, ka kabīnē esošais pilots lidmašīnu nogāza apzināti. Otrais pilots Andreass Lubics nogāza lidmašīnu pēc tam, kad kabīnē palika viens. Lidmašīnas kapteinis bija izgājis, un otrais pilots bija nobloķējis ieejas durvis pilotu kabīnē, uzskata izmeklētāji.

 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti