4. studija

Kāpēc uzņēmums «Latvijas gāze» ar klientiem komunicē tikai attālināti?

4. studija

Āboli, kabači un lapas no dārza... Kā cīnīties ar meža piegānītājiem?

No kā ir atkarīgs, cik ilgu laiku pacients pavadīs Stradiņa slimnīcas Uzņemšanas nodaļā?

Kāpēc dažreiz Stradiņa slimnīcas Uzņemšanas nodaļā jāpavada ilgs laiks?

Veselībai kritiskās situācijās rīcība ir skaidra – jāsauc Neatliekamā medicīniskā palīdzība, kas pacientu nogādā slimnīcā, tomēr jārēķinās, ka sākumā pacients nonāk Uzņemšanas nodaļā, kur var pavadīt visai ilgu laiku, iekams nonāk līdz palātai. Stradiņa slimnīcā skaidroja – pacientus iedala pēc prioritātēm, un cilvēkiem smagā stāvoklī palīdzību sniedz uzreiz.

Latvijas Televīzijas raidījuma "4. studija" skatītājam radies jautājums par Paula Stradiņa Klīnisko universitātes slimnīcu (PSKUS) – kāpēc pacienti, kuri tiek atvesti ar Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta (NMPD) auto, pārāk ilgi tiek turēti Uzņemšanas nodaļā.

Ar ilgo gaidīšanu skatītājs saskaras bieži, jo ir invalīdu pavadonis. "Aizvedu uz uzņemšanu cilvēku pusdienā, un palātā viņš tika 12 naktī, tas vispār šokējoši, cilvēkam ar sirdi slikti palika, sēž uzņemšanā un domā, varbūt pašam uz morgu iet," viņš atstāstīja kādu piemēru no pieredzes.

To, ka pacienti bieži vien ir neizpratnē par ilgajām gaidīšanas stundām, atzina arī slimnīcā, taču skaidroja, ka visi pacienti tiek iedalīti piecās kategorijās.

PSKUS ķirurgs Valērijs Ratobiļskis norādīja: "Mēs pacientus šķirojam pēc prioritātes līmeņiem – ir piecas prioritātes. Pirmā ir kritiskie pacienti ar vitāliem funkciju traucējumiem, kad pacients ir atvests ļoti smagā stāvoklī vai šoka stāvoklī, bez spiediena, bezsamaņā, vai tās ir smagas traumas vai smagas saslimšanas, – protams, tādiem pacientiem vienmēr ir zaļā gaisma, šie pacienti tiek aprūpēti, ārstēti ārpusrindas kārtībā, tie ir smagie pacienti, kuri prasa neatliekamu palīdzību, ārstēšanu."

Pārējiem pacientiem, kuriem nedraud dzīvības briesmas, jārēķinās ar diezgan ilgu gaidīšanu, kamēr tiek glābtas citu dzīvības, tomēr tas nenozīmē, ka pacients guļ bezpalīdzīgi un netiek novērots.

"Visiem ir jāsaprot, ka ir tāds jēdziens kā observācija, – tā ir dinamiska novērošana, tas nozīmē to, ka pacienti pie mums var atrasties līdz 24 stundām un saņemt vispusīgu izmeklēšanu, ko viņš nedabūs pusgada laikā, vēršoties pie ģimenes ārstiem vai staigājot pa ambulatorām iestādēm, – tas ir liels pluss, tas ir mūsu pacientu drošībai," viņš teica.

Bet varbūt joprojām ir pacienti, kuri nepamatoti izsauc neatliekamo medicīnisko palīdzību, tādējādi radot rindas?

Uz to NMPD Operatīvā darba organizēšanas nodaļas vadītājs Igors Bobrovs norādīja, ka nepamatotu izsaukumu nav. "Dispečeri noklausās to sarunu, stāstu par savu veselību, un iesaka, ko darīt tālāk." Viņš skaidroja, ka nereti iesaka vērsties pie sava ģimenes ārsta, savukārt ģimenes ārstu konsultatīvais tālrunis 66016001, – tur strādā profesionāli mediķi, kuri nodarbojas ar konsultācijām.

"Mūsu izsaukumu struktūra parāda, ka ne visus pacientus mēs nogādājam stacionārā, apmēram 50 uz 50," atzina Bobrovs.

Tomēr slimnīcā uzņemamo pacientu tik un tā ir daudz, tāpēc jārēķinās – jo mazāks apdraudējums dzīvībai, jo ilgāk jāgaida.

"Ļoti bieži ir tādas situācijas, ka ir nesaprašana, kāpēc viņam ilgi ir jāgaida ārsta apskate, tas ir tas 4.–5. līmenis, kuram ārsta apskate jāgaida divas līdz četras stundas. Mēs pacientus par to informējam, kā mēs varam, izstāstām, ka jāpagaida, ja tas neapdraud veselības stāvokli, bet arī tur cilvēkiem jāsaprot, ja ir pacienti ar augstāku prioritāti līmeni, – tie mums jāapkalpo vispirms," sacīja Ratobiļskis.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti