Rīta Panorāma

Ko drīkst un nedrīkst darīt

Rīta Panorāma

Lietuva slēdz pasažieru pārvadājumus

Skype intervija ar Ingu Muižnieci

Pieprasītāks kļūst atbalsta tālrunis vientuļiem ļaudīm, kuri vēlas papļāpāt

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 4 gadiem.

Ārkārtas situācijas laikā īpaši aktuāla kļuvusi bezmaksas atbalsta tālruņa līnija “Parunāsim”, kas paredzēta nevis psiholoģiska atbalsta sniegšanai krīzes gadījumā, bet gan vienkārši cilvēcīgām sarunām, Latvijas Televīzijas raidījumam “Rīta Panorāma” stāstīja atbalsta līnijas izveidotāja Inga Muižniece.

Atbalsta tālrunis izveidots 2018. gadā, taču kopš ārkārtas stāvokļa izsludināšanas pieprasījums pēc tā audzis par 20 %, norādīja Mužniece. Viņai šķitis, ka esošajā krīzes situācijā cilvēki varēs veltīt vairāk laika sarunām ar saviem vientuļajiem tuviniekiem, taču realitāte pierādījusi, ka tā nenotiek.

“Cilvēki bieži zvana nevis tāpēc, lai atrisinātu problēmas, bet izteiktu savas emocijas, bēdas, dusmas. Tādēļ man šķita, ka ir nepieciešams tālrunis, uz kuru cilvēki var piezvanīt, lai vienkārši tāpat parunātu. Ir krīzes atbalsta, palīdzības tālruņi, bet nebija tādu, uz kuru var vienkārši piezvanīt kā draugiem. Īpaši svarīgi tas ir vientuļiem cilvēkiem, kuriem ikdienā nav ar ko parunāt,” par tālruņa rašanās ideju stāstīja tā izveidotāja.

Tālruņa līnijas operatori ir cilvēki ar invaliditāti, kuri pārsvarā sasnieguši vismaz 50 gadu vecumu. “Mēs viņus saucam par foršajiem. Pieredze, kas nāk līdzi šiem cilvēkiem, līdzjūtība, sapratne tiek iegūta tikai caur skarbu dzīves realitāti. Viņi cilvēkus spēj pieņemt tādus, kādi viņi ir brīdī, kad piezvana. Tas ir viens no svarīgākajiem aspektiem šim tālrunim – tevi pieņem, nenosoda, aprunājas, uzklausa. Tas ir būtiski brīžos, kad tev nav neviena apkārt,” uzsvēra Muižniece.

Katra zvana limits ir 40 minūtes, jo tik ilgi uzmanību kvalitatīvai sarunai spēj noturēt tālruņa operators. Aptuveni 90 % zvanītāju izmanto visu paredzēto laiku. Mužniece stāstīja, ka sarunu temati ir ļoti dažādi: “Ir cilvēki, kas stāsta par savu ikdienu, kā viņiem klājies pa dienu. Citiem ir svarīgi gremdēties atmiņās par pagātni, parunāt, kā bija jaunībā. Daži zvanītāji grib atcerēties savus mājdzīvniekus, kas ir miruši. Tas ir veids, kā notikušo izsērot. Citi pastāsta, kādu grāmatu izlasījuši, filmu redzējuši, kas jauns noticis seriālā vai ko vakar kaimiņiene izdarīja.”

Bezmaksas atbalsta tālruņa “Parunāsim” numurs ir 26564564. Uz tālruni var zvanīt katru darba dienu no plkst. 11.00 līdz 19.00.

KONTEKSTS:

Lai ierobežotu Covid-19 vīrusa izplatīšanos Latvijā, 12. martā nolemts izsludināt ārkārtējo situāciju, kas būs spēkā līdz 14. aprīlim. Cīņai ar vīrusu noteica aizvien stingrākus ierobežojumus, mācībām skolās jānotiek attālināti, atcelti starptautiskie pasažieru pārvadājumi, brīvdienās daļēji slēgti tirdzniecības centri. Noteikti arī jauni pulcēšanās ierobežojumi, ārpus mājām vienkopus ļaujot atrasties ne vairāk par diviem cilvēkiem vai ģimeni.

Latvijā pirmoreiz Covid-19 vīruss konstatēts 2020. gada 2. martā. 25. martā pirmo reizi ir konstatēti pieci inficēšanas gadījumi cilvēkiem, kuri nav bijuši ārzemēs un nav bijuši kontaktā ar Covid-19 slimniekiem, kas nozīmē, ka vīruss cirkulē sabiedrībā.

Otrdien, 31. martā, 27 Covid-19 saslimšanas gadījumi reģistrēti reliģiskās organizācijas "Zilais krusts" vīriešu patversmē Rīgā. Otrdien tapa zināms arī tas, ka Covid-19 konstatēts 11 Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta Operatīvās vadības centra darbiniekiem. 

 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti